Vantar
När använder ni vantar/handskar? Bara vid kyla? Jämt? Vad är det för vantar ni använder?
/Nyfiken Mia som har lite för sig och som terroriserar er med nya trådar ;-)

Jag använder när det är kallt.

har alltid vantar ( skulle behöva nu också^^ ) fryser alltid om händerna så.. fast på sommrarna när det är varmt brukar jag inte ha vantar ;-)

Glömde svara själv.. Jag har jämt vantar när jag rider, ok kanske inte för en skritt-tur i 30 graders värme men alltid vid arbete.
Har tunna vantar inne och när det är varmt ute, Equipage är bra men bäst är nog "trädgårdsvantarna", Targera eller vad dom nu heter, sånt otroligt grepp! Nu på vintern har jag både tunna och tjocka 5-fingersvantar, dom tunna från Börjes och dom tjocka från Jacson. Bäst är nog 3-finger (jacson) men har ingen användning av dom nu när jag nästan enbart rider med dubbla tyglar.

har alltid vantar, innan så kunde jag itne hålla fast tygeln helt, den "skavde" mot ringfingret och jag fick blåsor och det gjorde ont. vet itne hur det är nu med mitt tygelgrepp men jag har vant mig vid vantar och kommer nog alltid ha vantar. jag är itne särskilt frusen av mig utan har samma vantar under vinter och sommar, men ibland under ngn skrittur i kall vinter så tar jag ett par vinterridhandskar ist.

På sommaren använder jag bara vantar vid ridning och när jag smörjer in med tex liniment eller annat som jag inte vill få på händerna. Har ett par CRW-skithandskar i läder som är underbara efter all användning och rider med Roeckl.
Vintertid rider jag med samma Roeckl, eller ett par tjockare Roeckl med fleece på innersidan om jag inte fryser, då rider jag med ett par Mountian Horse, läder med tjockare fleece på insidan. Har även de (MH) eller ett par dyrare lyxigare lädertumvantar med fårskinn på insidan i stallet vintertid, sktihandskarna vid behandlning.
Jag rider ALLTID med vantar, om jag inte glömt vantarna någonstans och inte kan ha vantar, då lider jag hela passet över att jag glömde dem… Vintertid åker olika vantar på och av hela tiden medans jag jobbar och går runt :P

när jag kör moppe kalla dagar/regn
Ridvantar för det mesta, tjockar om det är kallare.
När det är kallt.. Eller när det regnar, så man får grepp om tyglarna..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag använder tunna handskar om det är minusgrader, annars har jag inga vantar…
Alltid tunna läderhandskar när jag rider…
Vita bomullshandskar från Volvo vid det mesta stallarbete och 3fingervantar när det är kallt ute, annars inget :)
jag snor arbetsvantar från jobbet
de är tunna typ trädgårdshandskar, och är perfekt för mockningen.
när jag rider använder jag fleece på vintern och på sommaren är jag utan vantar
#12 Låter som likadana en i "mitt" stall får från sitt jobb ;)

alltid vantar, har såna vanliga med noppor. för de går alltid sönder så jag lägger inte ner ngr stora pengar på det…
har trefinger vantar när jag kör bil D:
#14 Du är ju lagom skadad :D
äääh lisette, jag är som du.
jag har med sånnadära tunna vantar med noppor på, som alltid går sönder. haha. och ett par tjocka trefingervantar, i bilen ;)
jag har ju inte behövt dom det har ju varit milt hela vintern.
och det är bra gosigt att krypa in i dom när bilen är kall…:)
Jag använder vantar när det är kallt (fodrade vantar för att mina händer är så kalla). När det är halvkallt brukar jag ha fleecevantar. När det är varmt har jag vanliga träningshandskar för att jag lätt får valkar, det har jag även när jag mockar och sopar

Har alltid vantar, det krävs på min pålle som är mkt pigg och stark + att ja har gummityglar.
På vintern har jag tjocka tumvantar
Höst/vår: Fleecevantar
På sommarn har jag dressyrvantar.
=)

Har fodrade hanskar nu på vintern och Nopper vantar på hösten/våren. På sommaren är jag nog utan för det mesta.
Har trefingersvantar med, men de är så tjocka och klumpiga.

Jag har jämt Magic vantar. Ni vet sådan som passar till nästan alla med plastnoppror på inuti. Är det riktigt kallt ute har jag två par på mig när jag rider ut. Har även finare och dyrare vantar men gillar dom här mest. Har ett par när jag mockar. Så jag sliter väl ut ca 4-5 par varje vinter. *ler*
Gejsa - Haha, jag kan inte ha sånna, det är alltid hål i dem efter några gånger ^^

#21# Ja en del kan gå sönder rätt så fort oftast vid tummen. Men en del håller hur länge som helst. *ler*
Har alltid vantar på vintern. När det är varmare är det hanskar elr inget. Mysvantar hemifrån :P Ridhanskar.

#14 look who's talking ;)
#15 hatar att frysa om händerna. fick en rattmuff av svärmor i julklapp, men det är klumpigt tycker jag…
#21,21 pekfingrarna brukar gå sönder på mina… =)
rattmuff ser mysigt ut lisette, men jag vet inte om det är det, det värmer väl inte fingrarna ändå ? gör väl bara så att det inte är kallt på ratten….:P
#24 Hehe, rattmuff är läskigt att köra med ju :p

nej exakt, värmer inte, bara skyddar en från kylan.. :D skulle funnits värme i ratten… ;)
#26 prova rattmuff och trefingervantar ska du se ngt läskigare.. :D
aah, en värmeslinga i ratten, nått att lägga på förslag hos volvo :P problemet är nog bara att man då istället skulle frysa på översidan av fingrarna….
Flickor, lär er använda motorvärmaren med kupémojj ;)

Finns bilar med värme i ratten, men smakar det så kostar det, bara värstingarna som de finns de i…

#29 såna finesser? bättre med vantar.. ;)
#30 så klart.. ;)

#29 såna finesser? bättre med vantar.. ;)
#30 så klart.. ;)
#22 Min gubbe får ibland för sig att bita i mina vantar. Har oxå Magic Glove, både i stallet och när jag rider. Fleecevantar när det är svinkallt eller thermovantar.

Alltid vantar vid markträning. Sliter hästen till så kan det göra j….gt ont när grimskaftet i full fart åker genom handen…brännblåsor…
sen vintertid har jag alltid vantar när jag mockar, rider ja i allt. inte när jag ryktar, tränsar och sadlar…. jag e väldigt frusen av mig så måste ha vantar. varierar mellan tjocka fleece och termohandskar. Har även trefingers handskar men tycker de e jobbiga och obekvämna…..bara använt de 2 ggr på 2 år….
Jag rider alltid med vantar förutom de allra varmaste sommardagarna. Även vid markhantering och när jag leder hästarna har jag vantar, året om. På vintern har jag ett par vanliga fingervantar, och över dom ett par bra ridvantar. Vid varmare tider har jag bara ridvantarna.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#21 håller med, mina går typ hål i efetr 1-3 ggr :/
Och ja, det kan vara för att mina naglar är för långa iblannnd… :D

Jag har inga långa naglar så för mig håller dom nog längre. Men min dotter har det och hon vill inte använda sådana vantar ens i stallet. Beror nog på det. *ler*
Bara för att typ alla i min klass typ biter på naglarn elr river av dom elr nåt. när jag måste be mama klippa ;P
Jag rider bara med vantar när det är kallt.

Rattmuff är kanon i bilen
Man slipper iaf hålla i en svinkall ratt. Körde utan häsromdan o vad äcklig ratten kändes.

ja rider med vantar när det är kallt eller om hästen drar mycket.

Jag har alltid vantar på mig när jag jobbar med hästen, sommar som vinter…tunna bomullsvantar på sommaren och tjocka stickade på vintern alternativt vinterfodrade byggarbetarhandskar i mjukt skinn.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
jag har fleecevantar som jag köpt på granngården som man kan vika av handsken på (alltså den delen över fingrarna) så det blir halva fingervnatar istället.. super på stallet då man ibland måste få fram fingrarna för attt få upp spännen på grimmor m.m..
Fleecevantar som är förstärkta i handen och vid lillfingret och tummen. Sen när jag rider i ridhus har jag vanliga tunna ridvantar.
slo, jag kan inte ha motorvärmare här, illa.
måste gå och vrida på den 1,5 timme innan jag ska åka i sånna fall, plus att den bara finns på hyrda parkeringar….*morr*
så jag håller mig till vantar ;)

Använder alltid, sliter sönder mina fingrar annars, dessutom har jag nån slags fobi för att bli skitig om händerna…
Vanligtvis använder jag handskar i konstgjort material och vid knogar och.. öhh..
dom där andra knölarna ovanför knogarna är det nåt elastiskt material.

#45 i usa (har kanske kommit till sverige) finns det ngt som man kan installera i bilen, sedan trycker man på två knappar på en dosa o starar bilen. inne ifrån huset. fatta så grymt det är! *vill ha*
#47 Jag hade inte velat ha min bil igång på en lägenhetsparkering mitt i stan… :p

varför inte? nycklarna sitter ju inte i bilen…
Men om bilen är på lär den ju gå att köra med? :p

det tror jag inte. rattlåset är ju på…

Ja rattlåset är ju på och du kan ju ha bilen låst
Nja… Moderna bilar låser ju upp rattlåset antingen när man sätter i nycklen eller startar… :) Men men, tanken är god om den funkar i praktiken!

vet faktiskt inte hur det funkade med bilarna i usa, men det var grymt praktiskt.. och typiskt amerikanare.
kan ni tänka er så rädd man blev när man gick förbi en bil på en parkering som helt plötstligt startade utan att ngn satt i? det är lite kit i nightrider.. ;)
Haha ja fy, det skulle faktiskt vara lite smått creapy. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Men Slo, eftersom du inte använder nyckeln när du startar bilen så går ju inte rattlåset ur :-P Rattlåset sitter ju i tändningslåset och går endast ur när du startar bilen MED nyckeln, om man tjuvkopplar bilen går inte heller rattlåset ur om man inte drar ur den sladden.
#56 Så du har snott bilar du ;) Nej okej, jag ger mej :P Bara spekulerade, hade ingen aning om hur det funkade :D

Haha inte en endaste faktiskt, men lite påläst e jag väl ;-P
Jag använder alltid vantar.
Mina händer blir helt förstörda annars =/
/ Sara & Casper
Nog… Nooog :P
Kanske bara är planer än så länge.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Kan vara så också, visserligen ;)