rida i kyla?
har funderat på det här med att rida när det är kallt… hur kallt kan det vara innan det skadar hästen? eller om det ens gör det? tänkte det borde ju inte vara bra för lungor och luftvägar att fara ut och rida i tex -30… eller?
Det beror ju på hur hårt man rider. Jag gör inget annat än skrittar om det är mer än -10 grader.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hästar har ju så pass långa luftvägar så innan den kalla luften kommer ner till lungorna hinner de bli lite varmare iaf. Jag brukar inte rida ute i mer än skritt om det är över 15-20 minus
Jag brukar nog rida rätt hårt upp till iaf -10…
fler åsikter?
Idag var det -19 grader vid stallet, så Astra och Kepson fick stå idag.

ingen aning, ja rider vanligt alltid, sen rider ja inte alls om de är för kallt för mej, brukar dra gräns vid ca -25 för då fryser typ tårna bort, klart de inte blir o rida like länge när de är kallare, men ja rider vanligt, va de nu är;P

Vet inte vad som är skadligt. Jag rider inte då det är kallare än 15, 16 grader, men det är för min egen skull.

Ok, sällan det är så kallt här, så jag har aldrig tänkt på det…
ingen som vet något faktamässigt om hur det påverkar?
Vet inte vid vilken grad, men när det är för kallt så blir det ju samma som för oss.. Och att vara andfådd i minusgrader är inte det härligaste. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst