Fast martingal
Vart får man tag på såna nu för tiden? Hittar ingen någonstans!! Och då menar jag inte thideman.
Är i stort behov av en sån just nu. Har börjat klura på hur jag ska göra en egen i bristen…
Tacksam för svar!
/MiaMaria
Det finns inga här i Sverige iaf. Då dessa är förbjudna enligt svensk lag. Jag undrar varför behöver du ta till med sådant?
E de förbjudna? hade jag ingen aning om?

Jag hade inte heller nån aning om att dom va förbjudna, aj då…

Oj, skickade det lite tidigt.
Anledningen till att jag behöver en är att min kuse när han blir vild o tossig bara kastar upp huvudet, vi kallar det nacksving, inte så att han går med huvudet upp hela tiden (absolut inte). Inte så kul att få en nacke i bröstkorgen/aniktet om man tex står i fältsits. Vanlig martingal hjälper inte, går bra när jag rider på graman men det vill jag inte göra då jag inte ha behov av den annat än när han hottar till.

Hur ser en fast martingal ut?
Fast martingal är, i sverige, förbjudet enl TR, dvs på tävlingsplatsen. Har dock sett det användas enstaka gånger på en del hästar och med mycket gott resultat.
Det du, "MiaMaria", enkelt kan göra är att sätt fast ringarna, som tyglarna går igenom, till din vanliga martingal i nosgrimman. Då får du samma effekt som på en fast martingal. Det är så jag sett det användas på träningar i sverige.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

På min systers ridskola hade en häst en martingal som
de satt fast i bettet..

Ok, bra att veta.
Ja det är väl den metoden man kan använda, testade i går men min martingal va för kort så det blir till att testa en storlek större.
ByeByeSandy: Det finns olika modeller, en är att man har en speciell nosgrimma med en ring i på undersidan och i martingalen sitter det spännen.

Jag hade en 'vanlig' tror jag att det är till mitt
sto, som man fäster sadelgjorden genom och
sedan tyglarna genom en varsin ring.
Men den på ridskolan hade tre ringar i stället för en
på varje. De drog igenom själva lädret genom bettringen
och tillbaka o fäste haken i en av ringarna.
Någon som förstå vad ja menar?

# 9 är inte det en thiedemantygel (vet inte riktigt stavningen) du menar?

vet inte, la bara märket till att den va annorlunda

Jo det var så den såg ut! Tack!
Ja lär mig nya saker varje dag här!! =)

Alltid trevligt att kunna hjälpa till :)
Var hittar ni förbjudna saker?
alltså var hittar ni lagarna?
vill bara lära mig mer.
Anita
#15 Det står på många ställen bla TR (Tävlingsreglementet).
Anita: Dels finns djurskyddslagarna som talar om vad man får och inte får göra ur djurskyddssynpunkt. Den kan du säkerligen hitta om du söker via nätet på typ google.se el dyl.
Sen finns TR (tävlingsreglementet) som Mandysan pratar om. Där regleras vad som är förbjudet och tillåtet på tävling/tävlingsområdet. Det behöver inte per automatik gälla ridningen/träningen på hemmaplan, men jag anser att reglerna (inte alla dock…) kan vara en god vägledning till hur man bör träna sin häst och vilka hjälpmedel man kan/bör använda. Men det är absolut inte någon lag som måste följas slaviskt hemma. Alla känner vi våra hästar bäst och det är individuellt vad som fungerar för resp häst och ryttare.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Kan en fast martingal hjälpa hästen att gå i rätt form?
#18: Nej, den påverkar inte förrän hästen slår upp huvudet.
Tänkte skriva som #17 Men nu är det gjort :)
Jag skulle personligen inte ha något emot fast martingal tror jag (har dock aldrig behövt det). Den är ju som sagt ändå helt slapp när den inte är nödvändig och lär knappast störa hästen i.af.
Tänk bara på (ni andra som kanske vill testa) att inte göra det vid hoppning bara, där måste ju hästen kunna sträcka på halsen ordentligt.
Hakuna matata!
Alltså, om man har en sån och fäster den i bettringarna, borde det då inte göra väldigt ont om hästen slänger upp huvudet? Jag menar, det blir ju ett extremt ryck i hästens mun.
#21 Men nu har ingen sagt att den ska fästas i bettringen…? Det finns varianter där man sätter det i bettet, men det finns ju alla möjliga konstiga saker som barrering, tvinnade bett, hackamore med kedja över nosen och gud vet allt…
Men den traditionella och "vanliga" varianten är att den fästes i nosgrimman.
Hakuna matata!
#22 nr 7 har skrivit att " På min systers ridskola hade en häst en martingal som de satt fast i bettet.." det var det (som jag fattar det) som nr 21 menade ;)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#22 nr 7 har skrivit att " På min systers ridskola hade en häst en martingal som de satt fast i bettet.." det var det (som jag fattar det) som nr 21 menade ;)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#24 Nej det var en thiedemantygel. Jag tänkte på en fast som man satte i bettringarna.
#25 nej? det är inte en thiedemantygel de sätter man ju i ringar på tyglarna…

Har hört nånstans att en fast martingal kan ge hästen problem att hålla balansen men det är kanske bara om man spänner den för hårt?
Skynda långsamt så går det fortare.
26# Det finns thiedemantyglar och det finns fasta martingalar man sätter direkt i bettet. Jag tänkte på de man sätter direkt i bettet.

Vad har man thideman tygeln till?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#29 Att få ner hästens huvud…

30# Som martingal då eller? fast värre… Graman?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Thiedermantygeln är en enklare variant av gramantygeln (som jag personligen gillar om man använder den som den ska, och inte för att ständiogt tvinga ner huvudet).
För att få det "perfekta" läget i de olika gångarterna grävs ju olika längd på tyglarna. Med vanlig graman är det enkelt att fixa medan en thiederman i sådana fall måste justeras.
En fast martingal ska ju vara precis som en vanlig martingal - till för att de inte ska kunna knocka ryttaren i princip. Precis som vanlig martingal är den inte ämnad att få ner hästen på tygeln.
Men att sätta dem direkt i bettet måste vara oerhört otäckt för hästen. Med tanke på vilken kraft de har i sin hals lär det ju vara som att vi rycker det hårdaste vi har x 10 om hästen nu skulle köra upp huvudet hastigt.
Hakuna matata!
#31 Nej! En vanlig fast martingal som man sätter i bettet!
Som fast martingal kan man väl ta en vanlig martingal och trä genom nosgrimman istället för genom tyglarna.
I travet använder vi något som vi kallar för "springrem" det är väldigt liknande en fast martingal men har en elastisk del. Mångaanvänder då inspänningstyglar somman fäster i gjorden mellan häästens ben och sedan fast i nosgrimman.