Behöver en lösning!
Behöver tips och råd!
Har en stor kille på 1,65 som kom till mig och min syster från polen i somras.
Min syster hämtade en häst och sympatiköpte Hasse som vi nu har problem med.
Vad min syster såg i polen var att han fick göra som han ville. Ville Hasse in i stallet så bara släppte dom grimskaftet.
Och det är det vi tampas med idag.
Vi är ganska långa, både jag och min syster, men när han sätter mot bogen och börjar dra så har vi inte en suck.
Vi har tränat från marken med att backa när man vill och så vidare, och det går jättebra… så länge han vill =)
Väldigt väldigt tacksam för svar.
Mvh Annie

NH-kurs och konsekvent träning skulle jag tipsa om. Det finns jättebra tränare, har själv gått för Sven Forsström och hans dotter Johanna och de är jätteduktiga!
Om han försöker dra iväg så gå åt ett annat håll. Åt sidan till exempel, drar ni rakt bakåt blir han stark, men drar ni rakt ut från sidan blir han svagare.
Lär honom att gå lite bakom er, så kan han inte sätta emot bogen, och när han börjar gå om kan ni bara byta riktning för att behålla hans uppmärksamhet och hålla honom bakom er.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Snurra grimskaftet framför honom, det brukar få hästar att gå bakom den som leder. Se också till att han går bakom dig, så du hinner reagera.
har ni kedjegrimskaft på han? sätt kedjan över eller under nosen så blir ni starkare
Jag skulle också ha han lite bakom (dock itne helt bakom så man inte blri nedsprungen) typ så att hästens mule är i bredd med dig. Så fort man märker att de börjar dra iväg (eller ens tänker tanken) så vifta/snurra lite med grimmskaftet framför. För precis som Lorita sa brukar de fungera.
Brukar själv göra så när jag har hästar som är pigga in till stallet och vill takta. Så fort de kommer lite för långt fram eller bröja takta så räcker det nu med att jag bara höjer grimmskaftet så fattar de vinkeln.
Men det är ju givetvis en ofatst ganska bra lösning och "får" man bara inte tappa hästen så använd kedja för säkerhets skull. Bättre det än en lös häst som kanske inte är så lätt att fånga.
Men i längden så är det NH och markarbete som gäller! =)
Hakuna matata!

Jag avråder bestämt från att göra illa hästen med kedja. Det finns risk för att problemen ökar istället för minskar om hästen försöker försvara sig mot smärtan. Bättre då att vifta med grimskaftet och läsa allt du kommer över om NH om ni inte har möjlighet att ta hjälp.
man gör inte hästen illa med kedja!
Jag ser hellre att man använder kedja och får kontroll över situationen som en tillfällig lösning och sedan så kan man träna NH eller vad man nu vill träna för att få den mer lydig och när man har tränat den så pass att den "lyder" så kan man plocka bort kedjan! det är väl betydligt bättre att man använder kedja så man blir stark för att kunna hålla imot någorlunda istället för att hästen drar iväg åt det håll den vill och det kan åstakomma otroliga skador med en lös häst! det är iaf min åsikt.. jag hade då inte gått en meter med den hästen utan kedja

Jag skulle också avråda från kedja hästar är flyckt djur och flyr från smärta. Det är bättre att visa hästen vad man vill, utan att skärpa utrustningen (skarpa bett, kedja) det ger bra nya problem längre fram
Jag hade oxå använt kedja eller repgrimma (en bra repgrimma med rätt knutar som trycker på rätt ställen) tills problemet är löst genom ledarskapsträning, nh tex. Det skadar inte hästen och det är inte ofta man får en flyktreaktion från kedja. Har iallaf aldrig varit med om det..
Är hästen trevlig och balanserad i övrig hantering? Kan ju vara så att hästen lärt sig att om jag gör såhär så blir det såhär. Det är vanedjur och då kan det räcka att sätta honom på plats ett par ggr så slipper man tex kedja sen.
Jag har då aldrig heller haft problem med kedja. Faktum är att oavsett om jag har jätte snälla hästar så drar jag alltid kedjan under när jag kommer till nya platser (utställning osv) just för att vara säker på att inge onödig olycka händer. För de allra flesta lyssnar på kedjan även om de blir lite smårädda eller uppspelta osv (en panikslagen häst spelar det ju ingen roll på men så var ju inte fallet´med TS heller).
Jag gör det mest för min egen hästs säkerhet, även om jag lätt får tag på min häst så kan den kanske komma lite för nära någon annan häst som inte är lika kärleksfull och så säger det smack. I värsta fall kanske de kommer ut på någon väg?
Om kedjan fungerar och man inte kan riskera att de komemr lös (dvs det finns risk för skada hos hästen eller andra hästar) så är det ju säkerheten som får gå först i mina ögon i.af. En ny häst kanske dessutom springer iväg till skillnad från en gammal van häst som springer till sina kompisar eller till stallet~
Hakuna matata!

Nope. Håller med Lorita helt - onödigt att skärpa redskapen. Hur är det han säger, Uggla? "Där hjärnan tar slut, där tar nävarna vid…" Är man rädd (vilket jag är ibland) så ska man jobba med problemet, inte ta till hårdare verktyg. Men det beror ju på om man är ute efter dominans eller ledarskap.
(#11 Ledarskap innebär faktiskt dominans. Dominans är inget otrevligt, bara att 'nu är det jag som bestämmer och inte du.'' Det du syftar på är kanske förtryck?)
För övrigt håller jag med - delvis.. att rycka i kedjan är inte lösningen.. men om omgivningen är osäker eller hästen är mycket stark, så kanske det kan vara bra med en kedja för säkerhets skull. Om man byter riktning eller viftar med grimskaft så är det ju inte kedjan som gör skillnaden i situationen, utan ändringen av ens egna signaler.
Men går man bara på som vanligt med hästen vid bogen och ett hårt tag i grimskaftet så ger ju inte kedjan någon permanent lösning, om de hjälper alls… och då blir det väl stigbett nästa osv…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ja precis det är en tillfällig lösning, efter som ledarskap tar tid att bygga upp kan olyckan redan ha varit framme. Fungerar det att viffta med grimmskaftet osv så går man ju inte och rycker i kedjan "för kul skull". Men lyckas hästen börja dra så kan det ju hjälpa tillsammans med att man drar åt sidan istället för att de springer iväg yttligare.
Hakuna matata!

#12 Dominans är en del av ledarskapet, för att uppnå fullt ledarskap behövs fler delar. Respekt och uppmärksamhet är lika viktiga bitar. Om jag inte har missuppfattat helt…

#13 man tappar ledarska genom att man inte ger hästen trygghet. Hästar är flykt-flock-djur dom fungerar helt annorlunda än vi som är rov-flock-djur.
Är man ett flyktdjur litar man på den som ger trygghet och förtroende är man ett rovdjur så leder den som är stark och hård.
Agerar vi som rov djur mot hästen så ger vi ingen trygghet utan oro, hästen kan inte lita på oss utan smärtan hindrar den från att röra sig från faran. Varje gång vi skärper tyrkan mot hästen så sviker vi och agerar som ett rovdjur inte som en trygghet, vi kommer aldrig få band mellan oss och vår häst.
jag håller med #7 bättre det än att vifft ett grimskaft i huvvet på den då blir den ju deffenitivt rädd å drar !!

#16 du viftar inte med grimskaftet i huvudet, du nyrrar grimskaftet framför hästen och därgenom visar du att den inte ska gå förbi dig = inget våld
#17 Vissa hästar fattar inte det där. Min Lolly struntar fullständigt i att jag snurrar grimskaftet framför henne och skulle hon gå så långt fram att jag träffar henne blir hon jätteupprörd, men verkar inte fatta att det är dumt att gå in i grimskaftet (Det kan iofs vara så att jag gör fel nånstans, men i sådana fall vet jag inte var)
ja håller på me ne 3 åring som inte e hanterad å hon går över mig bokstavligen hon skiter blanka fan i att ja stå i vägen å om inte annat e hon skit rädd för allt som rör sig …
upprepade gånger så "bad" jag henne att gå som hon skulle tillslut blev ja för bannad
ja körde kedja å en smäll på näsan å nu kan ja hantera henne och hon respetkerar mig å vi är inte ovänner för det …och jag kan återgå till att hantera henne varsamt så som man ska
så lite pondus skadar aldrig…

#18 hela kroppspråket måste var med och jag gör alltid halt och ser till att hästen står still.
Men smärta (kedja) funkar ju inte på ett flycktdjur i längde då dom är progrmerad att fly från fara och smärta och utsätter vi dom för smärta så är vi inte längre deras tygghet

Det är väl inte direkt smärtfritt när de sparkar eller biter varandra i hagen heller? Allt är väl egentligen en fråga om tajming från vår sida. som i sin tur kanske inte alltid är så lätt! Använder kedja på vår unghingst, men är mkt noga med att den slackar när han går fint, som han ska. Men hittar han på tok har jag mkt mer att säga till om när kedjan är på. Man ska ju inte plåga hästen för att man använder kedja, den är ju bara till för att korrigera.

Nej, jag fortsätter att hålla med Lorita. Jag hävdar att det är okunskap och brist på tålamod eller tid som gör att man tar till andra metoder, men innerst inne vet nog alla att våld och smärta inte hjälper hästen. Enda gången jag skulle ta till det vore i en situation där det är akut, när hästen kan bli mer skadad av att inte lyssna på mig när den blir rädd. Visst, jag har inte alltid agerat och resonerat på det sättet, men jag har lärt mig med erfarenheten att det är vad man vinner mest på i längden. Vill man ha en lugn och trygg häst så tar man sig tiden att jobba den från marken tills dess att den litar på en, oavsett hur lång tid det tar.
och uppenbarligen så har du bara hanterat lugna å sega hjärntvättade hästar hemma på gården…
det är inte fråga om misshandel utan som #21 sa korrigering
jag är lycklig som har en 3 årig frieser hingst som beter sig som en hund … men ja vet oxå att hans kompis i hagen ( valak ) skiter totalt i att man håller i hanoch han är mindre så då kan du tänka dj va som händer då du har en 173 stor hingst lös nånstans där han inte ska
det är ett under att han lyssnar på mig bland alla ston som är omkring han …. men jag skulle alldrig våga utsätta han eller mig å framförallt andra med att tappa han då han drar iväg på ett annat ställe

#23 om du vänder dig till mig så har du fel men jag har löst många problem åt folk som inte har klarat sina hästar. Jag har hanterat det mesta i hästväg genom åren.
Jag vet också att smärta kan ha effekt tills den dagen hästen tar i och kommer ifrån det också, eftersom dom kan dra 500 kg i munnen så drar dom lätt iväg med kedja och sen försvinner trycket = problemet är förstorat och ännu mer befäst.
Det är därför jag undviker enkla lösningar som gör ont på hästen.
Om jag inte befinner mig i en akut situation och då är det bra om dom inte lärt sig komma undan.

rudy - tråkig attityd. Men du kanske inte är intresserad av att lösa problemet utan bara av att ha rätt? Inte heller jag har enbart hanterat lugna o sega hjärntvättade hästar hemma på gården. Har själv en treåring som jag har skolat nogsamt från början. Hjälper till med inridningen av en 4-årig ponny som inte var särskilt lätt i början, men med lugn och "rätt" hantering blev hon som förbytt på ett par dagar. Ledde häromdagen en hispig fyraåring på 175cm från hagen, innan vi var i stallet var han lugn trots att de andra gick 20 m framför.
Pondus kan man få på fler sätt än genom att smälla till hästen på nosen.

Min tjej hade NOLL respekt för att jag skulle gå först i början och att det var JAG som bestämde.. Jag gjorde som Lorita sa, plus att hon fick backa så fort hon började dra. Och som någon tidigare nämnde, drag inte bakåt, dra åt sidan.
Hur fungerar han om du leder i träns då? gör han samma sak då?

Men asså snälla människor! Det finns flera olika sätt att göra saker på och ett sätt behöver inte utesluta det andra. Vi är ju i alla fall vuxna människor som sitter och diskuterar och det finns ingen anledning till att vara otrevliga.
Jag har en ponny hemma som kunde stänga av helt, om hon verkligen vill ha något så gick hon dit och jag hade INGET att säga till om! Jag kunde dra, försöka få henne åt sidan, leda henne någon annanstans men det gick helt enkelt inte. Hon lyssnade inte på mig så jag började använda mig av kedja, under hakan och inte över nosen, helt plötsligt fick jag kontroll över henne och kunde leda henne dit JAG ville och inte dit hon ville. Efter bara någon vecka tog jag bort kedjan och vips så gick hon där bredvid mig. Efter jag fått kontroll på situationen använde jag mig av ledarövningar, delvis flytta henne åt sidan, backa osv osv. Hon är mycket bättre nu och det här var tack vare hjälp av BÅDA sätten som ni diskuterar nu.
Med det sagt så reagerar inte alla hästar på alla sätt och ibland kanske man behöver ta till "andra metoder" som vissa kallar det. På min ridskola har privathästarna fått gått lite som de vill och de får springa in i boxarna och där använder de kedja över nosen på hästarna vilket jag tycker är förskräkligt så det inte fungerar och i den situationen kanske man får gå åt sidan med hästen och säga "nej nu ska du lyssna på mig" Och inte ta in den i stallet förren den alert på mina hjälper. Den situationen är det nog bättre att ta till ledarskapsövningar och inte försöka dra och slita med kedja.
Precis som oss människor så är hästar olika individer och man ska därför ta till metoder som man anpassar efter individen. Om man har en häst som är känslig - ta inte kedja! om man har en häst som min ponny som är helt okänslig i alla lägen - ja men använd kedja men på RÄTT SÄTT.
#0 Hoppas det går bra med din häst och att du har fått hjälp med det du behöver och kom ihåg att se efter din hästs behov, försök känna vad du behöver för att få kontroll över hästen. Om du känner att du behöver kedja för att inte bli översprungen tycker jag att du ska använda det men ta bort den om det inte hjälpet eller om hästen börjar lyda!:) Lycka Till:D

ett bra boktips är "dansa med hästar" den handlar mycket om ledarskap och kommunikation den är faktiskt jättebra!
Jag skulle använda kedja tills jag byggt upp mitt ledarskap, för SÄKERHET KOMMER FÖRST! Och att använda kedja betyder inte att jag ska hänga mig i den… Jag har en nödbroms om hästen inte vill lyssna på mig, först och främst använder jag andra medel för att den inte ska gå över mig; kroppsspråk, tonläge, veva med grimmskaft, gå i cirkel och/eller backa den. Hjälper inte detta använder jag en tillrättavisning i kedjan.
Målet är ju alltid att med så små signaler samarbeta med hästen, det vill vi nog alla. Men fram tills dess måste vi vara rädda om oss, hästen och vår omgivning!