Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 501 ggr
davidia
0

hur vet man....

hur vet man när det är dax att säga adjö till sin bäste vän?jag tänkte på arne….om han någonsin blir bättre.det vet man ju aldrig.veterinären tyckte att jag skulle vänta och se nu eftersom jag redan låtit det gå 2 månader.men jag vet ju inte hur ont han verkligen har i bakbenen….

Rita-S
0

Ååå, jag vet värkligen inte va jag skal säga till dig nu @nn@, jag har nyss tagit samma beslutet, och.. ja.. jag vet inte va jag skall säga dig är rätt eller fel här i denna saken..

Jag menar.. jag själv skulle tänkt lite på några saker.. ser hästen ut att lida? Ser den ut att va glad och nöjd trots problemen? Tror veterinären att där faktisk är en chans och att litegrann till så vet man?
Om svaren skulle va nej, ja och ja skulle jag nog gett det litegrann till..

Men jag tror inte nån egentligen kan berätta för dig när tiden är mogen för det ena eller det andra, det tror jag var och en vet innerst inne, men.. ja.. altså.. åååå så svårt för dig *krama om*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

davidia
0

ena dagen är han sur och står i ett hörn i boxen,andra dagen står öronen rakt fram och han är pigg och glad och hoppas i hagen….veterinären tyckte att han borde klara att bli skogsriden några dagar i veckan..men det är just det att det är båda bakbenen och inte ett.hade det varit ett ben så är det ju större chans.när han har varit ute och gått så ser han också glad och pigg ut,så det är svårt att säga..

reddie
0

oj, ja det är jättesvårt att veta. Ser man att hästen har ont och man vet att skadan inte kommer att bli riktigt bra så är beslutet betydligt lättare än om man inte vet.

davidia
0

ja precis.hade veterinären sakt att det inte gick så hade man ju vetat!hon sa bara att skulle han tävla så hade det varit kört.

Rita-S
0

Vet du va?

Sedan du är så i tvivel tycker jag du skall ringa en annan veterinär och få en second opinion! Om den veterinären säger annat så kan du ju fråga den första igjen?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

davidia
0

jag har haft två stycken redan.dom säger ungefär lika.att tiden får visa.och att han borde klara ridning.sen bror det ju på om han inte får ondare.

Rita-S
0

Ja men då blev det värre igjen

Frågan är ju varför han är sur.. kanske han är sur för att han inte gjör nåt?

eller inte gjör nog äfter va han själv vill?

Kanske du kan forsöka trick-träna, lära honom små trick o dyl, så får han jobba med huvudet? se om han blir gladare av sysselsätning?

davidia
0

det är ju just det.hade han ont borde han väl ha lika ont varje dag?om ca en vecka så får han ut och gå 10 minuter per dag.kan det bero på att han inte får vara ute lika mycket som han var när han var frisk?eller att han får stå i sjukhage och inte få vara med sina kompisar?

Rita-S
0

Ja jag vet jag skulle blivit deppig själv om jag inte fick va social iaf! Det kan mycket väl va därför han är sur och grinig, att han inte får va lika mycket ute, att han inte är med sina kompisar, skulle inte förvåna mig mycket!

men lika ont varje dag? Det behöver han inte alls ha.. beror ju på varör han har ont i bakbenen?(jag vet absolut ingenting om hans problem nu altså)
Personligen har jag smärtlidelse, och jag har varierande ont från dag till dag.. Men som jag sa över, jag kan mycket väl tänka mig att han blir sur av att va inne, att inte få gå med sina kompisar ja!

davidia
0

han har gaffelbandskada på båda bakbenen.

Wiemona
0

Vad svårt! Om du tänker dig att en avlägsen bekant hade ägt din häst- hur hade du tänkt då? "Hon borde nog låta den hästen få somna in" eller "det finns mer att göra där för equiterapeuter etc" Förstår ditt dilemma. en glad hästvill man ju inte ta bort. Är han beroende av smärtstillande eller klarar han sig utan. Det finns ju en del utslitna hästar som lever vidare som sällskapshästar på fenylbutazon.

davidia
0

han fick bara smärtlindring i två veckor efter olyckan.jag har bara lugnande nu att ge om jag vill.men det får han inte.

Wiemona
0

Kanske "ge honom en sommar till" och se hur han verkar må och om han har ont. Är inte det det bästa? Att sätta en tidsgräns även om den är flera månader fram. Då behöver du inte ta beslutet nu när ändå ingen veterinär kan hjälpa dig?

davidia
0

i juni får han gå i större hage.som tur är då dom ska gå på bete.om 4 månader får jag rida i skritt som träning,10 minuter per gång eller mindre beroende på vad han orkar.det tar ca 1 år innan man kan hårdträna igen.jag har alltid sagt det att det får ta mer tid om det vill bara han blir bra.men tvivel kan man ju aldrig hjälpa…..

Wiemona
0

Okej, då har du ju i alla fall fått en "plan" att gå efter. Så länge det finns hopp och hästen är glad så är det väl bara att köra på. Funkar det inte utan det visar sig att han har ont då har du ju i alla fall inte tagit något förhastat beslut och tagit bort honom för tidigt. Så länge man ger dem en ärlig chans till rehabilitering så har man ju gjort vad man kan. Du får hoppas på det bästa om han bara får tid på sig

davidia
0

jag hoppas på det bästa.och att han inte tappar gnistan heller.

gejsa
0

Vad jag förstår så står din häst inne dygnet runt nu? Isf är det inte konstigt om han är sur. Han vill väl ut bara. Vänta och se du. Säger veterinärerna att han borde klara skogsridning så gör han nog det. Låt det ta sin tid bara.

Rita-S
0

ja, baserat på vad du har berättat, @nn@, så tror jag inte du tränger tänka på beslut rundt att pussa adjö på ett tag iaf.. :) Jag tycker du kan ge det tid :)

reddie
0

Gejsa, som jag har förstått det i en annan tråd så är hästen ute i ca 6 timmar om dagen.

davidia
0

ja hästarna är ute ca 6 timmar varje dag.

gejsa
0

Ok, fick det till att hästen stod inne nu dygnet runt. Men ändå. Vänta och se och låt det ta sin tid. Säger två veterinärer samma sak så är det nog så.