behöver nya ideer till lastning
Jag håller på att lastträna hästen jag rider och det börjar gå framåt, men det är vissa saker som inte fungerar och skulle behöva ha lite förslag på hur man skulle kunna göra.
Det är bland annat, när man ska krypa under bommen fram så kastar han sig bakåt, har testat flera olika varianter men inget som verkar fungera.
När vi tidigare skulle stänga för bommen och luckan fick han PANIK och sist vi gjorde det så hade han sönder transporten. Tycker inte riktigt om när det låter bakom honom, men vi har tränat på detta och det har blivit bättre.
Han är väldigt ljudkänslig och man behöver inte använda mycket hjälpmedel, är oftast lugnast när man är få som håller på att träna med lastningen med honom, blir mest stressad när det är flera och folk han inte känner.
Nu undrar jag om det är flera som har haft liknande problem och hur gjorde ni för att lösa detta?
Är öppen för alla förslag =).
Om han är så himla ljudkänslig kan ni inte stoppa bomull i öronen på honom?

Gå med honom utanför transporten medans någon öpnnar/stänger lämmen flera gånger. Går det bra kan man börja dunsa lite extra så det låter mer. Gå närmre och närmre och se hur han reagerar. Det är inte helt säkert att det är ljudet han reagerar på utan det kan vara det faktum att han blir instängd.
Isf kan du träna honom genom att ex bygga upp två stora hinder (gärna så tätt med bommar så han inte ser genom). Mellan hindren ska det var så trångt som i en transport. går även bra med en vägg och ett hinder. Gå genom flera gånger, stanna, backa, in igen osv. Sätt upp en bom i ena änden som får vara frambom. Gå fram till den, stanna, huka dig ner, gå under, res dig. Allt detta väldigt sakta, låt gärna nån annan hålla hästen eller kolla hur den reagerar. Gå under bommen några gånger, backa sen ut. När det funkar, prova i transporten men stäng inte. Gå bara så långt som med hindren.
När han är mellan bommarna kan man även träna honom lite på ljud, väsnas med olika saker men inte högt i början och inte bakom, hellre framför så han kan "se" ljudet. Först när han är van vid det kan man göra ljudet bakom. Det måste inte låta exakt som transporten, ju fler ljud de vänjer sig vid ju mer okänsliga blir de även för andra ljud.
Gör detta ett antal gånger beroende på hur känslig han är. Sen kan du prova att stänga.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1. Vi har provat med bomull, men problemet är att han hör då inte vad vi säger och han är tidigare träna på att lyssna mycket på rösten när man arbetar från marken. Men vi har en vanlig huva på för att minska ljuden.
#2 tack för ideen, ska testa redan i morgon =)

Varsågod! Innan du lastar i transporten kan du även gå över rampen, den är ett gissel för många hästar. Gå på en stor volt runt transporten och gå över lämmen varje gång. När han villigt går upp på lämmen utan att reagarea på ljudet kan du prova att göra halt på lämmen ett par sekunder innan du går vidare.
#4, han har inte några problem med rampen utan går utan problem på den, och han kan även stå stilla i transporten så länge man inte göra något annat än bara står. (inte stänger, eller försöker krypa under bommen)

Okej då får du satsa på det jag skrev först.
Har haft samma problem med en häst som gick snällt in i transporten men kastade sig ut när man skulle under bommen (hästen var för övrigt helt cool när man väl började rulla och hade lastats problemfritt många år innan).
Lösningen var för oss att gå in och ut ur transporten (utan att åka iväg) flera gånger. Börja med att bara precis komma in i transporten - stanna och belöna - backa ut igen. Fortsätt sedan succesivt längre in och se till att hästen står lugnt och stilla samt backar först när den blir tillbedd :)
Hakuna matata!

#5 jag funderar på om han inte tolkar din rörelse under bommen som om han ska gå ut, det är svårt att röra sig utan signaler. Sen sätter han säkert det att du går under bommen isamband med att det kommer stängas bakom honom.
Gå under bomen tidigare och gå ofta in med honom i transporten utan att stänga om honom.
Jag har en longerlina som jag släpper bak hästen lite och sen får den gå in igen, längst in i transporten så är ända tillfället mina kan få godis och dom får ofta liten godis när dom längst går in.