Fång - vad ska man tro?
Fick diagnosen "lättare fång" av min veterinär för en tid sen.. Hovslagaren säger att han inte hittar något och jag tycker symtomen hon hade kanske inte behöver vara fång? Hög puls, slö, gungade i sidled, dvs avlastade inte bara framhovarna, utan alla..
Vad säger ni, var vet lite väl snabb att diagnostisera? Om han haft "rätt" tycker jag hovslagaren borde ha sett det..

det kan vara förstadiet utan hovbensrotation som följd, jag skulle vara väldigt försiktig med den hästen.
Inga snabba foderbytan, lägg en bas med govfoder (många hästar behöver inte kraftfoder överhuvud taget) undvik bete då det varit frost nätter och morot äpple bör man också ta det försiktigt med.
Ungefär som man alltid ska sköta en häst men nu lite mer strikt.

dvs jag ska fortsätta precis som innan…
Hur är det med en sån häst, kan en sådan häst komma tillbaka på venligt bete om några år och fungera "som vanligt"?

#2 vad är vanligt bete? Beta kommer den att kunna, men inget gödbete men det är ju inget att rekomendera till andra hästar heller.

jag har ingen som helst tidigare erfarenhet av hästar med fång och när jag pratat med folk får man höra så olika. Fick tex höra att hon ALDRIG skulle kunna gå på annat än stampat jordgolv i princip.
Jag vet vad du anser om "munkorg" men för tillfället går hon med det större delar av dagen och går in på natten och jag funderar på hur pass man vågar låta henne gå utan den då jag egentligen inte vill ha den..

#4 du testar försiktigt, dom kan mycket väl gå på lämpligt bete även om hsten haft en släng av fång. Jag tog hand om en häst med mycket fång och han fick beta men jag passade vikten på honom så klart.
Något som är bra är om du har tillgång till en skogsbete, har hon haft så lite känning så räker det oftas att bara pasa dom. Något som är väldigt bra är om du kan lägga in lite halm i hagen varje dag så hon få mer fibrer.

Det "lustiga" är att de gick i en sk skogshage när det inträffade :/
Dock har jag ju börjat att hon få gå en halvtimme/timme utan korgen nu och det verkar gå bra.. Men som du säger.. skynda långsamt och MYCKET passa..
Skönt att höra att det inte är sån "döds dom" som vissa kan få det att låta som..

Nadde ("min" fånghäst) blev 26 år och jag har för mig 12-13 år när han fick fång, han fick ett par skov men då var det orsakat av antingen förmycket äpplen eller snabbt utsläpp på bete.
men han var väldigt kännslig för foderbyten, man fick gå långsamt fram när man bytte hö eller hage.
Det fins möjligen inte ekar i skogshagen?

nej, gran, tall och björk :/
Jag vet faktiskt åtskilliga ägare som fått fång på sina hästar vintertid och som dessutom inte ens fått kraftfoder. De flesta har fått ensilage, men ett par har dock stått på vanligt hö med.
Jag skulle nog på din beskrivning också sagt det var fång, för mig är att de står och väger samt höjd pulls inte "lättare", utan snarare "normal" fång. Det är inte många som brukar få så kraftigt att de bara vill ligga ner hela tiden (hästar vill ju inte visa sig sjuka).
För övrigt är det inte ovanligt att det inte syns något i hoven mer än om de fått en ordentlig rotation (vilket de inte behöver få vid fång, är alltid olika).
Samma år som hästen fått fång (i.af om det skett på våren) skulle jag inte släppt ut dem på grönt gräs alls i princip, finnns det grönt gräs i skogshagen så skulle jag köra på munkorg bara för i år. Jag tycker dock att munkorg är bättre än att jästen ska behöva stå ensam 20 timmar/dygn så vida de inte verkar störa sig på dem.
Nästkommande år så brukar de dock klara att gå på kort avbetat (tänk golfbana
) gräs på dagarna och ställa dem i jordhage på natten (eller i stallet). Finns det bara lite längre gräs (längre än typ 3 cm) så tål de ett par timmar (2-4 timmar). Högt gräs som på ett stort bete är dock ofta som att be om fång. Låt gärna de andra hästarna beta av grästet ordentligt först.
Så visst kommer de kunna gå på gräshage, men man måste vara väldigt försiktig + att man tänker på att ha skor på dem om man rider mer än motinsridning (ev sula om man har steniga vägar).
Många brukar "dömma" ut fånghästar helt, men efter 6 månader brukar man kunna sätta igång med ridning precis som vanligt (efter 3 månader kan man börja med kortare promenader och öka succesivt och sakta).
Hakuna matata!
Jag fick diagnosen fång på en häst som visade sej ha erlischias. Ibland undrar jag om inte veterinärerna är ute och cyklar gällande fång
Medarbetare på djurskydd.ifokus

jag har börjat tvivla då samma veterinär hävdar att plattfotade hästar har kronisk fång?
#11 Kronisk fång är något jag aldrig hört talas om i.af, men de kan bli plattfotade (eller få den "typiska" fång näbben, dvs hoven har en normal vinkel den första övre hälften och den nedre hälften skjuter sedan mer framåt) när de fått en hovbensrotetion.
Hakuna matata!
#11 Kronisk fång är något jag aldrig hört talas om i.af, men de kan bli plattfotade (eller få den "typiska" fång näbben, dvs hoven har en normal vinkel den första övre hälften och den nedre hälften skjuter sedan mer framåt) när de fått en hovbensrotetion.
Men de har givetvis inte fång bara för att de är plattfotade, men de kan ha haft (det är dock troligtvis redan utläkt när hoven börjar deformeras).
Hakuna matata!

#12 den veterinären hävdade det.. Men jag misstänker att hästar inte kan födas med fång dvs han var helt ute och cycklade..

#9 för kort gräs blir stressat, stressat gräs blir sött = inte bra för en fånghäst.
Kronisk är fång om man inte kan få hovbens-rotationen att gå tillbaka.
#15 Det har du absolut rätt i, men samtidigt så måste de gå och pula bra mycket längre för att få i sig samma mängder som av decimeterhögt gräs.
Våra brukar bli trötta på att pula efter ett tag och väntar på hö istället efter som de inte kan äta sig mätta på "gräsmattan" :)
Hakuna matata!
#16 här är det faktist tvärt om, jobbigare att äta långt gräs plus att det är mindre näring i högt gräs än lågt
Medarbetare på djurskydd.ifokus

det är riktigt dom har lättare för att äta kort gräs och är det jättebra om kompletterar med hö/halm.