Halt.. :/
Jag har haft min ponny i ca 7 dagar nu, och han har varit halt i 4 dagar.
Jag red honom inte de första dagarna utan ett litet pass dagen innan han blev halt, bara på volten. Sen nästa dag när jag hämtar honom från hagen så haltar han en del i traven :/ (inte i skritten).. Han var heller inte varm i något ben eller någon hov och inte heller svullen/sår.
De andra i stallet trodde på en sträckning eftersom han är ny i stallet så kanske de andra hästarna varit dumma mot honom och så kanske han hade gjort en snabb vändning och sträckt sig någonstans.
Så de rådde mig till att låta honom gå kvar i hagen (inte boxvila) så han har nu stått i hagen i kanske 5 dagar nu utan att ha blivit helt bra. Det har blivit lite bättre nu men han markerar fotfarande på höger fram och höger bak. Och en sträckning tarväll inte så lång tid att läka??
Vad tycker ni jag ska göra? Kan det hända att han bara är stel i den sidan och att det blir bättre om han får sträcka ut i ex. longering? Det kasnke bara blir värre då.
Ska jag tillkalla veterinär eller kasnke någon massör?

/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Om du alldeles nyss har köpt ponnyn så ska du omedelbart ta kontakt med säljaren och tala om vad som står på! Bra att skriva upp också att du gjort det - eller ringa från en telefon där nummer sparas. Så som du har skrivit så får jag intryck av att du redan första gången du red honom/henne upptäckte en orenhet i gången.
Alla hältor ska utredas av veterinär när de inte går över "av sig själva" inom några dagar.

#1 Juste, glömde sriva att han inte är min, Jag lånar honom i ett år från en hästuthyrning. Där gör man ingen koll med veterinären innan man får hem hästen.
Hur gör man då, tar man hästen till en klinik eller tar man ut en veterinär?? Hur mycket brukar en vanlig koll kosta, om man sedan inte behöver göra något mer efter?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Hältutredningar kan bli en ruggigt dyr affär…! Du ska inte göra något alls innan du har pratat med uthyraren. Det är väldigt viktigt att kolla upp vem som har betalningsansvar, vilken försäkring hästen har och vem som ska bekosta den. Det måste vara uthyraren som ska avgöra vad som skall göras. Gör du saker på egen hand riskerar du att stå för kostnader helt själv.
En halt häst skulle jag nog åka tillbaka med…

Vi betalar självrisk upp till 2500 kr, resten betalar uthyraren. Vi har skrivit på kontrakt och sådant för det. Men det kan inte vara något som sitter i musklerna? Eftersom han haltar på båda benen på samma sida.
Åh fy, du vet inte vilken resa vi gjorde för att hämta hästen! ååh vad irriterande och jobbigt, min mamma kommer nog inte bli glad. Åkte i hur många timmar som helst för att hämta hästen, låna transport, bil och allt sådant. Har varit massa strul. Men jaja, så är det väll.. Och dessutom så gillarj ag honom, vill inte lämna tillbaka lilla Herkules än.. :((
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Det är ofta det som är det STOORA problemet med lånehästar… Att man fäster sig så otroligt vid dem så det kan av den anledningen bli mycket tråkiga och dyra affärer.
Det jag menar är att du ska inte sätta igång några undersökningar/behandlingar utan att ha pratat med uthyraren och varit överens med honom/henne om vad som skall göras. Du har bara ett år på dig… Är det en inflammation i en led kan det ta månader att få bukt med tex.
Vilket ben/led han haltar på måste nog utredas genom böjprov och bedövningar = klinik. Först därefter vet du vad du behöver göra. Om hästen haltar i en vecka och man inte ser en tydlig förbättring så är det nog dags att tänka veterinärklinik faktiskt :-(.
Om hästen egentligen redan var halt när den kom så tycker jag det låter orimligt att ni ska stå för kostnader för detta över huvud taget faktiskt. Det har ju bara gått en vecka! För att undvika en så dyr affär som möjligt för dig så ska du ringa snarast till uthyraren och berätta hur det är. Jag önskar dig ett mycket varmt lycka till!!!

Tack för hjälpen, vi ska ringa uthyraren snart..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Uthyraren verkar tro på fång. Kan ju vara någon sorts stressfång/foderbyte (fast han har enbart fått hö) för han blev halt innan han gick ut på sommarbetet!?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#7 tror uthyraen på fång? och du skrev förut att du inte vågade riskera fång, då börjar man ju undra om inte hästen haft känningar förut.
Ta ut en veterinär direkt eftersom hästen inte är din så allt blir dokumenterat och ingen ska kunna säga att du inte gjort all man kan göra.

Han säger attjag ska ta hem herkules till en box, ställa på mjukt underlag och ge halm. Verkar definitivt som han tror det är fång! Men han var ju halt redan innan han släpptesd på bete, så gräsfång är det ju inte. det har ju till och med blivit lite bättre nu på betet. Kan det inte sitta i musklerna eller någon slags snebelastning eller något??
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#9 det låter som ägaren vet, ta ut en veterinär så du inte råkar illa ut. Till dess gör som ägaren säger mjuk box med halm och inget annat att äta.

Ta ut en veterinär. För en häst skall inte halta i så många dagar om det är bara en vanlig vrickning eller något liknade.

Idag har vi gjort så att vi flyttade honom från sommarbetet ut till ön´där jag bor. Hästkompisar finns på dagen och natten!
Herklues var såå lugn och allt gick super när vi släppte honom ensam i "fårhuset" som är som ett anslutande vindskydd fast kraftigare än ett vindskydd, mera som en utebox som dom kan gå in i som är som 4 boxar i storlek ungefär. Han fick stå där några timmar innan han fick hälsa på de två andra valackerna som då stog i en hage långt bort. Inne i fårhuset finns även en box som jag hade planer att ställa Herkules i på natten.
Sen delade vi av hagen i två, Herkules på ena sidan och de två andra hästarna på andra sidan för att de skulle få lära käönna varandra på varsin sida av staketet. Men då fick Herklues typ panik, och tog sats för att hoppa över staketet!! Det gick inte att lugna honom för han blev nästintill galen så vi tog bort staketet snabbt som tusan och han bara sprang till sina nya kompisar och dom nosade lite och sen var allt lugnt!
Det gick otroligt bra, förutom att vi inte tänkt släppa ihop dom så snabbt plus att meningen var ju att herkules skulle vila benen, så det var vekrligen inte vad jag tänkt! Kändes dock som det inte fanns någon annan utväg när man har en häst som vill hoppa över ett högt staket med dike opå andra sidan…
Problemet nu är att han inte vill slita sig från sina kompisar! När jag försöker ta in honom för att borsta elelr något så får han typ panik,.. Hoppas att det lägger sig tills imorgon, det var ju torts allt första dagen på det nya betet idag. (Han skulle egenltigen inte äta gräs men ja…)
När han travade runt olite i hagen såg han dock ritkitg frisk ut, ingen av oss tre människor såg någon markering till häälta varken i trav eller galopp!! :O Hoppas det håller i sig tills imorgon, det skulle ju vara UNDERBART! Sen så tror jag inte att det är fång. Han visar inga symptom alls för det förutom den här lilla hältan, men ingen värme eller ökad puls och han ha rju inte ont heller..
Lång inlägg vem orkar läsa? Hehe..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Nu går det bättre med att vara ifrn kompisarna :)
Tycker hans hälta börjar gå ner nu också faktiskt! På rakt spår tycker jag det ser nästan helt bra ut. Menj ag longerade honom och där markerade han lite mer. Men det år rätt håll iallafall.
Nu har han börjat kaxa mot de andra hästarna i hagen också, och det är inte specellt uppskattat av ägarna till dessa hästar..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Vart hyr du ifrån? :)
Ring uthyraren om det inte blir bättre.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Tenhults ;) www.gertbrandon.se Ligger i Jönköping
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

15# Där har jag hyrt ifrån och ska göra i sommar igen.
Har även praoat där :)
Gert är otroligt snäll och bryr sig verkligen om sina hästar!
Men ring honom om det inte löser sig :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Hur mycket kostar det att ta ut en vet. Ungef?r? For en unders?kning alltsa
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#17 hade vet som kollade benet utan böjprov och han skrev ut finaldyne. kostade 750 kr.

#17 så (#18) brukar det ligga där mig också helt klart värt det

fast jag åker hellre in till klinik och kollar, känns säkrare då man verkligen får en ordentlig genomkoll=)

jag tycker det låter som det räcker med vet ut på plats så det hade jag valt mycket för att spara hästen en resa

sist jag hade vet missade han en senskada. därför kollar jag ordentligt, en resa är inte så farligt särskilt då hon aldrig åker annars.

#22 ok jag har en vet som jag litar på som kommer till mig

#23 han är bra och så men jag har alltid gillat klinik bättre.