Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8293 ggr
dundeer
0

Ridnig vid dräktighet

Hur länge ska hästen Vila efter att den har blivit dräktig?

javet i mitt stall så ska två häster hyras ut, dom for till hingsten idag och förväntas komma tillbaka på onsdag typ. Ägaren sa till skötarna (som ska hyra hästarna) Att dom kan rida som vanligt redan första dan?

Jag har hört någonstans att hästen ska stå/endast korta lugna skritt turer under en månad?

Rita-S
0

Det har inte jag hört. Du kan kanske ta det lugnt en dag eller två, men sen kan nog hästen ridas som normalt igjen anser jag. Det är ju ingen sjukdom att va dräktig. Och det är dom sista veckorna av dräktighet man kanske får lugna sig en del ut från hur stoet orkar med träning på slutet

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tusen
0

Håller helt med #1. Många hästar tävlar ju i början av sin dräktighet dessutom, så kör på bara. Inte behöver stoet vila inte. Inte än i alla fall.Skrattande

Birke
0

Motion är bara bra, så man kan rida som vanligt.

Man får trappa ner allt eftersom dräktigheten fortskrider. När stoet är högdräktigt ska man ta det lugnt, men motionen är fortfarande lika bra.

Molla
0

Jag tycker man kan hålla på med stoet som hon är van vid, förutsatt att hon är cool med det. Stress kan göra att hon absorberar det lilla fostret.

liljegren
0

jag har hört att de är de första månaderna efter betäckning som är de mest "kritiska".. Jag hade nog låtit mitt sto gå på "vila" en månad eller så efter betäckning och sedan satt igång lungt igen..

[chriistina]
0

Jag red mitt sto förra året samtidigt som hon gick hos hingsten till och med.
Och kommer göra det samma i år (hon kasta, så ska betäckas om). Sen när de delades så fortsatte jag rida.
Hört man inte ska utsätta dem för stress för då kastar de lätt under första månaden. Men rida ett normalt pass ska inte va några problem.

AnnaFagerell
0

Jag brukar rek stoägare (när jag haft hingst hemma) att inte rida eller köra sina ponnyer innan 40 dygn passerat. Då är dom som känsligast. Lägger man mycket pengar på att betäcka kan man gott låta dom vara innan ägget satt sej fast. Ska man ta föl så ska man ta föl och ge dom chansen att kunna ta sej. Sen kan man rida/köra som vanligt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

powderpuff
0

Jag har hört att man ska ta de lugn de 2-3 första månadern.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

dundeer
0

okej, Men hur är det med flyttning under första månaden? En av hästarna ska till ett ställe där hon aldrig varit förr.

Tusen
0

#9 En flyttning är mycket värre än att träna sin häst under den första tiden av dräktigheten. Det är stress man vill försöka undvika i början innan ägget satt sig. då finns det nämlligen en risk för att stoet ska kasta.

Vanlig ridning på hemmaplan är helt okej. Värre är det om man måste transportera hästen mellan hemmet och hingsten. Men eftersom folk gör det och de ändå blir föl så kan jag absolut inte se någon risk med att träna stoet under hela dräktigheten. Herregud, dräktighet är ju ingen sjukdom. Och skulle man göra som en del skriver här så skulle ett dräktigt sto inte få röra sig på 1½ år.
Travare tävlar 4 månader in på dräktigheten och inget veterinärt hinder föreligger heller. Detta skulle asolut inte vara tillåtet om det fanns någon som helst risk för stoet eller fostret.

Flyttning av häst avråder de flesta veterinärer dock ifrån i början av dräktigheten.

AnnaFagerell
0

#10 många hingstägare vill faktiskt ha kvar stoet på station en månad just för resorberingsrisken. Man kan säga att si och så ska man inte göra och si och så kan man göra men vad jag iaf menar med mitt inlägg är att lägger man tusenlappar på att få stoet dräktigt kan man kanske göra ett uppehåll i nån månad med träningen. Chanserna ökar faktiskt då.

Elshira
0

#11 Efter som att det brukar kosta mycket att ha dem uppstallade hos hingstägare så förstår jag att många tar hem sina ston (150 kr/dygn. är ju inte ovanligt, och mer om de har föl till)

Som hingstägare själv så skulle jag inte heller vilja ha kvar stona mer än nödvändigt efter som jag har fullt upp ändå med hästarna. Då känns det smidigare att betäcka om gratis om stoet går om i brunst/eller att man har en levande föl avgift.

Men jag säger som #10, klarar de att åka transport långväga till och från hingsten så klarar de garanterat ridning på hemaplan (tävla bör man väll dock kanske inte göra den första månaden). Upp till 6 månaders dräktighet kan de allra flesta hålla igång som vanligt, sedan är det lite mer beroende på stona om de brukar bli stora som tunnor på en gång eller om de är sådana som ser lika "magra" ut som innan dräktigheten.

Men att rida och hålla dem vid bra hälsa och kondition gynnar defenitivt både sto och föl (bortsett från risken att hästen gör illa sig vid ridning, men man bör väll kanske inte hoppa allt för länge). Har de svårt att hålla hull bör ridningen dock trappas ner om kraftfoder inte räcker till.

Hakuna matata!

AnnaFagerell
1

#12 Ja det beror förståss på rasen… men när jag haft ston här får dom gärna gå kvar… jag har då tagit 10kr/dygnet =)

Klart man ska rida och hålla igång dom men vad gör en månads vila?? Antingen vill man ju ta föl, eller så vill man tävla… Varför göra både och?

liljegren
0

Jag håller med #10, har man lagt pengar på att få hästen dräktig och ska ha föl kan man inte räkna med att man ska kunna rida som innan. Nej, jag säger INTE att man inte ska rida hästen, men ja, jag tycker man ska låta hästen vila, de flesta hästar brukar ha sommarvila/sommarbete, varför inte lägga den i samband med betäckning?

Hur pass hårt du rider beror på hästen som individ.