Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 568 ggr
tessa
0

Ale vs. Skara

Hej i snö(o)vädret!

Som en del av er kanske har läst så är min Yrla tyvärr inte riktigt hundra i bakkärran - det är antagligen höger bakben/sida som det är något krångel med. Tänkte ringa till en klinik för att ev. göra en utredning - valet står mellan kliniken i Ale (gbg) eller i Skara. Någon som har erfarenheter av dessa eller som kan tipsa mig om vilket som är att föredra? Kanske är det hugget som stucket egentligen, beror ju mycket på vem man får träffa osv, men alltid intressant att höra med andra tycker jag. Ni har kanske goda eller mindra goda erfarenheter.

Om någon undrar vad det är för fel på min gumma, kan jag ju tyvärr inte svara på detta. - Just därför som jag söker hjälp.. Ser bara att Yrla på böjt spår inte tar för sig med höger bakben, utan "släpper" det i vissa steg, som om hon vill undvika att riktigt belasta det och skjuta ifrån, som hon borde. - Det ser helt enkelt inte hundra ut. Dock ser jag inget då hon "går som vanligt" och skrittas.

Mvh Tessan

Milli
0

Vet ingenting om Ale, men jag skulle iaf inte välja Skara, har allt för dåliga erfarenheter därifrån…

tessa
0

Milli: Kan du inte berätta mer om dina erfarenheter, kanske pm:a mig om du inte vill skriva ut det här? Jag för det givetvis inte vidare, vill bara välja en klinik som känns bra och kan göra det bästa för min skrutta.. - vill därför gärna höra andras åsikter och erfarenheter.

[slo]
0

Jag hade åkt till Ale! Har aldrig varit på i Skara iofs, men gillar dom på Ale som sjutton :)

tessa
0

Ja slo du kommer väl därifrån någonstans, om jag inte minns fel? =)

Mandysan
0

Skara har gjort många allvarliga fel (tex T-märkt en häst som bara hade gått omkull och är nu frisk)…Men samtidigt har jag hört att dom är helt okej…:/

lisette
0

vet besiktigade du henne innan du köpte henne tessa? inget som syntes då, har det kommit nu?

tessa
0

Lisette: Jag vet.besiktigade henne utan UA med böjprov osv.. däremot gick hon sporadiskt innan jag köpte henne. Men själv har jag ridit varmsamt och tagit det väldigtlugnt, tycker jag själv iaf.

Hon hade ju en lindrig hovböld i höstas. Trodde först att hon var lite halt pga. ett sår/skada vid höften efter att ha för bråttom ut ur sin box (slog i låset). Har därför inte gått fullt i höstas utan ansåg henne helt friskförklarad i januari då hovslagaren var här och ansåg att bölden var helt utläkt. För ett par veckor sedan var Yrla halt, och varm i vänster bakben, vid hennes knä. Antaglgien sparkad i hagen eller sträckning. Boxvila ett par dagar, sedan verkade hon ok. Har promenerats sedan dess.

Nu går hon orent och vill inte skjuta ifrån med höger bakben/sida vid böjt spår, i trav. Gissar att skadan sitter rätt högt upp. Har känt att hennes trav har varit annorlunda ett par veckor innan knäskadan så det känns tyvärr som att inte vila kan läka ut detta helt och hållet. - Behöver göra en utredning på klinik gissar jag, så att man kan få reda på vad som är fel och kan behandla det.

SÅ ligger landet just nu!

gejsa
0

#7# Låter som min Fille. Han hade svårt att gå åt höger i höstas. Trodde att det var tänderna. Åkte till Strömsholm för att ta bort vargtänderna. Men han hade inga. Dom raspade lite och såg att han bet i bettet.

För några veckor sedan prövade jag att rida i snön men han var lika konstig. Ville inte gå i böjt spår åt höger. Då tog jag hit en riktig equterapuit som såg att han troligvis har gått omkull i hagen eller något. Så han knixade tillbaka det. VAr något där bak upptill. Har inte prövat honom än. Men ska väl i slutet av veckan. Han skulle gå i några dagar först själv. SEdan kunde det komma tillbaka men då skulle jag ringa igen.

tessa
0

har också funderat på ta ut någon form av massör, men vågar nog inte göra det utan en diagnos eller liknande från veterinär. Massge kan ju vara ett väldigt bra sätt att behandla olika krämpor men utan diagnos från en kunnig veterinär, vågar jag mig nog inte på att "experimentera" med massering.. svårt att behandla något innan/utan att man vet vad som är fel.

men hoppas din Fille blir bra nu igen! Har också hört att hästar lätt kan gå omkull i hagen eller liknande och få problem av detta.

Här finns en video när jag rider Yrla i galopp, efter utläkning av hovbölden, om någon vill se:

http://www.freewebs.com/yrla/movietime.htm

gejsa
0

Det är ju inte massage han ger. Det är mer som en kotknackare. Och det är ju dom enda som kan fixa tillbaka sådana där fel.

tessa
0

Ok, men jag skulle inte våga låta någon knäcka kotor eller massera på min pålla som jag vet inte är hundra, utan en diagnos från veterinär som rekommenderar just en sådan behandling.. men det är jag det, hoppas det funkar för er! =)

gejsa
0

Synd! Det är ju jättemånga som tar ut en equterapuet i stället för veterinärer. För dom kan ju oftast åtgärda sådana saker snabbt. Sedan är dom klara för ridningen igen. Ibland kan inte vet fixa sådana skador. Så jag tycker nog att du ska tänka om där.

tessa
0

Jo jag har läst detta men med tanke på vad många det finns som påstår sig kunna sånt som de egentligen inte kan, och ändå utför detta på våra hästar som vill/vågar jag inte ta någon sådan risk. Självklart har även veterinärer sina begränsningar, men om jag ska "behandla själv" vill jag först höra att vetten inte kan göra det och vad han rekommenderar för åtgärd/behandling.. inte experimentera själv, det kan kanske gå väldigt bra, men också mindre bra - kanske tom förvärra skadan.

gejsa
0

Ja, du gör som du vill. Men själv menade jag inte att du skulle behandla. Jag gör aldrig något själv. Det vågar jag inte. Det är ju klart att det finns mindre bra ET också men man kan ju fråga andra hästägare om dom haft någon tex i ditt stall som dom litar på. Det blir både billigare och går troligvis snabbare också för dig om det tex är en sådan skada som jag tror. Det är ju ofta sådana skador händer. När dom leker i hagen eller bara springer. Inte något konstigt eg.

En del veterinärer gillar inte att man ens nämner en equterapuit. Och en del tycker att det är jättebra.

tessa
0

Jag uttrycker mig slarvligt, med "jag" som behandlar, menar jag att jag låter någon komma ut och behandlar, utan veterinärs inrådan. Jag själv kan ju ingenting, så mig själv är den sista jag släpper lös på min häst =)

Förstår att du bara vill väl, men jag har haft såpass mycket otur med mina fyrfotingar, att jag varken har råd eller vågar chansa. Har en häst i stallet som regelbundet får behandling av en vad-de-nu-kallar-sig men hästen blir ju aldrig helt bra. En behandling som från början kanske känns billig, kan ju i slutändan bli dyr om man t.ex ändå måste åka till klinik eller liknande..

[slo]
0

tessa, mjo, det är väl runt 10 mil till Ale härifrån kan jag tänka mig… Men har varit på flera ställen och dom jag tycker verkar seriösast är helt klart Ale :)

Bra att du gör veterinärkoll innan du tar ut ET. Det finns nog en anledning att veterinärer har massa år på högskola för att bli utbildade, medans ET kan man bli på ett år, om inte ännu fortare ;) Inget emot ET och sånt, snarare tvärt om! MEN då tycker jag det ska vara på vet's rekomendation.

gejsa
0

#15# Jag är av den uppfattningen att blir det inte bra av en högst två ggr så ringer jag veterinären. Vet att dom många ggr kan hjälpa mer än en veterinär. Men som sagt du gör som du vill. *ler*