Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 497 ggr
Gyllan
0

Hjälp mej någon !

Suriis !

Nån måste hjälpa mig..!

Min polle har blivit "galen" hon har börjat sura ihop jätte mkt och vill inte alls sammarbeta när vi ska jobba lite mer, hon stannar och sparkar och tjurar, det går inte få fram henne överhuvudtaget typ, inget alls sånt när vi bara rider ut eller hoppar stockar och sånt, men så fort vi kommer in på volten eller sånt.,.,

Vad kan vara fel? : / Eller har hon bara fått tillbaka sin otroliga envishet mer än nånsin igen?! Det var faktiskt väldigt bra ett tag :( Så trist när det blir såhär när det vart jättebra typ, : /

Vad kan man göra för att få henne mer postiv till arbetet,, jag lovar jag sitter inte bara och nöter och nöter på samma grej utan har väldigt omväxlande ridning där hon får "prova på" väldigt mkt så det kan väl inte vara felet?

borde ju faktiskt nämna att hon har ett munproblem nått som hänger ner och trycks på via bettet (rider med rakt som dom rekommenderat) ganska många mun"experter" vet inte vad dom ska göra åt det, vi har tagit bort en vargtand men typ 1 1/2 år sedan, ja har börjat träna för instruktör igen efter ett uppehåll, hon vill att ja håller kortare tyglar och flera tycker de med, annars "flackar" jag gärna, det blir ju nästan självklart så automatiskt, men det gör ju ont om ja håller för kort så det blir inte bra hur man än vrider och vänder, och den värsta tjurigheten har kommit efter vi har tränat grr för henne, hon är väldigt duktig så det är inget sånt.. men kan det vara att hon har ont när ja har kortare tyglar och ska jobba hemma och så tror ni?! HELP ME !

Mandysan
0

Hon kanske behöver ett break helt enkelt.

Mangis
0

Svårt att svara på… Hade det varit min häst så hade jag faktiskt bedömt det som lathet (eftersom just min fröken gärna protesterar när det blir jobbigt)/svårigheter att utöva det som begärs. Men självklart kan det vara att hon har ont också… Jag tycker att du verkar bry dig mycket om din häst och hoppas att du får bättre hjälp av någon annan.

Gyllan
0

Tack för svar,,

trodde också att det va lathet, visst de kan det vara men jag "vinner" ju alltid över henne så det kan ju ändå inte vara att hon testar och så : /

det jobbiga är att när jag tränar så känns det som alla tränare tycker att hon bara är jobbig för alla andra komemr med sina "perfekta" hästar som kan allt : /

MEN JA ÄLSKAR MIN HÄST ÄNDÅ ! du har rätt #2 hihi,, jag bryr mig mkt :) hon är det bästa som hänt mig, <3

PimTheGreat
0

kan du inte prova rida henne på sidepull (utan bett) och se om det blir bättre. Då vet du att preblemet ligger i munnen på henne….

Snuttan2
0

Om hästen har ont är det ju ingen konstigt att hon blir arg och inte vill?

Hästar vill ju vanligtvis göra rätt och få beröm, så något är ju fel, antinge i hästen (har du låtit vetrinär/et kolla egenom kroppen på henne? Sadeln? - du vet ju om munfelet och att om du tar i bettet gör det ont? - kanske går att göra något åt? Eller att du inte rider med bett?) eller i din ridning (och om hästen fungerar sämre utav den så är nog tränaren inte rätt för dig…)…

mazze
0

Min häst "tjurar" lite när det blir jobbigt men har hon ont så märker man det för då ger hon sig inte. Trots allt så vill hon vara till lags o göra det så gott matte gör rätt. Jag tycker att du ska börja med att kolla igenom henne o se. Kanske börja med att prova ett hackamore el likn för att utesluta munnen sedan gå vidare med equi-terapeut, hittar inte dom något så rekommenderar jag en veterinär.

Gyllan
0

Har en utprovad sadel, ska testa hackamore/sidepull.. hon har faktiskt blivit lite bättre de senaste dagarna ! :D

Rita-S
0

Kika över hur sadeln ligger en gong till och testa med sidepull eller bettlöst träns, det är vad jag skulle rekomendera i första hand. Hästar kan ändra sig i ryggen så sadeln inte ligger 100% rätt, om den trycker en plats kanske en gelpad kan hjälpa osv osv, och om hon har ett problem i munnen kanske hon inte uppskattar hur bettet beter sig i munnen när man börjar jobba på volten?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Loa-bg
0

jag håller med #2 Det låter som om hon testar dig. visst, något kan vara fel, men kanske kör hon bara med dig, alla hästar kör en testperiod. När du även säger att det är just på volten så tänker jag på att hon kör med dig, på volten behöver hon kanske jobba mer, kan hon slippe undan försöker hon väl med det.

Hoppas du lyckas, jag vet hur det är :)

Thorsson
0

Jag tror inte det är olater. Hon testar, jag skötte min sköthäst lite mer än ett år nu innan jag fick honom som foderhäst. Han testar nästan året om. Men på sommaren är han världens ridhäst. Fösöker man tvinga honom frammot är det ett bra knäslut som gäller. Kolla hennes mungipor, det kan vara att hon har ont där ( små sår ) det kan man smörja med vaselin har jag för mig. Låt det läka lita först. Rid med grimma och se om hon är gladare och gärna arbetar, är det så så köp ett sidepull ( träns utan bett ) när det läkt. kan du använda ett lite tjockare bett, och var noga med att det är ett rent träns, inte något som sitter fast vid ringarna. det kan ligga och skava det med.

Faxlin
0

Jag skulle i alla fall ha börjat med en veterinärundersäkning. Då är man säker på att hästen inte har ont någonstans. Sedan kan man gå vidare och ta itu med dåliga vanor.
Skulle aldrig förlåta mig om jag gjort något värre för att jag trott det varit okej.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[louise80]
0

mitt gamla sto betedde sig precis likadant, bara en fråga gör hon det under vissa perioder eller årstider? sen måste du också utesluta att hon har ont någonstans? och själklart kan det ju även kanske vara så att hon bara e lat