Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2559 ggr
[LoveNasse]
0

Vägrar gå

Hej, jag rider en häst som vägrar gå när man rider ut. När hon ser något läskigt så stannar hon börjar backa och när man skänklar så blir man avkastad. Att gå med henne eller rida ut med en häst till fungerar utmärkt men när hon är själv vägrar hon gå, vad ska jag göra?

Mortalsaints
0

Vänta ut henne, håll hennes huvud mot det hållet du vill gå och sålänge hon står riktad dit så bara vänta. Funkar finfint på min 4 åring när hon blir lite istadig ibland haha

[LoveNasse]
0

brukar försöka göra så, problemet är bara att hon backar ( i rasande fart) och hon kan backa hur länge som helst tills hon får sin vilja igenom… ska jag försöka avleda uppmärksamheten på något sätt, eller prova med spö? vad tycker ni? :)

Mortalsaints
0

Prata med henne, använd rösten mycket ibland hjälper det rejält att bara ryta till som en liten björn haha

[LoveNasse]
0

haha jag får prova XD

jennyliljedahl
0

Prata lugnande och klappa henne på halsen :)

Behåll lugnet själv också :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

liljegren
0

Gör hon så här på alla ridvägar, eller bara på nya?

Jag hade nog försökt hitta någon passande tillitsövning, kanske lite inspriation här ifrån?

[LoveNasse]
0

Idag så gick jag brevid henne vid sadeln för att hon skulle få uppleva att vara först, och sen skänklade jag med stigbyglarna när hon stannade och då gick hon fram. Sen hoppade jag upp och då gick hon tio meter stannade och vägrade gå. Vi stod där i kanske en halvtimme och hon backade och gick fram några steg och backade och bockade. Tillslut tröttnade hon och gick förbi och sen red jag en runda utan några större problem åtminstånde så det var absolut ett framsteg. Men hon stannar hela tiden så man får hoppa av och leda förbi..

Miranda96
0

var bara lugn och prata mycket med hästen ett bra knep är att klia dom lite på manken eftersom fölens mamma gjorde det när dom var små för att lugna dom det brukar fungera :)

lycka till!

PaulineH
0

Det är en ungefärlig beskrivning av foderhästen jag har.;)

I mitt fall vet jag om att hästen i fråga inte är rädd. Har fått rätt bra pejl på henne, och har numera lyckats lära mig vad det är hon pysslar med, samt känna skillnad på när hon gör något av osäkerhet/räddhet eller bara i rent testnings-syfte.

Märren i fråga gör precis det du beskriver fast med en del stegringar när hon blir riktigt förbannad. Det är en ganska så envis häst med mycket humör, och är dessutom något bekväm. En speciell madame med andra ord. I övrigt mycket trevlig och med potential! Dock gör hon just de momented du beskriver när vi ska lämna stallet och rider på "fel håll" - dvs från hemmet. På hemvägen är det aldrig några konstigheter utan hon knatar på som vanligt, oavsett hur bestämd hon var att hon inte skulle gå förbi en specifik sak på väg ut från stallet.

I grund och botten i det läget gäller helt enkelt att bygga på bandet samt åtefå lederskapet, som ju testas. Detta har vi jobbat på en hel del under året i olika sammanhang med bra resultat, och jobbar ständigt på det. Dock kan hon fortfarande få små "återfall" och då brukar jag helt enkelt vända på märren och använda back-momentet mot henne och helt sonika låta henne backa ett sådär en tio meter. För gå på det hållet som jag har bestämt ska vi, sen får hon helt enkelt välja om hon vill ta den jobbiga vägen eller bara fortsätta gå frammåt. När hon sedan gör som hon ska så är det massa beröm och lovord som gäller. Brukar fungera rätt effektivt.

Har tidigare testat en rad olika "trix och knep", men allt har i grund och botten handlat om att hästen ska få beröm när hon gör rätt och sedan tycka att det är jobbigt att gå emot (inte stryk-och-slag-otrevligt utan helt enkelt tvingas göra något som är jobbigt, typ backa eller snurra i små cirklar ect). Det är det enda som bitit på den här märren iaf. En tränare myntade uttrycket "det ska vara lätt att välja rätt", vilket är det jag jobbar med utifrån alla situationer med märren i fråga.;)

Men som sagt, nu vet jag ju inte alls varför din häst gör som den gör - utav osäkerhet/rädsla eller bara för att testa dig som ryttare. Tror inte det jag gör är så bra på en häst som helt enkelt är rädd, utan då är det helt enkelt en fråga om att stötta hästen och visa att det är okej och ofarligt. Det jag skrev ovan är bara det som jag gör med min häst i samma situationer, men du får ju arbeta utifrån vad din häst behöver.:)

[LoveNasse]
0

#9 Tack för din text!

Idag när jag skulle rida gick det inte alls som jade hade hoppats. Ledde henne en bra bit innan jag hoppade upp och då bara totalvägrade hon. Jag stod där i en halvtimme och när hon började backa lät jag henne göra det. hon backade kanske två hundra meter sen stannade hon, när jag skänklade igen började hon stegra och sen backa. Då provade jag att svänga runt henne in ppå en liten volt men då började hon kasta sig mot elstängslet precis brevid. Eftersom jag inte vill låta henne vinna hoppade jag av och tänkte leda henne frammåt men det gick verkligen inte. Slog till med spö på rumpan, smackade, lockade med morötter, drog i tyglarna.. hon gick inte frammåt. Efter en stund var jag tvungen att vänta tillbaka hem. :(

Envisare häst får man leta efter.. vet vekrligen inte vad jag ska göra!!