Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 373 ggr
Mandysan
0

Vad kan följderna bli?

Vad kan följderna bli om man ger en D-ponny valack som tävlas och rids hårt 6ggr/vecka det här:

5 kg Hösilage (ej analys men ca 60% i TS)
1 kg Havre
0.5 kg Betfor

Det är alltså en häst som lever på detta vilket jag tycker är hemskt! Men jag är intresserad utav vad följderna kan bli och hur man snällt kan förklara att det är för lite grovfoder?!

Tacksam för råd och tips

/Amanda

Snuttan2
0

Följderna blir väll att hästen ständigt kommer vara hungrig, vilket gör att den blir arg, stressad, irriterad, inte kan prestrera sitt bästa osv.

Och utav ovanstående saker kommer hästen börja må mer psyksikt och fysiskt dåligt, det sliter på organen och det är stor risk att hästen skapar olika nevrotiska beteénden för att uttrycka sig..

Att få för lite grovfoder så att tarmarna även inte har nog att arbeta med kan ge kolik, olika tarm och mag problem osv…

mazze
0

# Håller med Snuttan! Risken för olater blir stor. Tillslut pga av alla Snuttans svar så får nog hästen tyvärr magsår, vilket är mkt vanligt idag…

Mandysan
0

#1# & #2# Okej, då var det alltså som jag trodde….

Ngt förslag på hur jag kan förklara detta? Vi har lixom varit kompisar i 9 år och ridit tillsammans lika länge:P

Vi (jag och syrran) har även hand om hästen 1 dag i veckan då dom "inte hinner ut"…..

Snuttan2
0

Är ju svårt att försöka få andra hästmänniskor/ägare att inse att de gör fel… För de menar ju väll och tror att de gör rätt.

Jag tror du känner de här personerna/personen bäst själv och nog vet hur man för fram saker till just den personen bättre än vad vi gör ;)

Jag har lite roligt åt min hästägare och stallägare som inte kan prata om andra än trevliga saker med varandra, de kan bara inte ta åt sig utav den andras kunskaper, utan vad båda gör är att de pratar med mig om det och så går jag sedan och lägger fram det till den andra, då går det tydligen bra att höra. Jag kanske är rätt bra diplomat? Fundersam

Mandysan
0

#4# Jag funderar på om man kan smyga upp ngn artikel i sadelkammaren kanske? Usch, svårt det här när man har känt dom så länge…Fundersam

Snuttan2
0

Prova med det! Då kanske h*n läser den och kan ta till sig? Eller att det kan starta en disskution där du lite fint kan berätta mer om ämnet och kanske påpeka att h*n borde fundera över hur mkt dens häst får…

Mandysan
0

#6# Grejen är den att det är 2 systrar som har pållen. Den ena är väldigt öppen och lättpåverkad när det gäller sånt här=) Men den andra är långt ifrån lika lätt utan hon kör på med samma som dom gjort förrut..=( Och det är hon som bestämmer mest om hästen….¨

Men jag ska se om jag kan hitta ngn artikel att sätta upp=)

gejsa
0

Du kan ju tala om för dom att dom ger hösilage som en vanlig shettis behöver. Det blir som ca 3 kg torrt hö. Så hästen kan ju inte bygga muskler utan tvärtom. Den tar av sina muskler och blir skörare och skörare. Tunnare över ryggen osv.

Blackbone
0

Först och främst måste jag säga att det är alldeles för lite grovfoder. Men en sak som inte kommit fram här är vad hästen står på i boxen?

Har den gott om halm får han ju sitt tugg/fiber-behov fyllt.

Men näringsmässigt kan det omöjligt fylla hans behovLedsen

I övrigt tycker jag att "Snuttan" har påpekat mycket bra vilka problem som kan uppstå.