Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2371 ggr
Zabbio
0

Tappat en halv sko...

Ja.. normala hästar tappar en sko när man är ute och rider. I extrema fall tappas möjligtvis två.

Men idag kom vi hem och Crow hade tappat en halv sko..han ska då vara speciell :P

Yttre halvan av vänster baksko var borta.. nog för att skorna är tunna så här i slutet av skoperioden (hovsagaren ska komma på onsdag, vi har mycket grusväg och han har ett ganska stort glidmoment bak så de slits ner) men så tunna… Innan vi gav oss av kollades alla skorna och han fick en ny framsko eftersom han tappat en, och en ny söm i den andra bakskon. Vet att man inte ska spika i de bakersta sömhålen, men för att hålla kvar skon sista dagarna när den börjar lossna innan hovslagaren hunnit komma ut, så gör vi så ibland.Skor om ca var 7e vecka, men skorna slits verkligen speciellt när jag ridit lite mer.

Menmen :P Pålle är i alla fall ohalt och går bra, men får nog vila tills han fått nya beslag på fötterna. Undrar bara hur han lyckas, den halvan som satt kvar satt som ett smäck, samt de andra tre skorna.. och inte har han snubblat till eller något  så att man märkt att skon lossnat/brutits.. den var bara mystiskt borta.

Tyckte det var lite lustigt bara.. skulle tagit en bild.. :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

ja, varför tog du ingen bild? =)

Tusen
0

Händer faktiskt oss rätt ofta. Tror inte det är så ovanligt om man rider mycket ute på vägar och tränar ofta.

Zabbio
0

#1 Hade ingen kamera med mig :P Kanske tar en bild imorron om skon är kvar (brydde mig inte om att ta av den.. ger iaf lite skydd, och hagen är så mjuk så någon belastnings fel lär det inte bli heller på den tiden)

#2 Jaså? Jag har inte varit med om det förr. :P Brukar tappa hela skor.. har varit med om att han böjt en framsko genom att trampa på den så att vi fick ta av den, räta den och sätta fast den igen, men inte att han tappat en halv sko eller slitit så att det delat sig..

Kanske för att det mest är bakskorna som slits och de slits på sidorna, inte i mitten/tån..

Tusen
0

#3 Som sagt är nog rätt vanligt om man t.ex rider mycket på asfatl eller grusvägar. Om då hästen inte är helt perfekt i sin benställning så kan de sita lite mer på inner eller yttersidan av skon. Då faller den tillslut av som en halva.Glad

Zabbio
0

#4 Ja, som sagt, aldrig hänt mig förr :) Rider nästan bara på grusväg, när jag inte rider bredvid vägen då :P

Tycker ändå det var lite märkligt, för den satt ju där när vi red ut, och var iaf 2mm tjock på tunnaste stälet då… (det är visserligen rätt tunnt det också, men sliter dom så sliter dom ju)

ThunderClap
0

När jag hållt på med hästar som sliter mkt på sina skor skor har vi med flit bytt skor oftare för att skorna inte ska slitas ner till ingenting (stadshäst på asfalt tror jag vi skodde var 4:de vecka exempelvis), kan nog värt att prova så slipper du dra ner på ridandet på något vis eller råka ut för skada nästa gång.

Zabbio
0

Vi brukar ringa hovsagaren när skorna blir för tunna, eller börjar lossna lite lätt.. vilket beror på att de blir tunna iofs och sliter ner sömhuvudet. Går inte helt efter antal veckor utan ser till hovarna. Blir hovarna för långa ringer vi så klart också men det händer inte så ofta. Så brukar han komma inom ett par dagar :)

Kimpa
0

Prova att köra med guldskor. Håller betydligt mycket längre än vanliga dojjor. Perfekt för hästar som går mycket på grusvägar och sliter skor.

Zabbio
0

Jag har inget problem med skoningen. En tappad sko ibland är inte något jag ser som ett problem eller som jag känner behov av att lösa. Jag tyckte bara att det var lustigt att han tappat en halv sko.