Ny ägare eller byta stall?
Jag kom att tänka på ett uttalande i tråden om hurmånga ägare hästarna haft tidigare…
citat:
"Jag tycker synd om hästar som måste flytta runt hela tiden"
och då vart antydningen att det rörde sig om att byta ägare (om jag förstod personen rätt, om inte annat så är det ett intressant ämne att diskutera kring ändå)
Då är min frågeställning, att en häst kan ha haft en ägare men stått i 10 olika stall, är det mer synd om den än en häst som bytt ägare 3 gånger?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag är inte alls säker på att alla hästar mår så vidare dåligt utav att flytta alls eller nya personer.
Medan andra hästar rättså säkerligen tar illa vid sig vid nya personer och nya miljöer.
Tycker därför att ingenting är självklart eller behöver betyda att djuret lider.
Oj vet inte vad som är värst, men ha samma ägare och byta stall 10 gånger känns ju inte heller ok men den har ju åtminstone sin människa med sig då. Byta ägare många gånger gör ju att allt blir nytt för hästen. Inget av det känns ju som att det är harmoniskt för hästen.
Blir nog en större omställning för hästen att byta stall än ägare. Är hästen inackorderad så är den ju ändå ensam minst 20 timmar om dygnet utan ägaren..
tror det är ganska individuellt. När jag tog hem min när jag köpt henne vart det världens omställning för henne. hon vände och hotade att sparka i boxen och hagen och man fick inte tag i henne, hon var knäpp att leda och sparkade mig två gånger de första dagarna. Hade inget förtroende för någon. Hade flyttat en gång som tvååring innan det, nu var hon 4½.
numera har hon fått följa med mig när jag ska jobba, har flyttat över lov när jag flyttar hem (bor annars där jag går i skola) och det är aldrig några problem med henne med nya ställen numera. Hon har fått förtroende för mig, och är lätt att flytta på nu när det hänt några gånger. Tror det är en liten vanesak också 
Jag tror som så att en häst som flyttar mellan många olika stall inte i regel mår dåligt sålänge det är samma personer omkring den som sköter den, tex hästskötare/ryttare.
Tänk på alla tävlingshästar som åker iväg på meetings, i tillfälliga boxar en eller två nätter och sen resa hem för att veckan därpå åka till ett nytt ställe igen. Visserligen är de hemma i sitt vanliga stall emellan eventen men ändå, det är en massa flyttande. Oftast har tävlingshästarna samma folk med sig även om de är själva flera timmar om dygnet. De har någon som helst fast punkt.
Tror även det är samma sak om man har hästen inackorderad. Varje stall har sina rutiner och om man flyttar pga att man fått jobb på annan ort, eller att man själv/hästen vantrivs i ett inackorderingsstall så är det ju anledningar som är goda nog. Tror ingen flyttar sin häst mellan inackorderingsstall bara för att det är roligt ^^
Sen hänger det ju på psyket hos hästen vad den klarar och inte.
däremot så tror jag det är svårare för en häst som är van vid att bo på en gård med familjens 3 hästar, och sedan blir såld och hamnar i ett inackorderingsstall med 20 hästar. Det blir en väldigt stor omställning.
Men i regel så tror inte jag hästarna far särskilt illa av flyttar om de inte har ett väldigt känsligt psyke.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Från häst till häst, från ponny till ponny. Har sett så många ponnysar komma till och från ridskolan, vissa kan gå lektion efter två veckor medans någon kanske måste vänja sig vid allt det nya i en månad. :)
jag vet inte riktigt vad som är värst men den får ju hela tiden komma till nya hästar och komma in i en ny flock…
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Beror nog mycket på hur van hästen är vid rutiner och hur de efterföljs på olika stall och av olika människor.
Jag tillhör gruppen som inte anser att hästar behöver fasta rutiner, de blir bara stressade av att alltid få mat på exakt samma tidpunkt, göra allt på samma sätt, a på täcket från samma sida.. för drar det över några minuter eler blir lite fel är det plötsligt jättekonstigt.
(sen ska de ju ha grovfoder att tillgå dygnet runt så att de inte blir stressade/hungrga mellan tex fodringstillfällena, och i allmänhet vara tryggt vid hästen utan massa stress). Däremot tycker jag att det är viktigt at hästen blir hanterad lugnt och sansat, och vänjer sig vid oika saker så blir det inte konstigt m det inte följer en exakt rutin. Tex hoppar upp på olika ställen runt stallet osv.
Att byta hagkompisar är nog ganska påfrestande för hästen oavsett rutin eller inte, så det ska man så klart inte göra i onödan.
En häst med massa invanda rutiner som skulle komma tll mig hade nog haft det jobbigt i början. Eller om den byter mellan ägare som har väldigt olika och stränga rutiner. Mina hästar hade nog reagerat om de kom till någon med väldigt fasta utiner också, eftersom de inte är vana vid det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Beror nog en del på hästen. Men i de flesta fall betyder väl ägarbyte även stallbyte, samt ändringar av rutiner, människor och allting.
Vid stallbyte är det ju ändå "bara" stallet som byts, kanske även vissa rutiner men ägaren bör ju ha kvar en del av sina rutiner ändå, och är inte hästen "rutinkänslig" så lär ju inte det vara några problem.
Sen jag fick hem min häst i nov -07 har hon stått i tre olika stall (först stall 1 knappt ett år, sen stall 2 i tre månader, stall 3 i fyra månader, med flera personer och hästar från stall 1, och sen tillbaka till stall 2). Och det är då ingenting som märkts på henne att det vart jobbigt i alla fall, fast så har hon extremt lätt för att komma överens med andra hästar och anpassa sig till nya ställen och rutiner.
Sen bör man väl kanske undvika att flytta alltför ofta under längre perioder, kan ju vara bra om hästen i alla fall får hinna känna sig "hemma" i de stall den står innan nästa flytt.
Men som redan sagt, tävlingshästar, avelshästar (ston åker till hingsten och står där ett tag, hingstar lånas ut på station), unghästar kanske åker på unghästbete, hästar skickas iväg för träning och inridning…
Jag tror nog att de flesta tar sånt rätt så bra. Så länge de har det bra på de ställen de är på mår de nog inte så dåligt över att flytta lite.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst