Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 667 ggr
Matilda
0

Kondition...

Någon som har bra tips på sätt förbättra konditionen? För häst då, nog för att man själv skulle behöva lite bättre Flört

Vet ju några, men man kan ju alltid lära sig något nytt Skrattande

Mvh Matilda

CBA
0

Låååånga långsamma travpass…

Skritta i tempo…

IT träning…

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Matilda
0

Vad räknas som långa?

IT träning?

//Matilda

CBA
0

Runt milen iaf..det är gjort på en dryg timme inräknat framskrittning och avskrittning. Sen kan man öka på sträckan….

När vi rider brukar det bli runt 10-15km minst och då travar vi långsamt nästan hela tiden.

IT= Intervall Träning

Mvh CBA

E_hjo
0

oj oj! blir trött av att läsa det! men man kan väll inte bara ge sej ut på milaträning om hästen inte har nån kondis?? eller?

Matilda
0

#3 Okej. Hästen i fråga är väl inte i toppkondition, men orkar med rätt så mycket. Finns många backar och så, så jag får väl ge mig ut i dom lite också Skrattande

Oj, de kunde jag ju ha räknat utGenerad

Mvh Matilda

CBA
0

#4 Det är därför man börjar träna i kortare sträckor och ökar på vart eftersom Flört Då blir du trött av att höra att vi var ute och red runt 2,3 mil förra helgen, det tog 180 minuter varav 60 minuter gick åt till skritt då kan du räkna ut hur länge vi travade…

Man får inte glömma att hästar är arbetsdjur och dom dör inte av att ridas i en timme Glad

#3 Börja kortare sträckor, kanske 5km till en början och håll traven långsam a´la western jog. Efter några veckor kan man öka på sträckan lite till.

Mvh CBA

E_hjo
0

å fy fasen va jobbigt! nä, vi tror ju att de är jobbigare än vad hästarna tycker! ja menar, många tror ju att hästen är trött bara för att den blir lite svettig men så är det ju inte Flört

CBA
0

#7- Jag ska ärligt erkänna att jag var lite mör i kroppen efteråt Hemlis

Det var min första långrunda men fler blir det så kroppen kommer att vänja sig Flört

Mvh CBA

Linda
0

Tänk om man hittade en medryttare som gillade motionsträning det skulle mina fetknoppar behöva efter vinter vilan..

jo
0

Här ser ni en kärring som bara älskar att rida lååånga pass, rider minst 2ggr i veckan 1,5 - 2 timmar`s pass i blandad terräng, mitt sto är 21 (22 i maj ) och har världens kondis plus att hon är pigg som en lärka, tror ju varje gång att hon skall bli lite trött och avslagen men inte då, hon rids 5 - 6 dagar i veckan och då 3 dag av mig och 3 dag av mina 2 medryttare, båda medryttarna tycker att hon är för pigg jämt, min dam är av motsatt riktning än andra hästar tydligen, för ju mera hon rids desto piggare tycks hon bli, fattar inte detta, så nu är det kanske på tiden att länga sträckorna.

gejsa
0

#10# Har ju också en häst som är 21 i år. Han är nästan piggast i stallet. Blir heller aldrig trött. Vill jämt galoppera. Flört

CBA
0

Det är skönt att rida både långt och länge…allt under 90 minuter känns för lite tycker jag.

På vardagarna blir det väl runt milen vi rider då vi oftast rider ut i mörkret, men på helgerna brukar blir det längre. nu ska vi försöka ta runt 2 mils rundor en gång i veckan  för att öka på träningen för både mig och Nasse.

Mvh CBA

Linda
0

#12 Hur får du tid?

-Jag hinner knappt ut och motionera mina 20 minuter i veckorna..Om jag ändå hade barnvakt..

CBA
0

#13 Min kära make är underbar och tar hand om barnen medans jag är i stallet. Nu har ju jag bara 1 häst att motionera, du har ju några fler Flört

Han vet hur jag blir i humöret om inte jag får andas in hästlukten regelbundet…hästarna är mitt andningshål där jag kan koppla bort allt annat som hör vardagen till och bara stänga av skallen och koncentrera mig på annat ett par timmar.

Sen får jag även problem med ryggen om jag inte rider regelbundet och då kostar det betydligt mycket mer pengar att gå till en massör och kiropraktor flera gånger i månaden.

Jag ser till att ta mig tid, det är MIN tid som man inte gärna får rucka på….själviskt kanske…men mår inta barnens mamma bra mår heller inte barnen bra Flört

Mvh CBA

Linda
0

Underbar man du har:)

CBA
0

Mmmmm han skämmer bort mig Glad

Mvh CBA

gejsa
0

Samma här. Utan mina djur vet gubben att jag inte är rolig att ha att göra med. Flört

jen
0

#17 precis så tycker min gubbe med…

när jag var utan häst i ett par månader  så sa han…

Nej, nu är det nog dags för dig att hitta en ny häst, så det blir lite lugnt här.  Jag förstår INTE vad han menade Oskyldig

gejsa
0

Ha, ha. Jag skulle ju sälja Gejsa för några år sedan tänkte jag. Hade folk som skulle komma och titta. Då sa min gubbe nej, hon som är så snäll. Du kommer att ångra dig för alltid sa han. Så jag sa ifrån. Fast vi hade flera egna hästar hemma. Han gillar Gejsa bäst. FlörtDet är ju min första häst också.

Linda
0

Min sambo bromsar mig också från att sälja av konstigt nog och säger alltid..Vänta till våren..vänta till sommaren osv..konstigt nog..

Faxlin
0

Min var så emot det här med hästar i början så ni kan inte ana. Hårda ord och starka regler sattes upp innan första hästen kom hem. Men när jag inte hade möjlighet att hyra boxen jag hade honom i så insåg jag att jag inte kunde fortsätta med hästarna. Då var det han som ansåg att vi skulle fråga min pappa om vi inte fick ta lite från hans verkstad och bygga om till stall. Och visst fick vi det. Och så kom Dixi för ensam kunde han inte vara. Och ja sedan kom Beauty, nu är det nästan han som planerar mer om vad som sa göras. Han frågar mig med jämna mellanrum, ska jag följa med upp till stallet? Har du något du behöver ha hjälp att fixa där? Känns jätte skönt. Han som inte skulle lyfta ett finger ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ha, ha ja karlar är allt konstiga! Jag tror att dom kommer från en annan planet. Skrattande

jen
0

skojar du?????Skrattande  bakom en framgångsrik man står en smart kvinna Flört

gejsa
0

Är det vi som kommer från en annan planet då? Oskyldig

jen
0

ja, ty såna underverk kan inte vara födda på jorden … hihi

gejsa
0

Nej, det är klart. Täntkte inte på det. Skrattande