Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 401 ggr
AusaBausa
0

Inte hästar men 4-bent..

http://www.blocket.se/vi/10935616.htm?ca=23_8_s

Har ni sett så söta hundar, Jag vill ha!

Men är det inte dyrt för blandras?

_Anna93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nej det är inte för dyrt. det är ett vanligt pris för en blandis vi köpte vår noblesse för 4500 för 7 år sen så priset borde ju höjas lite

MiaMaria
0

Så söta!! Tycker de va ett bra pris, vissa blandningar kostar desto mer.

AusaBausa
0

Okej bra o veta om det skulle gå o övertala mannen…jag vill, jag vill! (kanske ska lägga sig ner o sparka som man gjorde som litenOskyldig o se om det hjälper???)

MiaMaria
0

Haha du får testa med det ;-)

lisette
0

jag personligen skulle aldrig betala så mkt för en blandrasvalp. vi gav 2500 för hugin, det tycker jag är lagom.

AusaBausa
0

tyckte också det lät mkt men papillono shihzu(stavning?) är väldigt "inne" just nu men renrasiga är för dyra o där för blir det dyrt m blandrasen också? Vet ej bara tankar!

lisette
0

små blandraser verkar ju vara dyrare just för att de är "inne".

men jag har sett vissa blandingar som säljaren tar 7-8000 för. för det priset hade jag köpt en renrasig hund med stamtavla istället faktiskt.

mazze
0

Det är ju bra att de tar betalt för sina hundar men blandraser idag är alldeles för dyra. Lägger nog hellre ut en 2000kr till och köper en renrasig. En renrasig utan papper kostar lika mkt som blandraserOskyldig

Alex
0

#8 Vaddå "bra att de tar betalt för sina hundar"? De kan ju sätta ett billigare pris, och bara kolla så att de hittar rätt köpare. De bästa hundägarna är inte alltid de med mycket pengar. Så för säljarens skull så ser jag ingen anledning att sätta ut ett högre pris. Så länge den inte gör det för att tjäna pengar.. Och det är något jag verkligen hoppas inte är meningen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mande
0

Jag tyckte det var dyrt. Vi sålde våra blandisvalpar för 3000 kr, det tycker jag är lagom. Om de kostar mer är det ju lika bra att köpa en renrasig så att man vet att den är frisk & så istället. Tycker jag.. :)

Loa-bg
0

Kan inte hundar med för många raser i få mer problem? En vi känner hade jättestora problem med höfterna på sin hund, och någon sa att det kunde bero på att den var en blandras. Inte för att jag förstår varför, så är det ju inte med hästar tex…

lisette
0

lovisa, många större hundraser har ju problem med höfterna. visst, blandar man raser med höftproblem är det större chans att det ärvs vidare. men det är ju som ett lotteri - det behöver inte bli så.

min tik hade jag gärna tagit valpar på, men hon går lustigt med bakkärran, därav att jag inte tänker föra några dumma gener vidare.

gejsa
0

Jag tycker det verkar vara ett normalpris på blandraser. Det brukar ligga på 4-5000 kr styck. Har man inte råd att köpa det så har man inte råd med hund överhuvudtaget tycker jag. Är det för billigt så köper ju folk som eg inte har råd med hundar också. Hur ska eg en hundförsäljare veta vem som är mest kapabel att sköta en hund? Det är ju jättesvårt.

lisette
0

men bara för att man inte har råd att lägga ut 8000 på en hund så säger det inte att man är en dålig hundägare. många har problem attl ägga ut en stor summa direkt.

lisette
0

men bara för att man inte har råd att lägga ut 8000 på en hund så säger det inte att man är en dålig hundägare. många har problem attl ägga ut en stor summa direkt.

gejsa
0

#14# Nu var det inte 8000 kr jag skrev utan 4-5000 kr. Varför bli så ilsken på en gång. Jag måste väl få skriva vad jag känner? Det är så att många passar på att köpa en hund när den är extra billig. Sådana som inte skulle haft råd när dom är lite dyrare. Och har man då inte råd att köpa hur har man då råd med försäkring osv?

lisette
0

#16 jisses, jag blev inte ilsken! ;) det är ju upp till hundägarna att försäkra sin hund, det finns säkert de som inte gör det av olika anledningar (som jag inte själv kan förstå). men även 4-5000 kan vara mycket för en person att lägga ut bara huxflux.

gejsa
0

Det kändes som ett påhopp att du tog åt dig där faktist.

Klart att det kan vara mycket med så mycket pengar. Det är det för mig med. Men då får jag vänta att köpa hund isf. Tycker nog att en levande varelse i det sammanhanget en hundvalp är värd 5-6000 kr. Det är inte mycket pengar i dagens prismätt.

lisette
0

jag kan inte för allt i världen förstå hur du kan tolka det som ett påhopp?

nu ska jag gå hem och ha time out från iFokus, känner det behöver jag…

*drained of blood*

gejsa
0

Nej, jag kanske var lite ledsen och stött när jag skrev det där. Påhoppet är ju borttaget och även mitt svar i en annan tråd. Tyckte det var rena rama ärekränkningen faktist. Synd att jag inte fick se något svar där. Hade behövt en ursäkt tycker jag.

lisette
0

nu är jag förvirrad, vilket påhopp och vilket svar? trodde du menade det här ovan (#14)???

gejsa
0

Ja, jag var ledsen när jag skrev det eftersom det är borttaget det hon skrev och även mitt svar. Inte i denna tråden.

lisette
0

aha jag är med. jag pmar dig istället gejsa.. trodde du menade det som jag skrev…

Asagard
0

Jättesöta. Nej, tycker inte 5000:- är dyrt för en blandras. Det kostar att föda upp de med och de blir minst lika bra vänner som en rashund, om inte ännu bättre i vissa fall. Dessutom är ju rekomendationspriserna på rasrena hundar uppe på det dubbla nu, så jag tycker det är helt ok!

Fija
0

Jag tycker det var ett ganska så bra pris! Finns ju som sagt blandraser som kostar mycke mer. Har man inte råd att lägga så mycke på en hund på en gång kan man ju kanske spara…

Men jag fattar inte varför så många säljer renrasiga hundar oregistrerade. Är dom inte helt renrasiga då eller är det några avgifter uppfödaren vill slippa?

Alex
0

#25 Eller så är båda/någon av föräldrarna oregistrerade, vilket gör att inte valparna kan registreras. Precis som blandrasvalpar alltså.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MiaMaria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 vi har en golden som vi köpte som 3-åring. Dåvarande ägare höll på att flytta så hon visste inte vart papprena på henne va men lovade att hon skulle skicka dom. Nu, 4 år senare, så har vi fått papprena på henne. Skulle ta valpar på henne och tjatade och tjatade på tidigare ägare om det. När vi väl fick papprena för några veckor sen visade de sig att hon är oregistrerad, bingo… Hon är en golden, på alla sätt och vis men troligtvis är hennes mamma och/eller pappa inte reggade. Vilken blåtira! Vi får iofs skylla oss själva som litade på dåvarande ägare men ändå. Så nu blir det inga golden valpar, möjligtvis blandningar, vi får se.

lisette
0

är det inte så att vissa raser måste genomgå prov för att bli godkända? tänker på bc:n som måste genomgå vallprov…

Alex
0

#28 Bordercollien avlas endast på vallegenskaperna och inte på utseendet, så jo, för att de ska bli godkända avelshundar så måste de genomgå vallprov. Men några andra meriter krävs inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport