Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5021 ggr
Valkyrie
0

Fång

Jag ska hyra häst i sommar några veckor, hästen jag ska hyra hade fång för ett tag sedan och hästen ska stå i sommarhage med andra hästar och jag kommer ha tillgång till uppbindningsplats och eventuellt stallplats har jag för mig men vi ska ringa de idag om det.
Men alltså blir det ju bete mest och eftersom han haft fång kanske det inte är så bra, bör jag köpa en betesreducerare eller greenguard eller vad det nu heter?
Hur mycket gräs får de i sig då?
Vad bör jag tänka på med fången? vill ju inte att det händer igen.
Tacksam för svar =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Hermelina
0

Måste bara fråga, heter hästen Amulette?

Valkyrie
0

Ja, vadårå? :)

Rest in peace Valkyrie!

Hermelina
0

Misstänkte det, när du skrev att den hade haft fång :P Jag hyr ju också häst från Gert och när jag var där så hade han precis fått fång och stog inne i en box och var sjuk ;)

kaka1234567
0

Men de beror på är hästen en fång häst kan de va bra att ha en Greenguard. För att inte riskera fång igen för de är inte snällt mot hästen. men har hästen kanske haft fång en gång i hela sitt liv så kan de ju gå bra utan någon sådan. För ibland kan en häst få fång av ett för kraftigt bete.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Valkyrie
0

3# Jaha okej, juste du hyr ju ifrån Gert =)
4# Vad jag vet har det itne varit ett problem förut, har inte haft fång i hela livet men kanske någon gång tidigare.
Hur mycket gräs får den i sig då? Då behöver den väl mycket hö?

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Du kommer inte behöva ge hö för den kommer endå att va ute mästa tiden. Hästar som oftast får fåhg äter för mycket gräs och för hastigt. och därför kan man säta på en greenguard. Hästen får i sig tillräkligt för den går ute hela natten också och de förhindrar bara hästen att inte äta mycket gräs lika fort som utan greenguard.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

Okej, men om han någon natt står inne får han ju hö =)

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Självklart

_Mvh kaka
_

my-real-life
0

hm min kompis hyrde en häst från gert och allt han sagt om hästen var 70, % lögn.

Valkyrie
0

9# Jag vill inte ha kommentarer hur han är som person.
Jag vet själv att han är seriös och jag har praoat hos honom och vet vad han gör.
Jag är nöjd med mina val och han har väldigt duktiga och bra hästar.

Vad var det för lögn då?

Rest in peace Valkyrie!

my-real-life
0

allt var lögn .

men jag rekomenderar greenguard för ditt problem:)

Gronstedt
0

Nåja, allt om en häst kan vara sant när jag hanterar den och osant när du hanterar den. Varje kombination av häst, människa och miljö är unik och det enda man kan vara någorlunda säker på stämmer i båda situationerna är färgen på hästen Obestämd.

my-real-life
0

men den höll på även när gert hanterade den .

Valkyrie
0

Nu förstår jag inte, var hästen ohanterlig?
Jag vet iaf att denna häst är väldigt bra att rida men kunde dock vara lite jobbigt men tydligen fixat nu =)
Jag har ridit några av hans hästar och de flesta var jättebra och blev förälskad i flera :)
Vissa hästar är vi tyvärr inte passade till alla och vissa är ju lite känsligare än andra och då kanske en annan person passar hästen bättre.

greenguard- vet ni någon billig? tror jag såg en på hööks billigt för typ 139 eller liknande.
Kan ju eventuellt låta honom vara inne på natten.

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

Efter som hästen haft fång relativt nyligen (?) så skulle jag inte rekomendera att gå på bete i år - inte ens med betesreducerare. Nästa år är en sak, men har det skett nu i vår så är det lite tidigt och återfallsrisken är stor.

Vad det gäller gräs så har det inte med att göra den äter för mycket för fort. Det har med sockret i gräset att göra. Sockret dras ner i rötterna över natten, så det bästa är egentligen att ha dem ute på natten och inne på dagen då de får hö som omväxling. DÅ brukar de kunna gå på magert bete (eller med gräsreducerare då).

Hakuna matata!

Valkyrie
0

Vi ska ringa ägaren imorgon ang fång.
15# 4/6 hade den fång.
Tyvärr tror jag inte jag kommer ha tillgång till stallet så regelbundet, men jag ringer stallet imorgon.
Då de har städmånad då jag ska hyra ska hästarna ej vara inne.

Rest in peace Valkyrie!

Pia-Lena
0

Länk till en sida som handlar om fruktaner, de sockerarter som är "farliga" för fånghästar. http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Pia-Lena
0

Läk till en sida so beskriver orsaker till fång.http://www.hovbalans.com/artiklar/AAEP%202008%20laminitis.pdf

[Grabbarna-A]
0

Jag skulle inte ställa denna häst på ngt gräs i år, varken med eller utan munkorg, eftersom det är så nyligen som anfallet varit. En häst ska heller inte ridas så snart inpå ett fånganfall eftersom fötterna behöver vila. Låt hästen vara kvar hos ägaren för att bli återställd och hyr en annan häst som du kan rida.

Valkyrie
0

19# Nej det är några veckor kvar tills jag ska hyra och han rids just nu utan problem.
Det är ett magert bete då hästarna gått där ganska länge nu.

Rest in peace Valkyrie!

Elshira
0

#20 Det verkar tyvärr minst sagt oansvarigt av ägaren då man normalt sett (även veterinärer) brukar säga 3 månaders vila från allt arbete med ryttare på ryggen.

Tömköra lite eller ut på promenader (vid sidan om) kan man göra sista månaden av vilan, men innan dess är det bara boxvila/mini hage de första två veckorna som gäller och sedan bara hagvistelse där hästen inte rör sig allt för mycket.

Görs inte det är det stor risk för ett återfall inom kort tid.

För örvigt skulle jag avråda helt från att ha hem hästen om du måste ha den ute helt utan att få komma in på stallet så pass länge.

Hakuna matata!

Lorita
0

Valkyrie ta inte den hästen, du tar bara på dig en massa problem, du kan ju inte ens rida den. Vad är det för ägare som hyr ut en häst som haft fång så nyss?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tarragona
0

Ta en annan häst.
Man skall inte låta en fånghäst som så nyligen haft fång gå på bete även om det är magert. Sen skall man inte rida den så snart.
Nej fy för sådana hästägare som skiter så i hästens hälsa.

Valkyrie
0

22# Han säger ju att han är bra nu och det var nog inte så jobbig fång. Han rids iaf nu av 2 duktiga tjejer och allting går jättebra. Blir jobbigt när jag hör olika saker men som sagt ska jag ringa veterinär imorgon. Otroligt tacksam för eran hjälp även om det kanske inte verkar som det. Tyvärr fanns det ingen annan häst… Men kanske ska kolla om jag kan hyra aug- december istället då.

Tack!

Rest in peace Valkyrie!

Lorita
0

fång är alltid jobbigt och ställer väldigt mycket ökade krav på den som tar hand om hästen tex så ska man akta sig extra för foderbyten och miljö ombyten.

Hyr en annan senare för en fånghäst ska inte flyttas i onödan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Valkyrie
0

25# Okej tack, ska ringa honom!

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Vill bara säga tack för all hjälp :)
Vi hann inte ringa veterinär idag men vill gärna ha tips på bra kliniker som man kan ringa.
Mamma ringde en ridskola ang att hyra hästar ifrån de och passade även på att fråga ang ha häst på bete.
De sa att man nog skulle kunna ha på bete i mitten av juli då gräset ej är så näringsrikt och nerbetat.
Men som sagt ringer vi flera veterinärer också.
Det jag är mest orolig över är ju betet, ridningen fungerar ju superbra och det var ingen jobbig fång i flera veckor utan de handlade om en väldigt kort period, några dagar.
En häst kan väl inte ha fång i en dag? han har inte sagt det men jag tänkte bara, det är inte länge han hade det. (vad är den minsta tiden dom kan ha det på?)

Rest in peace Valkyrie!

Hermelina
0

Jag skulle  ändå inte ha hästen på gräs alls. Min medryttarhäst fick fång (sa jag det till dig kasnke i PM?) och han vilade i 2,5 månad i en sandhage och därefter började vi skritta på honom igen. Trots att han var nästan helt läkt efter bara några veckor.

Men det finns ett till ställe där dom hyr ut ponnyer, www.hyrahast.se

Valkyrie
0

Okej, tack så mycket för länken =)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Länken fungerade inte…

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Ringde några duktiga veterinärer som sa att det inte var helt konstigt att man kunde gå på bete och ridas nu, eftersom det beror på vad för fång den hade. Men det bästa är ju att ringa hästens veterinär som har bedömt.

De kanske bara kallade det fång men var en lindrig variant.
Men idag ringer jag ägaren och sedan hans veterinär och frågar :)

Rest in peace Valkyrie!

[Grabbarna-A]
0

#31 Det finns väldigt mkt information bla på nätet om vad som händer i hoven vid ett fånganfall. Sök och läs så förstår du vad som händer i hoven och varför det är så viktigt att hästen ska vila efter ett anfall.

Valkyrie
0

Jag ska inte hyra hästen då ägaren trott han sagt att ej gräshage ^^
Tänkte väl, blev ganska förvånad när han inte sa något om betet men jag har ju ringt flera bra veterinärer som sagt att det beror på om det var riktig fång eller att man sa det.

Rest in peace Valkyrie!