Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1744 ggr
[vamir]
0

Överkurs?

Är det överkurs att rida sin tävlingshäst 2gånger per dag, några dagar i veckan under tävlingssäsongen?
T ex att man fördelar ut dom dagarna i veckan och kanske rider ut på morgonen och lite senare så tränar man lite på bana?

Hon är otroligt pigg och framåt, men jag känner att jag vill inte "köra ur" henne totalt så mycket som behövs, på samma ridpass ändå.
Hon äter inget kraftfoder, utan går nu bara på bete. Hon går ute dygnet runt i stor hage där hon kan röra sig mycket.
Hon går tillsammans med ett litet russto, dom brukar aktivera varandra i hagen och springa runt och busa.

viktoria91
0

nej, två kortare pass är nog bättre än ett långt=)

[vamir]
0

#1 Precis, tänkte så jag också… Och jag måste ju göra av med hennes energi så hon inte får för sig att explodera någongång, tillexempel på tävling :P

ebengtssson
0

Håller helt klart med nr #1 :) En del hästar trivs riktigt bra med två pass dag =)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

[vamir]
0

Jag är orolig att hon ska ledsna och bli trött på att bli riden, så hon blir motig och inte vill göra något.. Det vore himla tråkigt :/
Det som jag tror blir nackdelen med att rida henne 2gg per dag vissa dagar, men samtidigt behövs det för att kunna göra av med hennes extra energi så vi kan arbeta dom pass som det ska arbetas, så inte dom också går åt till att förbruka energi i första hand..

Zaphix
0

Det fungerar säkert jättebra med två pass om dagen om hästen har mycket energi, men är du rädd att hon ska ledsna är det nog bättre att variera arbetet. Ta ett pass från marken och ett från ryggen.

Tömköra, ut o spring med henne, NH-jobba från marken så hon får använda hjärnan också. Det tar ofta ut mer energi om man jobbar med tankekrävande övningar och inte bara fysiskt krävande.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag skulle köra t.ex ett pass på banan (dressyr eller liknande) i början och ta en uteritt efter (eller tvärt om om hon har svårt att koncentera sig på banan).

Och det är säkert bättre än ett långt, särskillt omd et är "bus energin" som du är ute efter att få bort - dvs aktivera dem flera ggr.

De dagar du rider lite hårdare pass så kan du ju göra lite enkla markövningar (typ fram/bakdelsvändning på marken, rygga, och kanske små trix som yoga eller buga), bara så hon får aktivera hjärnan lite.

Hakuna matata!

[vamir]
0

tack för tipsen! :)

powderpuff
0

Många som har skrittmaskin sätter ju hästarna där så jag ser inget hinder att du inte skulle kunna rida 2 ggr per dag istället.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"