hur lägger du upp ditt ridpass?
Hur ska man lägga upp sitt ridpass?Måste man bestämma d?Ja brukar iaf bestämma va jag ska göra.och vad jag behöver träna på.Va tkr ni?
Jag brukar lägga upp dressyrpass såhär:
5 min promenad i ridhuset
5 min skritt på hästen med långa tyglar
5 min skritt på korta tyglar
10 min trav utan några speciella krav
20 min Intensivt (hur intensivt är olika) trav och galopparbete
15 min Nertrappning
5 min skritt promenad
Ungefär så här lägger jag upp det…
ok låter ju jättebra..Ja gör så med ungefär..:)
jag rider oftast ut i skogen.
jag skrittar ca 15-20 minuter och sedan varierar jag under hela ridturen mellan gångarterna. fast mest skritt i skogen.
sist skrittar jag 15-20 minuter

Eftersom Jätten operarades i sommras så har han blivit väldigt lugnt i gångsatt. Nu gör han det han gjorde innan operationen men vi lägger in skrittpauser var 5:e minut. Brukar börja med att skritta till ridhuset, skritta ung 5 min där inne, trava 5 min, skrittpaus, galopp 5 min, skrittpaus, trav, skritt paus, galopp skrittpaus, trav, skrittpaus, galopp, skrittpaus, trav med avtravning och avskrittning och sen skrittar vi hem

jag rider två av mina hästar enligt den akademiska utbildningstrappan men just nu så rider jag så här: (alla tider är ca)
5 minuters "genomböjning", på volt och på fyrkantspåret.
10 minuter öppna/sluta, på volt och fyrkantspåret. början till skrittpiruetter, skänkelvikning.
10 minuter travarbete på volt då jag "plockar" bakbenen, början till öppna & sluta i trav och skänkelvikning. innan travarbetet så gör vi ökad trav ca 4 långsidor.
5 minuters galopparbete, då mest galoppfattningar inte så lång galopp.
skrittar sen i en låg, lång form i ca 5 men behåller ställningen i halsen.
rider så här 2-3 gånger i veckan, resten rider vi ut utan krav. måste bara säga att nu på slutet så har min frieser gått SÅ bra när vi ridit. det är så kul så jag är tvungen att behärska mig annars skulle jag rida varje dag :)
Dressyrpass
10 min skritt, varav 5 min på korta tyglar
5 min trav med volter, serpentiner m.m.
2-3 min samlad trav med mycket öppna/sluta
20 min intensiv trav & galopp med mycket lösgörande rörelser
10 min nertrappning med en och annan skänkelvikning
5 min skritt på långa tyglar
Hoppningspass
10 min skritt, varav 5 min på långa tyglar
5 min trav utan några speciella krav
10 min intensiv trav och galopp
5 min hoppning över låga hinder i trav eller galopp
5 min på lite högre hindertyper
ca 2 min på oxer eller studs för det mesta
10 min nertrappning i trav
10 min avskrittning
Skogspass
5-10 min skritt
10 min trav på skogsvägar eller på fält
5-10 min galopp på skogsväg/fält
5 min trav hemåt
10 min avskrittning
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Allt beror på vilken häst det är och vilken kondis hästen har, behov mm, innan jag rider ser jag till att hästen blodcirkulation är ordentligt igång av "uppvärmningsborstning"
men ungefär så här<
Om jag ska rida på ridbanan och inte håller på med kontidtions fokuserings träning på speciellt område:
skrittar jag först ut i skogen en sväng, ca 5minuters tur på skogstig som får hästen att fyfta ordentligt på fötterna (långa tyglar)
sedan kommer vi tillbaka till ridbanan och gör skolor som öppna/sluta och börjande och aningen stretchande rörelser (på halvlångatyglar) samt framdelsvändningar och skänkelv.Brukar ta ca 5-10 minuter..
sen lägger vi in trav på mjuka serpentiner och figurer och volter.(även detta på halvlångatyglar) ((rider på sidepull eller i grimma eller om man rider enbart på ridbanan kan jag rida barbaka med eller utan grimma/grimskapt runt halsen…))
sedan gör vi öppna/sluta i trav joggar lite försiktigt och tänker mkt på samlingen.
(jag anser att hästen går i rätt form när hasen böjs i rätt vikel och hästen sätter ner baken lite, och höjer nacken som högsta punkt, även att hakan åker in en liten aning(varierande från häst till häst) Allså andvänder jag inte bett och jag sågar/andvänder inte sidepullet på fel sätt..som jag ser många göra.. jag rider med vikter och kännsla kan man säga+röst.
sedan gör vi galopparbete på olika sätt olika temp varierat med både skritt o trav imellan. Ökade och minskade tempon.
Övan naturlig böjning genom fyrkantspassering.
Samling och mkt riktningsbyten m banancearbeten(inte för vågade balance uppgifter då hästen ska få ha kvar allt sitt självförtroende! och få mera!)
bakåt framåt och åt sidorna ….och sedan
nertrapning genom antingen lugn travtur i skog m halvmjuk och ej bucklig mark /på ridbanan .
detta i fullt lång tygel, och hästen kan få ha huvudet nästan ända nere vid marken, bekvämt sakta (ej sakta-jobbande)
och sedan skritt på lång tygel ut eller kvar på banan, sitter av och går hem/går en bit på ridbanan,,,
stretchar försiktigt… men som sagt beror det på hästen kondition.
helt ute gör jag även öppna/sluta och andra samlande rörelser, temoväxlingar mm…
tack alla superbra tips..dom ska jag verkligen använda:)

Jag tänker på vad som behöver tränas mer på, problem fär tillfället som ska åtgärdas, hur mkt hästen gått innan resp. hur mkt hästen ska gå senare.
För tillfället ska jag ut i skogen så mkt som möjligt med Nova, träna mkt dressyr för han är inne i en "piggelinperiod" och tycker att vi ska leka Jägersro hela tiden… Dessutom har vi varit mkt i ridhus dom senaste dagarna, så jag vill at han ska komma ut och lufta sig.