Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 658 ggr
bebbe
0

strömavbrott i snöstorm

har varit utan el mellan 20,00 och 21,20 gud vad jobbigt, varken tv eller dator, rena katastrofen ju Glad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Rita-S
0

Hur överlevde du!
*hadde dött*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Alex
0

Aj då. Jag var utan ström i ungefär 5 minuter förut idag, då elektrikern stängde av den. Det var tillräckligt för att jag skulle bli grinig.. Satt ju vid datorn och så bara stängs den av..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mazze
0

Vilken abstinens det måste ha varitFlört. Du måst ju ha saknat oss oerhört =)

bebbe
0

jappGlad

gejsa
0

Oj, vad jobbigt bebbe. *ler* Men å ena sidan har ni inte kallt nu också? Vi har -13 grader. Det går fort när det är så kallt ute att bli kallt inne då också. Har ni fått mycket snö nu? Det värsta blir väl i natt om jag har fattat det rätt med mycket blåst. Så man vet ju aldrig, *ler* ni kanske får strömavbrott en gång till.

Anna
0

I stormen Gudrun var vi utan i 2 ½ dygn. I stormen i januari var vi utan i 1 ½ dygn. Gaaanska jobbigt…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

Ja, vi har också varit utan i 3½ dygn. Det var vintern 98/99. Vet inte vad den stormen kallades om det var storm. Mycket snö fick vi iaf. Min gubbe blev instängd på väg hem från en spelning utanför Gävle på motorvägen i nästan ett dygn. Min dotter och jag fick hinka upp vatten ur vår grävda brunn åt hästarna. Det var svinkallt i hela huset förutom i vardagsrummet där vi hade en spis som vi kunde elda i. Det var mycket jobbigt. Fick åka och duscha hos mamma minns jag. Man kan ju inte göra någonting utan el inte ens spola i toaletten. *ler* Minns att det var min första vinter på vår gård. Och jag tänkte många ggr då vad har vi gett oss in på eg.

Faxlin
0

Ja elen är viktig. Här har vi skaffat ett diselaggrigat som vi kör igång om det krisar sig. Den klarar kyl/frys och lite annat. Om vi kör med stearinljus kan barnen se på tv och jag sitta vid datorn i alla fall :-)
Men den hämtas bara hem om det är så det blir kris. Över ett dygn.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

#8# ja, sånt är ju skönt att ha då. Skulle väl kanske behöva det ifall det blir långvarigt för det är jobbigt att hinka upp vatten åt hästarna då.

Men dom har grävt ner elen förra vintern så det blir inte så långa avbrott längre. Tack och lov!

Faxlin
0

#9: Väldigt skönt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaLundin
0

Men vad gnälliga ni är, hörrni! Flört

Efter Gudrun var vi strömlösa i 4 dygn, efter Per i 3½ dygn. Man lär sig leva med det, om man inte gör det till ett problem. Det har faktiskt sina poänger att tvingas "leka överlevnad" i några dagar, även om matlagning och uppvärmning av huset inte direkt är enkelt just då. Och jag vet varför jag ska installera en vedspis i köket när vi bygger om det! Skrattande För även om alla kablar ska grävas ner *tror jag på först när jag sett det….* så har vi här i trakten dessutom varit strömlösa vid ett tillfälle när två fel uppstod samtidigt så att Kärnkraftverket i Oskarshamn inte levererade nån el. Jag minns inte esakt hur det var men en STOR del av södra sverige var då utan ström. Och eftersom vi vet att teknik kombinerat med mänsklig faktor fallerar ibland så tänker åtminstone jag gardera mig!

lisette
0

jag är med i leken igen. strömmen försvann runt 1 tiden inatt o kom tillbaks vid 13. hörde hur andreas ropade ut till elnissarna "tack så jättemycket"…

man känner sig helt lamslagen, det är sjukt.

bebbe
0

Oh, du som satt och hade det mysigt med dina gäster i går kväll när jag ringde och talade om att vi var strömlösa, såå då fick du din beskärda del hihi, vi har haft el hela natten och har fortfarande. Flört

gejsa
0

#13# Ha, ha bebbe skadeglädje är den enda sanna glädjen. Eller hur?!

bebbe
0

Visst är den. *hihi*

gejsa
0

#15# Akta dig bara! Ni har väl blåst och snö än. Ni kan ju få strömlöst igen. Skrattar bäst som skrattar sist. haha

bebbe
0

Men jag har iaf laddat upp med batterier, vatten och pannlampaFlört

Anna
0

#17 Inga hederliga gamla stearinljus? ;)

Själv tror jag att vi slipper strömavbrott, även att vi bor mitt ute i skogen, tre kilometer från närmsta plats. Skrattande

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

bebbe
0

jo naturligtvis har jag "mysljus", men pannlampan andvänder jag när jag är i stallet, en toppengrej för man har båda händerna fria.

lisette
0

#13 vi hade det ganska mysigt med nybakta bullar innan med… kerstin kom över och åt ngr.. ;)

gejsa
0

Ha,ha vad ni retar varandra. Kul att läsa.

bebbe
0

Jag har ström ännu iaf. hihi, men men man vet inte hur det ser ut när man vaknar i morgon.

gejsa
0

#22# nej, rätt som det är när det ska vara ljust så är det mörkt. haha