fång
hur märker jag om hästen har fått fång? känner dagligen på bragos hovar för att se om de är varma. har läst ngnstans att om de har varma hovar så kan det vara början till fång.
Jag tänkte precis också skapa en tråd om fång, men se, det behövdes inte. Något som jag undrar är hur man behandlar fång?
Fång behandlas med fenylbuttazon eller … hmm… vad hette det där nya som kommit nu… Och hästen ska inte gå på något gräs. Förebyggande innan fång bryter ut är att se till att hästen inte får äta så mycket gräs. Visserligen är det inte alla som har anlag för det :)
Du kan också känna puls i benen, nånstans… Men jag har glömt exakt vart det var. Som sagt, varma hovar är ett "gott" tecken, och om han inte riktigt vill stödja på frambenen.
Fång behandlas genom veterinär.
Utskriven medecin från veterinären som man sedan kan få ge själv, givetvis efter veterinärens rekomendering.
Fång symptom: (rätta mig om jag har fel)
Varma hovar (& ben ?!), hängig med ingen pigg pigg o vaken glimt i ögat, frambenen står en bit framför hästen och bakbenen skjuts in under hästen (hästen gör så för att fördela upp smärtan i frambenen)
Är du orolig be ngn annan titta på din pålle.
Annars ring o rådfråga en veterinär. Att prata genom telefonen kostar inget förutom telelfon räkningen (ifall man inte vill ta ut veterinär för ingenting)
Säger då veterinären att de låter som fång. Låt henne/honom komma ut och titta, jag är iaf så att jag tar hellre ut veterinären en gång för mycket än en gång för lite.
/Elin

Fång är en "rälig" sjukdom. Min gamla fick det när hon var i föl med Lara och jag fick veta att efter förlossningen var det bara att avliva men så blev det inte. Hon repade sig och jag fick behålla henne 3 år till innan hon tyvärr måste tas bort för en annan sjukdom.

Det din häst fick var väl förlossningsfång? Vet inte skillnaden men har hört det iaf.

Mitt fullblod hade fång för ett år sen. Han fick det när han gick på fritillgång på ensilage och rörde sig för lite, dvs genom dom snabb kolhydraterna. Symtomen på honom va värme i hovar och upp till kotan, ovillighet att röra sig och allmänt tussig, feber första dagarna.
Till honom fick jag först Finadyn men det får man inte ge hur länge som helst så då fick jag Fenylbuttason ("butta") vilket jag inte fick i honom hur jag än gjorde o till slut fick jag Metacam. Han blev ohalt i och med Metacamen och 3 veckor senare gick han på bete enligt veterinärens ordination. Eftersom han inte fått fång av betet så va det ingen fara för honom att gå på bete och ha sin konvalicenstid där men allt inplastat passar jag mig nu för, skulle ju säkert gå hur bra som helst men törs inte. Kan tillägga att han inte fick några som helst rotationer, så han vilade i drygt 2 månader och sen har han mestadels varit igång sen dess och jag har inte märkt ett dryft. Sannolikheten att han får tillbaka fången är jätte liten enligt veterinären.

Nja, jag tror inte det var förlossningsfång för hon fick det redan i januari och hon fölade i slutet av juni. Jag tror det var kombinationen för mycket mat och för lite motion som var orsaken. Det var inte så roligt att ut och rida på ishala vägar. Här där jag bor gör man inget åt vägarna.
Man får nog ha ett litet öga på hur mycket mat man ger och vad man ger. Har man inte kontroll över det går det lätt överstyr.
butta är väl bara smärtstillande om jag har förstått det rätt.

hmmm men finns det någon förvarning som man kan lägga märke till så man inte ser det försent?
tänker på lillen där ute, de har väl gått ute nu i två veckor. känner dagligen på hans fossingar och häromdan var de varma. förvisso var det varmt ute oxå så det kan ju ha varit anledningen. idag var de inte varma alls nämligen.

Unghästar kan inte få fång har jag hört.

Vilken tur du hade MiaMaria!

En sak som lätt ledre till fång är vitklöver, det är inte bra för hästar, men inga problem med rödklöver,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Japp, både Finadyne och Fenylbuttazon är smärtstillande och infektionshämmande (har jag för mig), men fungerar på lite olika sätt…
# 9 Alla hästar kan få fång, även unghästar!
Vi har ett hblsto, blir 2 i sommar. Hon fick fång i höstas (sensommaren), då var hon ju 1! Troligen komb. mkt klöver och dåliga hovar (mkt fbl i). Fick stå länge på boxvila och sjukhage, medicineras och skos fram. Är nu skodd fram och "frisk".

läste lite intressant på en sida som kiara länkade till…

det stod där att när hästen går barfota så är den varm om fossingarna. ngt jag inte hade en aning om..

Jo, men den blir ännu varmare om det börjar bli fång eller något annat.
Om du känner varje dag på fötterna så vet du ju ung hur varma dom är normalt.

#13# Tror nog att det var ett undantag eller också hade ni massor av klöver. För unghästar ska kunna äta mycket protein utan att bli sjuka.
Men du svarade ju själv varför din häst fick fång. Dåliga skötta hovar och mycket klöver. Har man skötta hovar och ett normalt bete så ska unghästar normalt inte få fång.
Grundorsaken till fång är magproblem. Håll koll på bajset, kan vara en varningssignal att de får lösare avföring pga utslagen bakterieflora i tarmen. I och med störd bakterieflora bildas toxiner, gifter, som får de små blodkärlen i hovarna att svullna upp och strypa blodflödet. Detta medför att det blir syrebrist i hoven och hovbenet kan lossna från hovväggen, hovbensrotation. Vill det sig riktigt illa får man även en hovbenssänkning.
Snabba foderstatsförändringar eller snabb återväxt på betet kan utlösa ut ett fånganfall. Ökad puls i kotan, mer isättande, dunkande, än normalt. Varma, för att inte säga heta, hovar. Vill avlasta tårna genom att skjuta fram framhovarna framför sig och bakhovarna långt under magen när den står. Rör sig väldigt ovilligt, gärna genom att sätta i "hälen" först. Att tänka på är även att en häst som har ont har hög puls, dvs > ca 60/min! vilket ju är normalt för oss människor.
Hade aldrig sett ett fånganfall innan vår ponny ficka det för ett par år sedan, och det går bara inte att missa, speciellt om man kollar hovarna och pulsen varje dag. Vår pålla hjälptes av Finadyne, provade Metacam under en period, men utan resultat, det är alltså väldigt individuellt vilken medicin som är bäst. En del veterinärer vill ge kortison vid fång, gå inte med på det, det är direkt kontraindicerat. Kortisonet i säg kan utlösa fång, att tänka på vid all behandling mad kortison!!!
Oj blev ett lååångt inlägg….
Gör inget att det blev ett långt inlägg, bara bra att få massor av fakta 

här har vi en som verkligen kan ngt… gillas,.
# 18 Inte min häst.
Hennes matte sa det berodde på för mkt bete i hagen (gick i en vinterhage).
Min pålle går i den vinterhagen varje säsong (har gått där i 5 år snart). Jag tycker att den har inte mkt bete alls, knappt någoting alls på senhösten. Den används hela året om (fast man inte får!), så den är väldigt nedtrampad och nedbetad.
Vetten som var ut till hästen när hon hade fång (min vet), sa att fången berodde på att hon hade belastat hovarna fel och därför fått fång, ej "foderfång". Har ej dåliga hovar utan dålig benställning.
Jag har också en sk: fång häst, min fick fång av betet för mycket klöver ( röd) troligtvis , enligt olika artiklar ang fäng som jag läst så finns det ingen riktig förklaring till varför en häst får fång , min blev behandlad med Butta och vila , skos numera också med kilsulor fram för att komma upp på tå mera , en sak till som man kan märka om det är fång på väg !! är att avföringen luktar skunk , varma hovar och en ökad puls samt hälta, är nu mycket noga med att förbeta inför betet under en tid om ca:2 mån , inga hastiga foder byten utan minskar eller ökar under ca 5 - 8 veckor, har inte haft några problem med fång mera och hoppas att jag skall slippa det i framtiden också.
#23 Nu är jag inte hovslagare och vill absolut inte utge mig för att vara superduperduktig, men sko en fånghäst med kilsulor för att komma upp på tå låter ONT. Hästen vill ju för allt i världen inte belasta tån, varför då sko med kilar som ju ökar belastningen i tån, eller??
Det är väl bättre att korta tån och undvika sulor överhuvudtaget. Sulorna på skorna har en tendens att mjuka upp sulorna på hoven, vilken ytterligare underlättar hovbensrotation och sänkning av hovbenet…
Du får inte ta det som ett personligt påhopp, jag vill bara veta om din hovslagare talade om för dig varföe h*n gjorde som h*n gjorde…

Jag VET att denna tråd är väldigt gammal, men skiver här ist. för att skapa en ny.. (sökte på fång)
Jag undrar om det kan vara värt att köpa en munkorg till hästen om den redan stått på sommarbete i ett dygn? Kan en skada redan vara skedd eller byggs det upp gradvis = nödvändigt att köpa munkorg?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Det är värt att prova med munkorg. Min lilla går med det och det funkar bra, dock får de komma in om nätterna då hon får märken på nosruggen av den :/
Jag tycker det känns så konstigt, för min fröken hade stapplig gång, var slö med hög (dock inte "dunkande") puls men avföringen var som vanligt. Hon fick diagnosen fång men har inte behövt något smärtstillande då symtomen fort gick över.. För mig känns det så konstigt då när folk säger att hon aldrig kommer kunna gå på bete? Låter i mina öron väldigt överdrivet? Vad säger ni som kan mera?

#25 inte munkorg utan välj magert bete, fång är som diabetes det byggs på efterhand och så småningom blir "glaset" fullt och rinner över.

#27 Har dock inte så mycket att välja på.. Alla i stallet är på det betet och kommer stå där! Varför inte munkorg? Ser att sånna är jättedyra bara!! nästan 600.. :S
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#28 därför att du hämmar hästens naturliga betende och kan utlösa fång av stress.
Har hästen haft fång eller varför är du orolig?

#29 Tack så mycket för tipset, den är ju mycket mycket billigare!!?
Vilken strl tror du passar till en D ponny av new forest typ (rätt smal nos) ponny eller cob?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#30 Enligt uppgifter har hästen inte haft fång, men man vet aldrig. Där jag lånade ponnyn ifrån kunde dom inte ens söga när han senast blivit avmaskad, skodd, hur han var att lasta, vad han hade för foderstat osv… Tenhults hästuthyrning förrresten.
Jag är orolig för att jag tror att man blir skadeståndsskyldig om hästen får fång eller nåt sånt
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#32 du ser på hovarna om hästen haft fång och munkorg är absolut ingen bra lösning så hela hästens liv blir totalt onaturligt, då skulle jag hellre ha den kvar på stall under sommaren.
#33 - du kan se på hovarna om hästen har haft fång det senaste året, har den haft fång tidigare så går det inte att se.
Sen, det finns flera olika orsaker till fång.
Dels den vanligaste som är en tarmflorestörning som främst utlöses av kolhydrater (ffa fruktaner), Det är inte proteiner som utlöser fång - det sätt som proteinöverskott påverkar tarmfloran är "fel" som fångorsak.
dels finns något som heter insulinintolerans och om jag fattat saken rätt så är det lite som "bakvänd diabetes". Detta är den
Sen kan en häst få fång om den är "överhettad" (hårt tränad) och får stor mängd kallt vatten. Kvarbliven efterbörd kan ge förlossningsfång osv. (det finns fler orsaker också)

#33 Som sagt så har jag inget alternativ förutom sommarbete
#34 Tack så mycket för förklaringen. Hur kan man se på hovarna?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#35 - har du en fånghäst så måste du ha ett annat alternativ än sommarbete. För de flesta fånghästar kan inte gå på bete utan att bli sjuka. Att låta den gå på ete kan vara rena dödsdomen!
Men jag undrar egentligen mest varför du har snöat in på att den ska få fång om den enligt ägarna inte har haft det? Det är ju inte så att den får fång bara för att det är en ponny som går på sommarbete! Jag har mina shettisar på bete hela somrarna….
Vad gäller hovarna så: När själva fånganfallet är igång är det en kraftig inflammatorisk process i hovarna, vilket medför en störning i horntillväxten. De s.k fångränderna bildas och börjar växa ner från kornranden. Ibland kan man vara osäker på om det är riktiga fångränder eller om det är en s.k foderbytesrand, men det är egentligen ganska lätt att se skillnad på dem. Foderbytesranden är lika långt från kornranden runt hela hoven medan fångränderna - som ofta är flera - "divergerar" i trakterna, dvs det blir längre avstånd mellan dem baktill på hovarna.

Tack för hjälpen
Men lämna det här nu bara.. Läs åtminstonde vad jag har skrivit :O Jag skrev aldrig att jag har en ren fånghäst! Och jag kanske inte har ett annat alternativ än sommarbete pga personlga själv just nu som jag inte vill att hela internet ska få veta! Undarade bara över alternativa lösningar, men eftersom jag inte ens har en fånghäst så behöver jag ingen lösning för stunden, men tänkte FÖREBYGGANDE bara!
och Jag är inte helt insnöad på det, bara det att jag är OROLIG för hästen eftersom att ägaren är smått.. ointresserad av varje häst? Han har över 100 st och om jag sa så kan man bli SKADESTÅNDSskyldig vilket jag absolut inte vill bli!! Men jag har hört att det är onaturligt med munkorg och vad somhänder i hovarna, vilket var det jag ville veta så TACK förhjälpen!
Ursäkta om jag överreagerar men blir irriterad för folk på dessa ifokusforum drar oftast förhastade slutsatser! Sen kan jag ju tillägga att jag har enormt dåliga erfarenheter från fång och är JÄTTErädd för det! :S
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

sätt på en munkorg och hindra hästen från att vara häst så löser du alla problem. jag ber så mycket om ursäkt för att jag tänkte på hästen och att hästens behov.
Risken finns så klart att stressen från att inte få leva naturligt utlöser fång eller andra problem, men vill du att hästen ska ha munkorg så lyssna inte på mig.
#37 - det man kan göra för att förebygga fång är att inte låta hästen blir extremt smällfet (lite betesrund är i normalfall ingen som helst fara!) och att hålla koll på hur avföringen ser ut - lös mage = störd tarmflora, vilket skulle kunna vara en ökad fångrisk. Man kan stabilisera tarmfloran något genom att ge vanlig bakjäst.
Fast, ärligt talat, jag hade aldrig vågat låna en häst av någon som hotar med att man kan bli skadeståndsskyldig om hästen får fång. Detta pga att fång inte nädvändigtvis beror på att man vansköter hästen utan fång kan förekomma öven i de mest välskötta hästbesättningarna…
Och om jag ändå gärna velat låna just den hästen så hade jag nog sett till att ha plats någonstans där det går att ha den uppstallad. Har du inte den möjligheten men ändå är livrädd för fång så vete katten om jag skulle råda dig att låna en ponny på de premisserna. Och jag bryr mig inte om vilka dina personliga skäl är, för de har inte med saken att göra.

#38 varför är du så otrevlig för då? Nä ångrar att jag frågade.Jag har inte ens något problem, för stunden. Det enda jag frågade var ang munkorg men jag .. ÄSCH orka rinte ens bråka. blir ofta såhär på de här forumen. >< Jag fick svar på det jag ville redan tidigt av AnnaLundin, men jag vill inte hålla på och försvara varför jag inte kan ha honom någonannanstans än på just det betet. blir bara trött.. >< Men som sagt, tack för den lärorikai nformationen AnnaLundin. :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Jag skrev aldrig att jag bestämt skulle ha munkorv? Vart skrev jag det? Jag lyssnade visst på dig!
Skrev ju tillochmed i #37 "Men jag har hört att det är onaturligt med munkorg och vad somhänder i hovarna, vilket var det jag ville veta så TACK förhjälpen!"
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#40+41 - vem är det som är otrevlig? Är jag otrevlig bara för att du får svar som du inte vill ha? Ibland måste man våga se sanningen i vitögat, utan att för den skull halshugga budbäraren!
Jag har för övrigt inte med en bokstav kommenterat munkorgens vara eller inte vara….
din hovslagare kan se om hästen är fånghäst!
jag hade en shettis och det första min hovis säger är att hon har haft liiiiten fång känning innan hon kom till oss:) det är ju bra att veta så därför skoddes hon därefter oxå den första tiden

Annalundin, Nej jag menar den andra personen som skrev om munkorg? Att hon var otrevlig i n?got inl?gg h?r ovan.. :soch vad? svar som jag inte vill ha? Det finns inget speciellt svar jag vill ha, utan unders?ker bara risker och motverkande medel mot f?ng.. Jag har sagt flera g?nger att jag ?r tacksam f?r den mycket informativa infon..som sagt, l?s vad jag skrivit..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Vet inte om detta har skrivits i tråden än, men fång kan inte behandlas med medicin, man kan bara ge smärtstillande.
#43 Jag vill bara tillägga att på många hästar kan man se det i hoven, men det beror på hur mycket hovbensrotetion den haft. Jag har haft en fånghäst som hade en regäl släng med fång med smärta i över 1.5 vecka. Hästen fick dock ingen rotation (vilket bevisades med röntgen) och det syns inget på hoven idag.
En annan har bara haft små känningar ett par ggr, för lite för att veterinären tyckte det skulle behandlas egentligen. Men på den hästen synns det tydligt däremot.
Så det är väldigt olika! =)
Hakuna matata!
#46 - även på en häst som haft hovbensrotation försvinner det man kan se på hovarna när en ny hovvägg har vuxit ner.
(hur hovbensrotation ser ut inuti hoven och hur man verkar hoven för att återfå korrekt vinkel på hoven efter hovbenets nya läge kan man se schematiskt på den här sidan - som jag har gjort för många år sedan…)