Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1738 ggr
Eve
0

Eve och Lykka-bilder.

Var och körde lite dressyr idag. Jag förstår inte varför min sits är så dålig!? Svankar alldeles förmycket, eller så lutar jag mig för mycket bakåt.. nåt tips? Tycker ni att jag ser för lång ut för henne?

Bild1 

Bild2

Bild3

Bild4

Bild5

bild6

Bild7

Bild8

bild9

Bild10

Bild11

bild12

Bild13

Bild14

Bild15

Bild16

Bild17

Bild18

bild19

Bild20

Bild21

Bild22

Bild23

Älskar_hästar, du som har sett mig och lykka live, sitter jag verkligen sådär? :(

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Luthien89
0

Din sits är väl inte så dålig?! Du och Lykka är ju skiitfina :D

bubbelbubbel
0

jag tycker inte du är för lång för henne, rätt lagom tycker jag :)
fina bilder ! :)

Eve
0

Tack så mkt, tjejer :)

E_hjo
0

Jättefina bilder! Nä, du ser INTE för lång ut!
Å jag kan verkligen inte sluta sägadet men Lykka är såååå otroligt vacker! *smälter*
Räcka ut tungan

Sandra
0

Ser inte heller nåt fel i din sits Eve.

1111
0

Du skulle behöva träna på att hitta en bättre position.. Du gör som du själv säger svankar, lutar dig bakåt, lägger ner och bräddar mellan händerna och dina axlar och mellankropp värkar inte alltid följa med eller forma sig så bra ;)

Om jag var du skulle jag sitta ner och bara börja med att jobba på att känna efter att du sitter som du ska i sadeln i botten och sedan se till att midjan är rätt och att du hittar balansen i sadeln. Gunga lite fram och tillbaka med överkroppen och fösök hitta den rätta positionen. 

Tycker den här bilden visar dina större problem rätt tydligt:  http://i34.photobucket.com/albums/d131/i_gil/DSCN2516.jpg Se vart dina axlar är - vart är hästens bogar? Vart är din tyngdbpunkt - vart är hästens? Du lutar dig dit du ska med överkroppen och både din ytter och inersida ser ut att vara rakt ställda framåt - medans du ser ut att tänka volt med huvud? Tänk på att om hästen ska kunna lossna och böja sig länga yttersita och korta inner - måste du tänka lite grand detsamma med din kropp, att du låter ytter höft skunka ner lite , länga ytter midja, komma tillbaka med ytteraxeln och vrida aningen med ryggraden…

Om du bara slutar luta dig inåt så att din häst inte behöver springa ikap din tyngdpunkt så kommer hon få en bättre takt och tempo och ha lättare att börja slappna av, jobba på bakifrån, komma upp med ryggen och slappna av fram till handen :) 

Tycker trots allt att om du bara får kontroll på grundstenarna, (att kunna sitta rakt ;)) så har ni vad som ser ut att vara något bra att gå ifrån och har säkert inte långt för att få till bra böjning och form :)

/V

Eve
0

Tack så mkt.. :).. Så svårt att känna sånt själv,det känns inte som att jag gör fel :P.. Kanske ska ta till min tränare igen Oskyldig

änglaflickan
0

ni är hur fina som helst ihop!!

steffy
0

så duktiga ni är. mycket fin häst

[slo]
0

Tycker du borde försöka sträcka lite på dig och titta dit du ska istället för på hästens öron. Bak med axlar, ut med bröstet! ;)

Håller med resten, din häst är vacker som få! :D

1111
0

#10, - inget personligt till dig, jag är inte på jakt efter att mosa dig, men tycker inte om de råd du ger, de kommer att försämra - inte förbättra. ;)

Problemet är inte att hon inte sträcker på sig, utan att överkroppen faller bakåt. Jag tror egentligen inte att hon svankar särskilt mkt, utan att om hon bara kan placera "klossarna" på varandra så får hon en "hel" kropp upp ifrån sadeln.

Får hon bak axlarna något mer kommer hon tappa den lilla balans hon har än mer och skjuta hästen än mer på bogarna. Nej, fram med axlarna till sin tyngd-punkt! 

Som kille går det bra att tänka "ut med bröstet" eftersom du har naturligt bättre kropp för ridning än kvinnor ;) men på en tjej som redan faller bakåt kommer hon svanka och tappa helheten i kroppen = all ridning faller isär och inga kommandon med överkroppen kommer gå fram för att överkroppen och baken/sitsen inte längre sitter ihop…

/V

[slo]
0

#11 snälla, kan inte du ge kommentarer på min ridning, la upp en tråd igår? Så jag kan ignorera dig totalt där istället.

Tror nog eve själv kan sortera ut dom råd och tips som verkar vettiga, och i samråd med en tränare eller kompis som kan se det hela live bedömma vad som behöver göras, en bild är egentligen inte mycket att komma med när det gäller ridning.

Och om du tycker att det är bra att titta ner på hästens öron istället för att försöka komma upp med blicken och känna efter vart och hur man sitter, så får det stå för dig.

MiaMaria
0

Vackra Lycka!! Tycker inte du ser förstor ut på henne. Sitsen tycker jag … (/V) verkar duktig på så det överlåter jag till henne =)

elin
0

Du ser ut att sitta snett :/
För stor e du inte, ni e jätte fina tillsammans, riktigt lyser!

/Elin

trex
0

? är sadeln tillräckligt stor för ryttaren?

Jättefin häst!

Eve
0

Anita - Ja, den är perfekt i storlek, men jag hamnar långt bak, ett problem jag alltid har haft..

1111
0

#12, varför dne dåliga attityden?

Är fö tyvärr så att unga människor inte alltid kan avgöra vad som är bra och dåliga råd. I det här fallet synes hennes större fel väldigt tydligt på bilderna och det är de jag har kommenterat, mindre saker och saker som har med takt, korrigering eller rörelser att göra har jag inte nämnt alls - just för att man inte kan se det på en bild.

Du väljer mellan pest och kolera igen, varför välja mellan dagens läge eller att göra det mer fel? Varför inte försöka göra det rätt istället?

Eve - du ser inte alls för stor ut för henne, och sadeln går nog bra även om den är i minsta lagret, du måste lyckas rulla om i höften så att du kan sitta stadigare längre fram i sadeln bara :)

/V

Eve
0

Sadeln är inte för liten, det är jag som sitter konstigt. Hoppsadeln är däremot förliten.

Eve
0

-putt-

CBA
0

Försök att tänka dig att du ska (nu kommer det igen sorry) "suga tag med de nedre regionerna" i sadeln så hamnar du inte så långt bak på dina sittben. Försök att sitt på "hugget" så får du även lättare att rulla ner i sadeln när du gör halvhalter och halter.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

Glömde…titta upp dit du ska istället för på hästens huvud, som slo sa. När man tittar ner rubbar man balansen och sitsen kommer fel i sadeln.

trex
0

Ok.Läste en annan tråd av dig,tjata ,flirta gör allt för dom,ni ser ut att trivas så bra ihop.Flört

Eve
0

CBA - hahaha, okej, jag lär ju bröja skratta som en dåre när jag tänker på hur jag ska göra :P.. Hur blir balansen då? ^^.. hihi, jag ska testa det på onsdag :)

Anita - Tack :), det gör vi

CBA
0

#23 Så bra…då får du ännu roligare när du tränar ;o)
Jag tycker att balansen kommer mer mitt över hästen då + att du får mer utrymme bak i sadeln för att kunna rulla bak i halvhalterna/halterna.
Tänk dig att du ska "sätta dig på bakfickorna" när du gör halt/halvhalt och när du "rider rakt fram/åker häst" (om du förstår vad jag menar) så sitter du på hugget och kommer mer upprätt.

Ha det skoj på onsdag :o)

Eve
0

CBA - Ja, en väldigt bra förklaring faktikst :).. Min hopptränare ville att jag skulle göra tydligare halvhalter med sitsen, eftersom att Lykka är så himla pigg i hoppningen. Ska verkligen tänka på det, funderar på att knyta tyglarna och använda de i nödfall någon gång. Gjorde jag mycket på Pepini och min sits blev mycket bättree. tog av sadeln och använde ionte tyglarna, fick dock inte testa att ta av tränset för stallägaren :(..

Eve
0

Börjar sent i skolan så jag ska vara uppe med tuppen på fredag, rida barbacka och dressyrtränset ner till ridhuset, då är det ju ingen där. Då stör man ingen om det skulle hända nåt Oskyldig. Då tränar ju jag min balans också, samtidigt som jag inte stör henne i munnen!

Låter det som en bra idé?

Eve
0

-putt-

Älskar_hästar
0

Eve, du sitter sådär och du sitter fint. =)

hastar
0

Vad fina ni är, du satt jätte fint tycker jag…

Murre_Uddiz
0

Finfint! Fin pålle Eve:) "…." jag tycker att du verkar väääldigt duktig måste ja säga:D

Eve
0

Tack så mycket :)

Linjerat
0

Jag tycker att din sits är fin, jag sitter själv så…=)

Scandi
0

jag tycker d ser fint ut faktiskt:D d e svårt o få sin sits alldeles perfekt har själv problem med detta..:S men för övrigt så rider du henne jätte fint o ni pssar super bra ihop :)

My_08
0

Dålig sits? Det tycker jag inte alls att du har. Det ser ut som att du har en lätt hand och rider ordentligt med sätet.

My_08
0

… Däremot skulle hästen behöva trampa under sig mer och börja jobba med ryggen.

Eve
0

Scandi - Tack, det gör vi :)

#35 - Jo, det håller jag med dig om.. Vet inte riktigt hur jag ska aktivera dem bara… skänkelvikningar, öppnor och slutor brukar funka, men vill få in dem mer in under..

Luthien89
0

Massor av halvhalter, övergångar, tempoväxlingar.. Det är verkligen suuuperbar om man vill att hästen ska få upp ryggen och bakbenen aktiveras..

elin
0

Du ser ut att sitta snett, många som gör, men förutom det, keep working, ni e kalas fina tesammans =)

/Elin

Eve
0

Elin - jag har märkt att jag viker mig väldans mycket, kanske det som ser ut som attjag sitter snett?

Murre_Uddiz
0

putt

Mr.Nibbles
0

Trampa ner mer i stigbyglarna och SLAPPNA av! Följ med i hästens rörelser och njut av takten och tempot. Bra tips är att någon longerar lykka eller till och med ingen alls så att du får använda sitsen och vikten att få henne att göra som du vill, du får nämnligen inte använda tyglar eller sadel (tur att Lykka har en sån stor man)! ^^

Eve
0

Mr.Nibbles - Haha, ja, ibland ör det till nytta ;).. Jo, jag har också velat göra det en längre tid, men det är så svårt att hitta folk som har tid och lust, tyvärr

Mr.Nibbles
0

Ok, hehe är egentligen "ursprungs-medlem" på mus.ifokus, men jag har en egen häst, Viimeinen Valssi xx (Valsen) Kyss

Due-Boje
0

Kortfattat skulle jag säga att du ska vinkla bak axlarna, fram med överlivet(inte luta dig så mycket bakåt), vrid om händerna och håll ihop dom mer, och titta framför hästen på vägen du ska rida! Men det får inte bli så att du sitter spänt, du ska fortfarande vara följsam =) Bra om du har någon som filmar dig ibland!

Thorsson
0

Du ser ut att sitta lite långt bak i sadeln, prova att flytta fram hela dej i sadeln och titta upp. Nje, lite, lite, lite för långa ben. Du skulle gentligen ha längt stiglädrerna ett hål, Men ni är ett fint par tillsammans. Och du växer inte ur henne på nått år iaf. Beror på hur fort du växer men du ska nog kunna rida henne 3 år till och det så är.

Eve
0

Thorsson - Kan inte tänksa mig att jag växer mer i mitt liv i alla fall :P

Thorsson
0

Eve- nää, om du säger att du är så " gamal " ;)

Eve
0

Thorsson - Men jag tror itne att hjag växer mer., blir ju 18 i år och jag är redan lång