Blöta hö?
Kan det verkligen vara sant som min kompis säger,
Att blöter man höet 1 timma före fodring så försvinner sockret i höet
.
Det har jag tyvärr svårt att tro, i sådana fall borde det finnas på "marknaden" till fånghästar för länge sedan.
Kanske försvinner en mindre del av sockret, men jag skulle tro det är så obetydligt lite att det gör varken från eller till. :)
Hakuna matata!
#0: Det som möjligen kan hända är att sockret börjar jäsa om det är varmt, men jag kan inte se att det skulle vara någon fördel. Kanske om man lägger det i blöt och häller bort vattnet att en liten del skulle försvinna, som #1 skriver.

antar att ni blöter höet för att det inte ska damma? har själv haft en bronkithäst och höet ska blötas i ca 10 min, helt nersänkt i en balja vatten (alltså inte duschas) och sen är det klart, när lite vatten har fått rinna av såklart.
Det ska inte ligga längre i vatten eftersom nåt försvinner ut höet då, minns tyvärr inte vad men det var inte socker. vitaminer eller nåt tror jag.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Inte sockret (vilket väl inte hade vart direkt negativt alls) dock vissa mineraler försvinner delvis (inte helt, men mängden minskas).
De gjorde ju en undersökning om detta på SLU för en del år sen och då kom de fram till för att binda dammpartiklar så mycket som möjligt men utan att förlora för mycket näringsämnen var 30 minuter det optimala att ha höet liggandes i blöt. Antalet inandningsbara partiklar minskade med 90% då, men även några mineraler minskade (minns inte vilka). La man i blöt längre tid minskade antalet inandningsbara partiklar ytterligare, men även mineralerna (tror även det var fler sorters mineraler som minskade då) så 30 minuter ansågs optimalt. Och då ska det ju ligga i blöt, som #3 skrev, inte bara duschas.
Om de nu inte kommit fram till något annat senare, för det här var som sagt några år sen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst