kraftfoder på sommarbetet
Ni som har era hästar på bete dygnet runt, ger ni dem någor extra kraftfoder och/eller hö? Isådantfall vilket kraftfoder, när ger du det, och varför har du just det? :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Rent generellt kan man säga att hästar som går på bete INTE behöver något kraftfoder. De får allt de behöver från gräset. Inklusive vitaminer.
Men det finns undantag. Svårfödda hästar och travare samt galoppörer som är i tävlingskondition kan behöva lite kraftfoder.
Alla andrqa blir bara onödigt feta av kraftfoder då de går på bete.

1: Om betet är fattigt då? ..
Ingen som ger te.x 2 dl betfor eller något efter ridning?
Mina "grannar" på sommarbetet tycker verkligen att jag ska ge fibergi på kvällen! De propsar vekrligen på att det är nödvändigt efterdsom att min häst rids som en vanlig ridponny! :O Men jag vet inte faktiskt.. ättre att fodra med extra hö kanske.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Vi ger kraftfoder, han behöver extra energi för att hålla hullet uppe ordentligt.
Ger 1 liter med Edel Avel
Extra mineraler och örter för att han ska slippa flugor
Min får lika mycket kraftfoder som vanligt så länge hon jobbar som vanligt. Jag kommer att dra ned till 1,5-2 kg Groov 125 per dag när hon flyttar till sommarhagen och bara blir riden varannan dag. Men hon är inte direkt lättfödd. En del andra blir feta på att gå förbi fodervagnen
. Man får utgå från hästen, så länge den inte blir tunn eller bukig finns ingen anledning att tratta i extra mat. Möjligen kan man ge lite av något speciellt gott som väntar i krubban när man tar in dem - det kan göra dem mer lättfångade,

#4 haha okej.. :P
Eftersom alla de andra i min hage ger sina någon sorts kraft på kvällen kasnke min också ska få det? Lite taskigt annars kasnke.. De ger sina fibergi på kvällen och lite betfor efter ridning! Men det kanske är onödigt.. :P Jag vill inte att han ska tappa hullet bara, för nu är det så lagom. Men det är mera mot det smalare håller iallafall..b
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Har mycket svårt att tro att en ponny behöver annat än bete faktiskt! Just nu är de allra flesta beten tillräckligt även om de ser magra ut. Sämre blir det längre fram i juli.
Annat är det ju om man tävlingstränar/tävlar sin ponny, men de brukar ju å andra sidan sällan gå på dygnsbete. Själv ger jag mina araber havre när de rids i förhållande till hur hårt de är ridna. Våra ponnyer har aldrig fått mer än "som godis" när de ridits på somrarna i samband med att man tar in dem och sadlar osv. (Mina hästar går ute dygnet runt på bete!)
Däremot behöver de en saltsten i hagen, men det är ju en annan sak… De flesta hästar säger nog inte nej till lite hö om de blir erbjudna, men det betyder ju inte att de är i behov av det! Är hullet bra och de är pigga och glada så räcker det säkert med gräs.
Men rids din ponny verkligen "som en ridponny"? Den har väl haft bekymmer med hälta? Att ta några varv i en padock eller en sväng i skogen är inte samma sak som att hålla igång hästen för träning. Jag skulle nog snarare vara försiktig med kraftfoder till din ponny innan du ser åt vilket håll det barkar.

#6 Okej, nej just nu rids han ju inte men hoppas komma igång emot itten av sommaren, och vi åker till granngården imorgon och är inte där så ofta eftersom vi bor på en ö.. :) Och saltsten har han ju såklart i hagen ^^
Planen är att sätta igång honom mer och mer sen inför tävlingar för sensommaren om han blir helt frisk snart! Och som jag skrev i den andra tråden såg det ljust ut med hans hälta, iallafall idag och för tillfället.. :P
Jag kasnke kan skära några morötter i en skål så han inte blir allför ledsen.. :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
37 Det tycker jag låter som en jättebra idé. Lite morötter att tugga på när de andra får kraftfoder gör varken till eller från. Bara lite godis så han inte blir utan då de andra får.
Och som någon skrev. magra beten är svårt att hitta just denna årstid, de hittar man oftast längre fram på sommaren. Hur högt gräset är avgör inte om betet är kraftigt eller inte.
#6 En liten parentes bara. Alla tävlingshästar står inte inne på sommaren. Våra är iSM-klass och går ute dygnet runt. Inga probölem alls. Bara en vanesak.

Var du inte rädd för fång? Ge då inget kraftfoder det behövs normalt inte om hästen inte faller ur, kan du ge hästen halm är det ju bra.
Äpplen, morötter mm ska begränsas om hästen har risk för fång det innehåller förmycket kolhydrater.
Ställer du in hästen så låt den ha lite halm att tugga på det är bättre för magen och tramfloran.
jag ger min kraft efter ridning just nu som ett komplement till betet då det är knappt någon mat där. så fram tills att de får ny hage så kompletterar jag. så man får utgå mkt från hur situationen är. men går hästen på ett bra och fint bete så beövs inget annat än gräs och vatten.
Vi har ett ganska fattigt bete så min häst får oxå kraft efter ridning, men jag har minskat ner några dl på havre och Betfor. Men vill inte minska ner för mycket eftersom hon är ganska svårfödd.

där min häst står nu är de inte ngt kraftigt bete så jag anser kraft vid sidan om som nödvändigt, iaf då han går, rids som regel iaf 6 dar i v så då får han kraft samt betfor efter varje pass.

Blacky behöver jättemycket protein, ger därför lusern året runt även på betet, ca 1-1.5 kg. sen får han även 1.5 L havre. Han och en häst till flyttar till betet på söndag och det går redan 3 hästar där så det är lite nedbetat.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Mina får efter ridning (i priincip varje dag), rätt mycket. Korn och lucern. Ser till att han får så ofta att det inte blir en ''chock'' av kornet utan magen hålls inställd på det.
Unghästen får lucern för att få upp hullet.
Ger hästarna mat efter hull och muskler. Både Crow och unghingsten behöver extra för att hålla hullet, unghingsten skulle kunna gå upp lite till för han ser förfärlig ut just nu. Det gör väl i och för sig de flesta tvååringar, men lite extra foder skadar inte.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inget kraftfoder. Stödfodrar med grovfoder gör vi på sensommaren.
ger mina hästar groov 125 efter ridtur =) och stödfödrar när det behövs
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Behöver hästen inget foder om den rids men samtidigt går i sommarbete? :)
Vad i så fall, havre? kraft grov?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
# 17 jag tycker det är olika från häst till häst, vissa hästar blir tjocka bara att titta på ett gräs strå och vissa hästar blir knappt tjocka.
Sen beror det mycket på hur mycket gräs de har tillgång på och hur hårt den/det rids.
Men det är vad jag tycker :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)