pullarträns
Kan hästar lära sig att lägga tungan över bettet om man har en pullar nosgrimma om de inte är van vid det?

tänkte köpa ett pullar-träns till min ponny och undrar om de kan det för jag vill inte att min ponny ska lära sig det! :)

det bästa är att ha ett bett som hästen gillar och rida så som hästen gillar då slipper man ha nosgrimmor=)
#2 Men man får ej tävla utan nosgrimma och då kanske man vill ha en lite snyggare.

#3 nu handlade det inte om tävling utan att inte lägga tungan över bettet. annars kan man bara ha nosgrimma som inte påverkar så mkt.
Pullar träns är för hästar som pullar med huvudet och bör ej användas på något annat. Inte för att de är snyggt eller något.
Sen så kan hästen inte lära sig lägga tungan över bettet. De kan den redan bara att vissa hästar gillar kanske inte ett visst bett. Eller inverkan om den känner obehag och vill springa ifrån arbetet. De är då de lägger tungan över bettet. men om de trivs med ridningen sin hand och bett så lägger de inte tungan över bettet ovs vilken nosgrimma de har.
Så En engelsk nosgrimma skulle jag haft ellerr ingen alls.
#5 En fråga: hur hjälper det en häst som pullar? Möjligtvis hade det gjort det ifall tygeln satt med nosgrimman eller något, men att ha något som trycker hela tiden slutar man ju tänka på!

Jag tror inte det hjälper men pullargrimma när hästen pullar för som sagt, den sitter varken fast i bett eller tyglar. Vad är det du tävlar i för gren? I hoppning får man tävla utan nosgrimma.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Får man?

Ja.. har sett flera ponnyer i Ridsport som har tävlat utan nosgrimma.
Skynda långsamt så går det fortare.
Oh nice :D
#6. ja jag orkar inte förklara inväklat men. När man tar et tygel tag blir de tryck i nacken och de trycker på nosgrims remen villken gör att de trycker över nosen. På så sät så att hästar som pullar oftastslutar en sån häst har vi på ridskolan hon pullar inte alls nästan de börjar bli bättre.
Har du skaffat en ponny nu? :D

#11 Kan inte stämma alls. Bettet är inte i kontakt med nosgrimman alls, och det lilla tryck som nu uppstår i nacken trycker bara på en tunn rem - hur kan det påverka trycket av nosgrimman? Nepp, det där köper jag inte.

#14 "Den hära Birke" tänker logiskt, finns ingen chans att tygeltaget kan påverka nosgrimman.

#16 Birke pirke? Haha, jaja ngt ska man få att skratta åt varje dag.
"När man tar et tygel tag blir de tryck i nacken och de trycker på nosgrims remen villken gör att de trycker över nosen."
Du sa att det blir tryck i nacken som trycker på nosgrimmans rem, vilket skapar ett tryck över nosen.
Hur man än vill förklara det tror jag inte på det, då varken bett eller tyglar är i kontakt med nosgrimman och kan därför inte skapa ett tryck. Trycket kan inte skapas av sig själv helt enkelt.

#18 Försök hålla dig på en lagom nivå.
Du har tyvärr lärt dig fel. Tänk logiskt. 1. Tygeltag -> litet tryck i nacken -> trycket trycker på nosgrimmans nackrem -> där tar det slut.

#18 trycket på nackremmen blir inte stort då man inte drar tyglarna neråt när man rider som när man kanske leder hästen. det lilla tryck som kanske skulle kunna bildas är för litet för att påverka nosgrimman.

#21 jag vet också hur dte funkar och bette och tygeltag påverkar inte nosgrimman, det som påverkar nosgrimman är om hästen försöker öppna munen då nosgrimmar tar emot.

#21 En nosgrimma fungerar så att den håller bettet stabilt. Den hindrar även hästen från att gapa, men det är inte det den är till för. Inga andra funktioner (ifall det nu inte finns ngr specialare som jag inte vet om).
Det är väl snarare så att den bidrar till stoppeffekt genom att om hästen gapar för att komma undan bettet blir det tryck på nosryggen, och många hästar tar det som stopp kan jag tänka mig?

#24 Punkttrycket upplevs som mer obehagligt, fast jag vet inte om den hindrar en häst från att dra om den verkligen vill. Fast inget kan hindra en häst då haha;)…
#25: Precis, vill den springa gör den väl det, men är den bara halvsugen på att springa kanske den stannar av punkttrycket. :)
Trycket av en pullarnosgrimma bör ju bli tydligare i alla fall.
Om jag har förstått allting rätt, så är det egentligen bara bättre att inte ha nån nosgrimma alls elr typ engelsk (m snok..?)
Annars är det bara att rida med mer halvhalter så slipper hästen sticka iväg som ni pratade om i samband med pullarnosgrimman? :P
Jag har antagligen knappt hängt med nånting men.. =)
SNÄLLA! Har inte läst alla inlägg men en viss användare har tendenser till att alltid få stora diskutioner runt sig, och du vet vem du är. Det bästa är att läsa och lära sig ibland, det Är ologiskt att det blir tryck på nosryggen när man tar i tyglarna på en pullar-nosgrimma!
#27: Jo, självklart bättre med halvhalter och lydnad. Och utan nosgrimma. Men att pullarnosgrimma var designad för det. :)
Ska jag använda nosgrimma föredrar jag iofs pullar framför achen.
Men jag har inget imot pullar eftersom det ger fria luftvägar :)
#29 Fast pullar får man tex. inte ha i dressyr. Så för mig blir det engelsk :) eller aachen :)

#27 Om man inte behöver ngn nosgrimma ska man inte ha den. Om man behöver en behöver man den för att stabilisera bettet (behöver det på en av mina när han har rakt tränsbett, inte annars)
Om hästen gapar får man lösa det problemet, inte stänga igen truten, så du har absolut rätt :)
De bästa är utan någon nosgrimma men om man ska ha någon så är engelsk bäst utan snok. Annar kan man sätta på remont tycker jag.
Hästen ska trivas så bra med sitt bett och hand så att man inte ska behöva stänka till munen. Nosgrimman är inte till för de men de tror många.
Men vissa hästar trifs inte med bett ovs hur bra de liger och hur bra handen är.
#32 okej, vad bra =) Eftersom jag tävlar i dressyr så måste jag ha nosgrimma. Då rider jag på det som ägaren vill att jag ska ha = Aachen.
När man tar i bettet åker ju sidostyckena uppåt, alltså förvinner trycket från nacken. Det är bara när man har stångbett det kan bli tryck i nacken av tygeltagen.

nu får ni hålla er på en trevlig nivå i tråden, annars så kommer jag att börja dela ut varningar! i skrivreglerna står det bland annat:
man får inte Provocera, vara oförskämd eller på annat sätt otrevlig.
och man ska tänka på:
- Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
- Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
Det blir även tryck i nacken av pessoa-bett. Usch, gillar inte dom "/
Jag rekommenderar pullarnosgrimma om hästen pullar, alltså drar eller är het, då denna nosgrimma har (liksom tidigare skrivare "sagt" redan) ett lite annat tryck på nosryggen än andra nosgrimmor.
Har använt pullarnosgrimman på min nuvarande och min förra häst som ibland gärna ligger på och blir lite heta ibland. De blir något lättare att kontrollera utan att man betslar upp till ett skarpare bett eller påverkar andningen på något sätt.
Så länge man ser till att nosgrimman sitter som den ska (vilket är lika viktigt som att t ex. sadeln ligger rätt) så är det omöjligt att själva nosgrimman orsakar ett tryck i nacken. Isf har man spänt nosgrimman fel. Ett tygeltag med vanligt tränsbett (eller annat bett utan hävstång/gag-effekt) ger självklart ett lätt tryck i nacken men det är ju stor skillnad mot trycket ett bett med hävstång ger.
Så anser du (TS) att du behöver eller vill prova en annan nosgrimma på din ponny, så gör det! Det är ingenting hästen tar skada av sålänge utrustningen är rätt inpassat och i rätt storlek. :)

Håller med kaka ang pullargrimman.
På ridskolan har de pullar till de starka hästarna och jag tycker det är bättre då med pullar eftersom då jag ridit har det varit stor skillnad mot annan grimma.
Men jag förstår också vad ni menar med trycket men jag vet inte riktigt vad som är rätt eller fel, jag vet bara att det är det jag hört av många :)
När jag hyrde häst förra året hade han engelsk och jag kan säga att han gick mycket bättre med pullar :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!