Lasthjälp
I mitten av april kom min nya häst hem, en 4 årig appaloosa valack. Dåvarande ägaren körde upp honom till mig.
Han hade tidigare berättat att han var hyffsat lättlastad, de hade åkt en gång i veckan förr och löshoppat honom.
Han kunde tveka lite men sen gick in. Om inte annat gick han in när han fick linor runt sig.
När de kom fram berättade hon att han inte hade velat gå in i transporten, me de hade ju lyckas fått in honom efter ett tag eftersom att de kom fram.
Jag och mamma har själva och tillsammans provat att lasta honom, vilket inte har gått.
Han blir nervös så fort han kommer i närheten av transporten.
Någon som såg på ponnyakuten? Var den metoden jag började med, men funkade inte. Verkade inte vara van med piska/pet pinne.
Har lockat med mat, lagt linor och peta med spö. Vilket resulterar i att han reser sig.
Vi har fått in honom i transporten en gång, men han gick ut lika fort igen.
När han hade gått upp ett steg, fick han stå stilla, så backade vi ner. o så körde vi så, tillslut klev han in men ut igen.
Provade även att ställa in araben i transporten, men han blev orolig när Collin började krångla där bak.
Vi har inte tagit ut mellan väggen, bara flyttat den åt sidan. Han är van att åka med mellanvägg.
Vi har tänkt att prova att köra intill stalldörren, så han kliver från stallet in i transporten.
Men tänkte höra om ni andra har några tips.H
hur har ni gjort när ni lärt unghästar att gå in i transporten?
svårlastade hästar, hur har ni gått tillväga?

min häst var lite tramsig att lasta, hon trampade rundor och gick upp på rampen, sen bak igen och höll på så ett tag, sen gick hon på.
sen såg jag ponnyakuten och provade det där med spöet och det går kanonbra att lasta henne med det. det går bäst när jag lastar henne själv och sedan bara får hjälp av någon som sätter dit bommen. verkar som om hon blir stressad av att ha någon för nära inpå sig när hon ska lastas, allrahelst när det står människor på båda sidor av lemmen, det fungerar inte att lasta henne då.
Ska nog prova den metoden igen, har försökt vänja honom mer vid pisken.
Andra förslag? :)
kan ni förklara vilken metod de använde i ponnyakuten, eller kan man se det avsnittet någonstans? Har själv lastproblem med en häst och börjar få slut på ideer som man kan använda.

det som jag tillämpar (av allt som sas då) är att jag står framför hästen i släpet och sedan använder ett spö på sidan av hästen för att driva på henne. jag rör henne lätt på magen för att hon ska gå. flyttar hon sig åt höger så är spöet på höger sida av henne och flyttar hon till vänster så ska man möta upp på vänster sida.
det fungerar kanon bra…
man kunde tidigare se avsnitten på svt play, men de är borta därifrån nu ser jag.