Greenguard, göra egen?
Ska hyra en häst i sommar, hade fånt 4/6 och nu får han börja hyras ut.
Vill ju absolut inte att han får det igen,
Är det stor chans att han får det igen även fast han har greenguard och ev står inne på natten någon gång.
Jag kommer ju hålla på med den på dagen så mest natten och resten av dagen den betar.
Vill inte köpa en allt för dyr, vet ni någon billig eller vet ni hur man kan göra en egen? :)
Tacksam för svar.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Eftersom hästar skapta för att äta 16 timmar om dygnet, så tycker jag att du ska satsa på ett magert bete och att hålla koll på hästen.
Fång (foder) är diabetes hos häst och det som är farligast det är när gräset fryser för då vandrar socker upp i grässtråna som ett skydd. Vad du absolut inte ska ge hästen är äpplen och morötter mm för det blir för sött och kan utlösa fång och det är bättre med bete än kraftfoder.
Däremot så ska hästen tugga mycket och då är halm bra, hö är också bra och ett gammalt bete. Hästen mår bra av tuggandet och mår hästen bra då är risken att bli sjuk mindre.
Man ska inte svälta en fånghäst den ska vara i rätt vikt som alla hästar man ser alldeles för många magra fånghästar tyvärr. Fodra rätt och förnuftigt samt håll extra koll på hästen hur den mår så kommer du nog lyckas att hålla hästen frisk.

Jag vet att hästar är skapta att tugga.
Men det är ju bättre att man slipper fång än att få fång.
Hästarna kommer inte få hö i hagen men jag kommer ge hö och halm varje dag när han inte är i hagen.
Vad bra, det där med morötter och godis glömde man ju bort ^^
Så jag bör inte ge kraftfoder även fast vi arbetat?
Betet är i juli så det är ganska nertuggat =)
**Vad mer kan man göra att motverka fång?
**Motion? jag kommer ju hålla på mycket med löshoppning , tömkörning, longering, promenader och ridning :)
Rest in peace Valkyrie!
Kraftfoder ska du nog undvika.
Vill säga att en häst ska kunna tugga och äta även med betesreducerare, bara inte lika mycket på lika kort tid. Man får se till att ha en modell som tillåter lagom mängd betning efter hur långt gräset är, långt gräs är svårare att få igenom ett litet hål än kort gräs, då är en nät modell kanske mer effektiv för att minska intaget utan att stoppa helt.
Får hästen bara i sig lite gräs när den betar så har den ju fortfarande sysselsättning och tuggbehov tillfredsställda, och magen blir inte tom.
Självklart ska hästen inte svälta, nu är jag inte så duktig på just fång så hur man löser det bäst vet jag inte. Men vissa hästar äter ju väldigt mycket och glupskt samtidigt som de lätt går upp i vikt, och dåkan en betesreducerare vara bra så länge den reducerar betet och inte stoppar det.
Sen finns det vissa hästar som inte kan ha dem heller. Vår häst gav upp trots att vi gjorde hålet väldigt stort så att han säkert skulle kunna få i sig något, men han ville inte. Bara stod och man märkte tydligt att han blev deprimerad, tyckte inte att något var roligt längre. Dessutom fick han skav av den. Så han fick slippa den efter ett par veckor så försöker vi hålla honom i hyfsat hull vilket är väldigt svårt. Men hellre fet och glad än smal och deprimerad som han var då. Annat bete eller grushage kan vi inte ordna heller och det vi har är relativt magert. Nu var han bara tjock och hade inte fångkänningar, men det är ett exempel där reducerare helt enkelt inte fungerar. De flesta hästarna lär sig att de kan äta med dem ändå och uppskattar livet trots munkorg. Jag ser ju hellre att hästen får gå med kompisar på stora öppna ytor, i terräng och kan busa av sig med reducerare, äbn att den står i en liten grushage med kanske en kompis och bara kan äta hö och halm hela dagarna.
Men se till så att hästen kan äta något genom modellen du väljer, de är som sagt gjorda för att tugga och pilla hela tiden. Men kan man få det till 10 grässtrån per tugga istället för 30 så har man ju ändå kommit en bit på väg utan att hästen mår dåligt av det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ja men vet någon hur man gör egen? ^^
Rest in peace Valkyrie!
Du kan nog knyppla ihop någon av ett hönät som sätts på en grimma.
Citygross här har/hade en sådan variant för 170kr.
<Som sagt se till så att hästen kan äta något med den och inte står sysslolös och svälter mitt bland allt gräs. De ska bara reducera, inte stoppa.

5# hönät är ju dock väldigt stora hål :)
Nylonband kanske ska fungera? som en korg, precis som finns att köpa.
Rest in peace Valkyrie!

…..

såna i nylonband eller hinkmodell är billiga, ska man självköpa material och lägga ner tid på att försöka få ihop eget kostar dte en del. och dte kanske inte håller. jag skulle köpt en, har en äkta greenguard och har haft den i 5 år, har bara gått isönder en läderrem som lätt bytades ut mot en sporrem. kan tillägga att min dam inte är snäll mot den 

Men det blir lite onödigt eftersom jag ska hyra i 3 veckor ^^
Rest in peace Valkyrie!

#9 för bara tre veckor skulle jag låta hästen gå i en nerbetad hage.=)
Fråga ägaren om han inte kan lägga ut pengar till en, efter som han ändå troligtvis kommer behöva den i framtiden.
Men för örvigt - en häst som precis haft fång ska verkligen inte gå på grönt gräs alls!
Hakuna matata!

#11 jag har haft fånghäst och han behövde inte inte någon betesreducerare han behövde kunskap från den som toghand om honom.
#12 Vi har inte heller betesreducerare till våra som haft fång - de går på mager beten.
Men hästen i fråga har haft fång precis nyligen, då är det inte lämpligt med gräs i någon form.
Hakuna matata!

#13 då är inte flytt heller lämpligt eller att lämna över den till någon som inte vet väldigt mycket om fång.

14# Jag vet vad fång är och vad det innebär och vad man gör om hästen får fång. Det är ju alltid olika om hur mycket vila det behöver beroende på vad det var för fång.
I denna tråd vill jag inte ha fångprat, tråden är till för hur man gör egen greenguard, inget annat! Om ni vill prata om fång har jag en annan tråd ang det!
Rest in peace Valkyrie!

#15 klart man måste prata fång och fång är en svår sjukdom som kräver väldigt mycket kunskap, rätt foder utan svält är A och O
Sen påverkas fång av hur hästen mår och lever någon munkorg behövs inte, den skadar mer och man ska undvika snabba foder förändringar samt stress och flyttar man en häst för bara tre veckor så ber man om problem med tarmfloran.

16# Men om du vill prata fång kan du få göra det i min andra tråd "fång"
I denna tråd vill jag bara ha tips om Greenguard som man kan göra själv.
Okej?
Rest in peace Valkyrie!

Nu är det så att Greenguard stressar hästen i onödan och stress utlöser fång så vill skippa Greenguard om du vill att hästen ska må bra.

18# Vet flera som haft det och det har inte varit någon stress alls.
Någon som vet hur man gör egen?
Rest in peace Valkyrie!
Jag skulle aldrig våga göra en egen när man vet hur lätt de kan få av sig och ha sönder "riktiga". Speciellt när det gäller en fånghäst då räcker det med några timmar innan någon märker det sen är det kört…
lurvponnyn.vimeddjur.se

#19 ett problem med hästar idag är magsår och det beror på vårt sätt att hålla häst. Tyvärr visar inte en häst hur den mår den är bara snäll och accepterar

Om det är en sån munkorg som ni menar så finns det en på granngården för 179 kr
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

börjes har en variant för 89kr tror jag…

Okej vad bra, börjes hade för typ 400 ^^
Grand pix har billiga också.
Rest in peace Valkyrie!

#24 söker du på gräsreducerare på börjes hemsida så ska du få fram en för 89,50.

25# Okej jag söker nog mest på greenguard men då ska jag testa det ^^
Rest in peace Valkyrie!

#26 greenguard är själva märket på en sorts gräsreducerare. söker du på gräsreducerare så får du frma många andra som är mycket billigare.

Jaså, tack ^^
Ja den var bra, tror den är bättre med korg än platta.
Rest in peace Valkyrie!
#6 Det ska vara stora hål så att hästen kan äta lite. Såvida du inte har riktigt kort gräs (typ klippt) i beteshagen kommer hästen inte åt gräset med små hål eftersom det böjer sig undan. Och det bäddar för stress och magsår.
Gräset böjer sig även med stora hål och därför tar det längre tid för hästen att ta med ett hönät löst om mulen än utan. På så sätt reducerar man betet utan att stoppa det helt.
Ska du svälta hästen så släpp den inte på bete alls, blir bara stress och tristess om den går på gräs med munkorg och inte kan äta alls.

29# Såklart jag inte tänker svälta hästen men jag menar det att hönät är väl nästan inga hål alls? de hönäten vi har är skitstora hål som är typ lika stor som nosgrimman och då är den ju värdelös.
Jag ska köna korgen på börjes tror jag , platts är jättesmå hål och då kan de väl lätt dra åt sidan och obekväm medans de kan gäspa och gapa i korgen och känns nog naturligast av de två.
Rest in peace Valkyrie!
#30 Jo, det gör nytta. Hur högt gräs har du?
Korgen har små hål. Har du gräs som inte är nerbetat eller klippt kommer hästen inte komma åt något gräs med den, och då svälter du hästen istället. Tomma hästmagar ger magsår eftersom de är byggda lite annorlunda än människor i magsystemet. (vi ksn gå hungriga utan magsår, men hästar får sår om de inte har mat)

31# det är nerbetat.
Korgen har inte små hål, det har en stort hål i botten.
+ att hönät går lätt sönder.
Rest in peace Valkyrie!

Nu har inte jag läst allt här. Men en tanke bara. Ska hästen motioneras så pass att den ska löshoppas o.s.v när den ganska nyligen har haft fång?

#32 en i stallet har korgen från börjes, en annan har en likadan fast grövre och stadigare plast i korgen, men de har båda borrat upp hålet i botten för att det är lite väl litet:)

Nu vill jag inte höra något om fången då jag inte ska hyra fånghäst längre.
Vill bara ha tips på betesreducerare.
Rest in peace Valkyrie!
#35 Ja det finns inte så många betesreducerare, och jag skulle absolut aldrig göra en egen. Med tanke på hur lätt de får av sig vanliga gräsreducerare och hur enkelt de kan gå sönder så skulle jag aldrig höra någon egen, och framför allt inte i snören/nät. Det enda jag skulle kunna tänka mig är sådant när som finns på typ fiskehåvar (som det är någon cm mellan maskorna) men då går det sönder väldigt lätt istället.
Hade det varit nästa år så kanske hästen klarar sig en halv dag utan reducerare, men efter som den haft den så precis så är det nästan bokstavligen livsfarligt om den kommer på fritt grönbete.
Som jag sade tidigare (efter som du trilskas med att rida en nyligen fånghäst…), be ägaren om pengar att köpa en betesreducerare som sedan fäljer med hästen efter det att du lämnat tillbaka hästen.
Men hade jag varit du så hade jag anmält ägaren för onödigt lidande för hästen (om han nu hyr ut en häst till att ridas normalt).
Hakuna matata!

36# Nej han glömde säga att det inte var bete, han sa ju det nu när vi ringde.
Han är seriös.
Rest in peace Valkyrie!
#37 Ok ja är det belastningsfång så bör det inte vara någon fara att gå på lite grönt (jag vet dock inte efter som fång uppstår i magen vanligtvis). Men jag skulle ringa SLU (Ulltuna veterinärklinik) och fråga ang belastningsfång.
Men om hästen nu haft belastningsfång är det nästan ännu värre att låna ut hästen för ridning. Då är de ju om än kännsligare för just belastning av ben och hovar.
Vilken fångvariant det än är (efter som att det är konstaterat fång?) så är det rent förkastligt att rida dem. Det är ju inte ditt fel utan den som lånar ut i sådana fall.
Hästen kan ju ha blivit extremt överbelastad, men om en veterinär kollat på hästen så borde denna kunna märka skillnad tycker jag. Frågarn är då om det är överbelastning - vad fick hästen det av i sådana fall?
Vi är tjatiga för att vi vet och har haft fånghästar förr. Vi vet vilken hemsk sjukdom det är pch hur lät det är med återfall. En gång klarar de flesta, men efter 2 eller tre så brukar det vara så smärtsamt och hästen vara så kännslig att man får avliva dem.
Hakuna matata!