Känna igenom ?!
Undrar om ni brukar känna igenom hästen innan ni ska rida ?
Vad är det ni då känner på ?

Jag kollar igenom hela hästen men känner speciellt på rygg och ben.

Kanske ska skriva vad jag gör ^^
Jag känner igenom ben och rygg.. Kanske man ska känna ngn mer stans ?

På hästar som jag vet att det är fel på, så som travhästen, så står jag och klämmer och känner egenom hela henne innan och efter ridtur om hon fått arbeta, annars bara en gång då ;), och då klämmer jag alltså, klappar, tittar och vänder på hela hästen så mkt det går. Tar ju ett tag att göra, men ska man ha koll efter nya försämringar/förbättringar så gör man väll det…
På hästar där jag inte kan göra något åt om de är ngt fel på dem rör jag dem i stort sett så lite som möjligt mer än för kli och klapp eftersom jag helst då inte vill veta om det är något fel på dem.. Annars så känner jag egenom ben, rygg och bog innan jag sadlar/medans jag borstar för att kolla efter fel på friska hästar.
Eftersom jag råkat på många skadade hästar och jobbat i stall där man är ansvarig för att känna egenom hästar så har jag skaffat rätt stort intresse för att känna och klämma egenom hästar.. Masserar, stretchar, klämmer osv rätt mkt :p

Ryggen, benen, hovar.. jaa, egentligen hela hästen. När jag ryktar käånner jag med handen överallt, brukar även lyfta svansen och kolla, för där brukar man ju kanske inte se så mkt, det är lätta tt de får sår och annat där. Sen brukar jag alltid titta hästen i ögonen att den ser pigg ochg normal ut.

#3# Hur masserar du? Och hur kollar du bogen? ;P

Okejokej, tack för era svar :)
Brukar borsta först o kolla om hon reagerar ngnstans, sen känner jag på rygg, ben och hovar.. ;P
Undrar som Nina, hur kollar man bogen ? ^^
Kollar igenom allmäntillstånd, känner samtidigt som jag borstar. Folk brukar klaga på mig när jag klappar deras hästar, hittar ofta småsår o grejer :p

Nina: Just det, tappade huvudet där en stund, finns ju olika masseringstekniker… Jag kan bara en, och vågar inte prova nya utan att bli utbildad inom de eftersom jag inte kan så mkt om andra metoder och
Det jag använder mig utav någon variant av klassisk svensk massage (eller vad det heter, jag är inte så väldigt insatt i massage för att vara ärlig), där man mest bara inriktat sig på att mjuka upp hud och muskler, både ytligt och djupgående. Jag har fått lära mig massera utav utbildade hästmassörer och ET som inriktat sig på det och läst på och provat mig fram lite själv :p
Är framförallt att bogbladen inte är låsta och musklerna kring bogbladen jag koller egenom, mest genom att bara klämma egenom musklerna och om jag har misstanke att det inte är bra, lyfta frambenen och känna efter om de är jämna och om de har bra rörelse. Låsningar i bogen är typ ett av få ställen som jag är kapabel att själv kolla efter låsningar, jag kan inte upptäcka losningar någonannanstans i kroppen ifrån marken istort sett och säga direkt vart de sitter… :p Man gör vad man kan ;) Hade jag kunnat kolla efter låsningar i resten av kroppen ifrån marken eller tom varit duktig nog att lossa låsningar (vilket man absolut ska akta sig för om man inte vet vad man pysslar med…) så hade jag nog kollat egenom det med på en del hästar :p
kollar benen varje dag innan ritt… kollar tempen ca 1 gång i veckan… om jag ska träna gårdare… förr kollade jag varje dag, men har varit lite lat på senaste.. sedan ser man ju om något verkar konstigt då man ryktar hästen

Oj vad ni kollar. Jag ryktar och kratsar sen är jag klar. Ibland kan jag ta en extra genomkollning men det är inget jag gör varje gång jag ska rida.
Nu när jag inte ser hästarna lika ofta brukar jag dock kolla igenom nästan varje gång.
Jag känner igenom benen i samma runda som jag kratsar hovarna. Brukar faktiskt inte känna igenom ryggen då hon aldrig haft problem med den, men kanske något att tänka på…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#7 Jag är likadan…jag hittar minsta lilla sak på hästen utan att behöva stå och leta…händerna liksom söker sig till div skavanker :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#12 Hihi, det är lite jobbigt ibland… :)
känner över ryggen medans man ryktar o kollar benen när jag kratsar hovarna. Känner efter ömma punkter o ser om han reagerar när jag tar på honom. Känner efter värme i hovar o på benen.

Kollar igenom Reddie medan jag ryktar. Kollar efter sår över hela kroppen, Känner på ben och hovar om de är varma. Klämmer lite extra över ryggen emellanåt för att se om han har ont
Jag viseterar o kollar igenom medan jag borstar :)

Okej, tack för alla svar :D

brukar känna igenom medans jag ryktar o kratsar hovarna:P

Brukar kolla senor ibenen ryggen och så attt det inte ligger något smuts dår sadel ska ligga:P

Känner igenom hästen på en gång, hela hästen. Men även så fort jag komemr i närheten av en häst (någon annans, jobbets hästar, tävlingar osv) så granskar jag den med ögat o sen känner igenom den om det är möjligt. Är sjukt noggran när de gäller såna saker, hittar allt *peppar peppar*