Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4494 ggr
Smex
0

gallig i bakbenen

Jag fattar inte vad som kan ha hänt. Har haft mitt sto nu i 6 månader. Har ridit henne och jobbat upp musklerna försiktigt. Varit försiktigt med maten och hon har rent av gått på fri tillgång till ett energi rikt hö.

Flyttade henne sen till ett stall där hon går på bete med en annan häst. Där blir hennes bakben tjocka och galliga. Hon får inget förutom gräs och så står dom inne några timmar om dagen, där hon får lite morötter och lite energifattigt hö.

VARFÖR BLIR HON GALLIG?! Hon har varit det sen första veckan och nu har hon stått där i cirka 3 veckor. Har någon annan hört talas om detta? Tips?

viktoria91
0

kan vara gräset hon blir gallig av, låter som dte eftersom hon fick dte när hon började på bete.

Betty
0

går gallorna ner efter ridning? är de mjuka? jag brukar skritta på asfalt 10 min för att öka blodgenomströmningen då brukar de gå ner.

skulle oxå tippa på att det har med betet att göra.

Elshira
0

Det låter som att det är en reaktion på gräset. De kan få galler av allt för kraftigt foder ibland (både gräs och kraftfoder) och är egentligen inget farligt. Rör de på sig ordentligt borde det dock gå ner och se om de gått bort efter uppvärmingen när du rider. Gör det inte det bör du nog kolla upp det.

Sedan vill jag inte vara "nojjig", men håll koll och känn på hovarna (hur varma de är) och känn på pulsådrorna på undersidan av kotan/ner på karleden varje dag för säkerhets skull. Blir hovarna varmare och pulsen karftigare (dvs du känner den bättre/den blir starkare) så kan det vara tecken på fång. Lär dig "känna" din hästs hovar och puls så kommer du märka om det blir en förändring :)

Men är allt förutom själva gallrona normala så är det antagligen inget att oroa sig för =)

Hakuna matata!

viktoria91
0

du kan inte ställa henne på mindre bete?

Tusen
0

Att hästar blir lite galliga när de släpps på bete är varken farligt eller ovanligt. Det kommer dessutom att gå över efter ett tag utan åtgärder.Glad

Smex
0

Ja, det där med hovar är jag speciallist på numera. Då min förra häst hade så otroligt mycket problem med hovarna.

Har misstänkt att det var betet men så har jag hört någonstans att det är bara skrock. Gallorna minskar bara lite när jag har ridit henne och dom rör på sig mycket. Det är kuperad terräng i hagen så det blir lite spring och hopp för att ta sig någonstans.

Men jag har ständig kontakt med veterinären och jag står i min hovslagares stall. Så ifall det blir värre eller hon börjar ändra rörelsemönster så blir det ett besök =)

Tack för att ni lugna ner mig lite =)