Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9625 ggr
Valkyrie
0

köra hästtransport

Vad behöver man för att få köra hästtransport? något speciellt körkort eller får vem som helst köra?
Ska hyra häst i sommar, antingen hämtar vi eller hästtransportör men jag vill ju helst hämta.
Min mamma körde tom hästtransport förra året när vi lämnade den på statiol men hästarna körde min kompis pappa som är busschafför.
Ska hyra själv i sommar därför undrar jag =)
Tacksam för svar! :)

Vad brukar ni ha för utrustining när ni transporterar?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Hanna-D
0

Det beror på släpets vikter och hur mycket bilen får dra. Kolla registreringsbevisen. Eventuellt behövs BE-kort.

Aribigga
0

Det spelar ingen roll om släpet är tomt eller inte eftersom man räknar på hur mycket det skulle kunna väga om det var fullt gentemot vad bilen får dra. Så drog din mamma släpet lagligt när det var tomt så får hon göra det när det är fullt också.

Kommer inte exakt ihåg vilka vikter som skulle mätas gentemot varandra dock :S

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnea
0

På bilens registreringbevis står hur mycket släpets maxvikt får vara. Bilens totalvikt och släpets totalvikt tillsammans får inte överstiga 2.500kg.

Skynda långsamt så går det fortare.

Silenos
0

#3 3500 kg är högsta totalvikt för bil+släp för att köras på B-kort.

Silenos
0

Det är alltid föraren som är ansvarig, så kolla registreringsbevis på bil och släp. Där står tydligt vilka vikter som gäller.

Linnea
0

#4 Blev fel..

L00ttz
0

jag kör mitt släp själv med bara B körkort. du får ju även köra en liten hästbuss på b kort.  men som sagt med släp så e det vikterna som spelar roll..

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Valkyrie
0

Okej vad bra så allting beror på vikten? :)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Om man åker stockholm - skåne , hur lång tid har det tagit för er med släp och måste man då stanna på vägen och ge vatten eller något?

Rest in peace Valkyrie!

my-real-life
0

#9  för oss tog det CA 7-8 timmar att åka. och man MÅSTE såklart stanna på vägen och ge vatten OCH mat :)

Valkyrie
0

10# Till skåne, pappa säger att det tar 3, 5 typ och han vet nog vad han snackar om =)
Ja men jag tänkte på behöver man stanna och leda runt lite? mat har den ju under resan och vatten ger man ju lite ur flaska och stannar.

Rest in peace Valkyrie!

my-real-life
0

ja till skåne :) beräknat med alla pauser och ev. att man ska äta någonstans etc.

ja man måste stanna och leda runt annars kan hästen vara stel nästa dag och i värsta fall visa tecken på hälta

lisette
0

#11 då kör han väldigt fort om det tar 3.5 timme för honom att köra skåne-stockholm.

mat bör hästen inte ha under tiden han står i transporten. däremot om ni stannar och rastar lite kan han få lite hö och tugga på, likaså vatten. är hästen snäll att köra så hade jag stannat, men är det en som är lite orolig så är det bara dumt att stanna.

my-real-life
0

#13 jag tyckte det var ganska självklart att man vattnar utomhus så jag skrev inte det.

men det är klart man måste stanna tänk dig själv att stå i ett trångt utrymme i 5-6 timmar …

fridak
0

#11 tänk på att med transport får du inte köra i mer än 80km/h.

Kimpa
0

Och att ta det lugnt i svängar, mjuka insaktningar och starter om du vill ha en häst som inte tycker det är obehgligt att åka transport i fortsättningen…

CelsiusT
0

Enligt lagen så är det väl först när man kommer upp i 8 timmar som man måste stanna och ta ut hästen ur transporten? Är det en lugn häst kanske jag skulle kunna överväga att lasta ur, men absolut inte om det är en häst jag inte känner eller som visar minsta nervositet.

När jag transporterar har jag mat i transporten, men viktigt är att dom inte kommer från sommarbete och får torrt hö, utan det måste vara så hästen är van vid det. Var 4e timme stannar jag och håller in en hink med vatten utan att lasta ur om jag åker långt, åker jag ex 5 timmar så stannar jag inte mer än för min egen skull.

Jag gillar inte att lasta ur hästar på resa om man inte ska stanna mer än 1 h. Det har med säkerheten att göra. När hästen stått i transporten i flera timmar och sedan äntligen kommer ut så är det inte säkert den vill in igen för att åka vidare och då kan man få problem. Tänk om man tappar hästen, eller får stå i timmar och lasta och vilken stress det blir för hästen. Känner man inte hästen i fråga så är det absolut inte att rekomendera. Hästen kan bli stel och trött efter en så lång resa och bör inte ridas det närmaste dygnet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
0

1. du bör inte lasta ur hästen om du inte hittar nåt lämpligt ställe (ex annat stall. lasta inte ut på en parkeringaplats el. liknande!). är resan inte längre än 8 h så låt hästen stå kvar i transporten, men stanna till och kolla till den med jämna mellanrum =)

2. Ha inte mat i transporten, stor risk för kolik och foderstrupsförstoppning eftersom hästen har svårt att tugga maten samtidigt som den håller balansen i transporten. ge mat när ni pausar istället.

3. ge vatten i transporten när ni stannar, lasta inte ur

4. tänk på att det ofta blir väldigt varmt i transporten, är det väldigt varmt ute dagen ni ska åka så spola gärna av hästen innan ni lastar så blir den inte lika varm. ha inte luckan nerfälld där bak när ni kör oavsett hur varmt det är. (ni kan fälla ner den och öppna lilla dörren om ni stannar och tar en paus så det får blåsa igenom lite, om det är väldigt varmt ute. många hästar blir dessutom lugnare av att den lilla dörren är öppen så de kan titta ut, medan luckan bak ofta kan göra hästen lite mer stirrig)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Valkyrie
0

Tack för alla svar =)
1. Jag tänker inte lasta ut då jag inte känner hästen
2. Jag vet hastigheten och självklart att man kör mjuka svängar och kör lugnt.

18# vilken lucka ska jag ha öppet? du menar väl småluckorna på sidorna? :)
Bak tänker jag nog inte ha öppet då det kan vara stressande för vissa.

Vad brukar ni utrusta hästen med?

Svanslinda? Ja/nej & Varför
benlindor?  Ja/nej & Varför
Transportskydd, låga/höga?  Ja/nej & Varför
Täcke?  Ja/nej & Varför
Grimma, läder / nylån?  Ja/nej & Varför
Övrigt, något mer?

bara intressant att veta vad ni använder :)

Rest in peace Valkyrie!

Hanna-D
0

Svanslinda? Nej men ett svanskydd. En linda kan lätt dras åt för hårt eller ojämnt. Har ett svanskydd i tjock fleece.
Benlindor?  Ja om ponnyn har skor.
Transportskydd, låga/höga?  Har ännu inte hittat några som passar bra - så nej.
Täcke? Nej, det blir tillräckligt varmt i transporten ändå.
Grimma, läder / nylån?  Alltid läder som går sönder lättare om det skulle hända något.
Övrigt, Har alltid extra grimma, grimskaft, kniv och brandsläckare i transporten.

Peppe
0

#19 jag menar att när ni stannar och tar paus kan ni öppna lilla framdörren vid hästens huvud så den kan titta ut, många blir lugna av det samt att de får frisk luft. är hästen dessutom lugn och det är väldigt varmt ute kan ni fälla ner lilla översta luckan där bak för att blåsa igenom lite, när ni stannar.

Svanslinda? Fråga ägaren om hästen brukar gnugga svansen, annars behövs inget. Jag hade linda på Peppe ibland förr, men aldrig på Blacky.
benlindor? / Transportskydd, låga/höga? lindor eller transportskydd kan man välja själv lite efter tycke och smak, och vad man har för nåt hemma. känns kanske inte så kul att köpa transportskydd till en lånehäst. återigen, fråga ägaren vad hästen är van vid. 
Täcke?  Antar att ni åker nu i sommar med hästen och då behövs inte täcke, det blir ofta väldigt varmt i transporten om det inte är mycket god ventilering. å andra sidan kan det dra på hästen vilket inte är bra, speciellt inte om den har känslig rygg. fråga ägaren =)
Grimma, läder / nylån?  Läder, det går sönder lättare samt att nylon ger brännmärken.

Linnea
0

#11 Med endast personbil tar det ca 5-7 timmar skåne-stockholm, har kört sträckan många gånger själv. Och då är det inte ens riktigt enligt lagen.. Har kört Skåne-Norrtälje (och vidare till åland) tur och retur. Till Norrtälje tog det ca 11 timmar, då stannade vi två gånger på vägen, jobbigt att köra så sakta och så startade vi kl 5 på morgonen för att hinna med färjan.

Valkyrie
0

Oj oj, kom nu på att det är jönköping, inte skåne långt ner ^^

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Jag tror nämligen att ni menar typ malmö då.

Rest in peace Valkyrie!

Peppe
0

haha jönköping är småland, inte skåne! HAHA Tungan ute

Valkyrie
0

Haha men det ligger ju i skåne :) eller nere vid ^^
Haha dum man känner sig :D
Jag tänkte " va nej hur kan det ta 7 timmar, hallå förstår ingen?" ^^

Rest in peace Valkyrie!

Peppe
0

haha va fasen, jönköping ligger i norra småland dessutom! ja jag säger då det haha Tungan ute

Valkyrie
0

Haha ^^

Hur lång tid tror ni det tar då? :)

Rest in peace Valkyrie!

lisette
0

#14 det beror helt och hållet på hästen skulle jag vilja säga. är det en orolig häst så kan det bli ännu jobbigare med ett stopp. då är det bäst att bara köra vidare. är det en häst som är helt omöjlig att köra i vanligt släp bör man överväga om man inte ska ta en buss istället.

Linnea
0

#28 Enligt Eniro tar det 3 timmar men det är ju om man kör i 110. Med transport är det 80 som gäller så man får nog lägga på en timme till.

Valkyrie
0

Ja men då stämmer det väl med ungefär vi tror.

Rest in peace Valkyrie!