Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 5336 ggr
ebengtssson
0

Hur gör man öppna/sluta?

Jag har aldrig lärt mig det där, så någon som har lust att typ berätta lite om det,typ hur man gör, vad där är bra för o.v.s :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ThunderClap
3

Ja brukar tänka så här när jag ska prova nya rörelser själv; vad är händer rörelsen? Hur ber jag hästen om de olika momenten?

Tex en öppna. Först måste man veta hur en korrekt öppna ser ut. Hur man normalt set rider in i en öppna och hur man avslutar den.

En öppna för mig är en böjd och stäld häst där den sedan ska spåra med framdelen innanför, den kan beroende på hur mkt man tvärar gå på tre eller fyra spår.

Jag har lärt mig att rida in öppna genom att först böja och ställa, sedan flytta in framdelen. Sedan avslutar jag öppnan genom att först sluta spårningen utav framdelen och sedan räta ut böjningen.

Hur jag rider öppnan; då tänker jag igenom de olika momenten. Böjd häst, jo hur böjer jag? Jo genom att vrida ltie på ryggraden. Hur ställer jag- tygeltag och höft, hur flyttar jag in framdelen- genom att flytta bogarna vilket jag gör med mina axlar. Sedan kan hjälper utöver det behövas för att jag inte har nog med kroppskontroll eller hästen inte är nog skolad, men generellt så är det så min plan ser ut.

Jag brukar tänka att en öppna är som första steget på en volt, du har böjningen, ställnignen och du leder in bogarna på det böjda spåret aningen inanför fyrkanten. En sluta är som sista steget på volten, bakdelen är kvar på voltspåret och framdelen rätas ut till fyrkanten.

ebengtssson
0

Åh tack jag fattade det där :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se