"lasta sig själv"
Tänkte lära Blacky lasta sig själv nu eftersom han kommer åka på bete och jag planerar att åka med honom själv ett par dagar i veckan till gamla stallet och ridhuset. smidigaste då är ju om han kliver på själv så jag kan stänga bakom direkt.
hur gick ni till väga för att lära era hästar lasta sig själva? (alltså hästen går in själv, medan ni står kvar utanför)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har gjort det med hästar som går snällt in, då har jag helt enkelt bara lagt grimskaftet över halsen, stannat utanför och smackat på dem. Har funkat på de flesta jag provat med.

#1 han går rakt in när jag går framför, men är tveksam till om han kommer kliva in själv. tror han gått bakom hela sitt liv, att ändra på det efter 14 år tror jag inte kommer bli så enkelt som du beskriver :P
#2 - ta ett litet spö i handen och peta lite på honom med, för att få honom att förstå att du vill att han ska fortsätta gå även om du stannar.
Jag har inte haft något problem att lära mina, som tidigare varit rätt svårlastade men som lärt sig efterhand.
Göra dom så bekväm med transporten att de inte tycker den är läskig längre. Lasta varje dag, låt hästen äta kraftfodret där inne.
Kan du skicka hästen till andra saker? Mellan saker? Så att den förstår vad du vill liksom.
Vi jobbar med lastningen, i mars tog den en och en halv timma att lasta, nu senast kunde jag stå utanför och han gick in.
Vi har inte tränat så mycket med transporten alls faktiskt, utan jobbat med att få bort hans klaustofobi (som alla hästar naturligt har). Skickat honom mellan tunnor, backat mellan tunnor, gå mellan mig och läskiga saker, ställt upp tunnor och dunkar som smala gångar att gå mellan, övat på att gå in i trånga utrymmen och backa ut.
Helt enkelt ta bort den klaustrofobin som gör att han är osäker på att gå in i transporten. Han kan utan problem gå efter mig in i transporten nu, men är fortfarande tveksam vid att gå in själv, och det handlar om osäkerhet. Att han ska gå in själv och möta farorna, för när jag går före är det ju jag som har ansvaret för att kolla efter faror.
Så jag tror på att träna på att skicka mellan, igenom och över saker utan transport först. Tömköra mellan läskiga saker är säkert bra så hästen måste gå först och ta ansvaret.
Är hästen lugn och du känner att den är orädd men inte bara förstår vad du menar så blir det ju en lätt sak.
När jag skickar in honom i transporten så låter jag honom gå på en volt runt mig och sedan går jag närmare transporten och låter det bli naturligt att volten går in där. Men då har jag iofs tränat på det sättet när han ska gå emellan saker eller över hinder och sånt.
Ett annat alternativ är väl att klicka in det. Klicka så fort hästen närmar sig transporten och gradvis öka kraven.
Eller klicka in att hästen ska ta på nosen på t. ex. en hink och gradvis ställa hinken längre och längre bort så du skickar hästen till hinken. När hästen förstår det så ställa hinken närmare och närmare transporten och slutligen stegvis in i transporten.
Lite tips bara.. :)
Fast detta handlade ju inte om någon svårlastad häst utan om en häst som är lättlastad när man leder in den, att få den att lära sig att gå in själv, utan att matte går före…
#5: Fast om hästen inte går in själv utan att någon går in före, så kan det mycket väl vara så att den är osäker. Inte rädd så den blir svårlastad, men tillräckligt osäker för att inte våga gå in själv.
#6 - varför utgå ifrån att hästen inte kommer att gå in själv innan man ens har provat?
Jag har ärligt talat lastat mängder med hästar i närmare 30 år och de hästar som inte gått in pga att de varit rädda går att räkna på ena handens fingrar. Det handlar nästan alltid om att hästen "driver med" sin matte/husse…
#6: Hon frågade hur andra gått till väga för att lära hästen det, och jag svarade hur vi gjort.
Vi verkar ha olika syn på rädsla, rädsla för mig behöver inte vara panikrädd, utan det kan vara att de är utanför sin komfortzon och osäker på situationen. Då tycker jag att det är bättre att ha förståelse för osäkerheten och jobba för att öka komfortzonen, istället för att anse att hästen "driver" med människan.
Men vad vet jag, du kanske har haft den få förunnade turen att mest tränat trygga hästar som bara testar för att se vart gränserna går.
#6 - jag har tränat alla typer av hästar, men jag använder mig inte av uttryck som komfortzon i min hästhantering.
Vi har uppenbart olika referensramar, jag har inte heller sagt något om panikrädsla. De flesta hästar som träffar på släpet första gången undrar vad det är för något och kan kanske spänna sig litegrann, men det är inte vad jag kallar för rädsla eller osäkerhet.
En häst som har åkt släp tidigare utan konstigheter är oerhört sällan osäker….
Jag har två förslag, eller egentligen tre. Mitt första alternativ är så som jag brukar göra för att lära hästar att lasta sig själva:
Jag tar hästen i grimskaft och går upp på lämmen som om jag skulle lasta men stannar utanför utan att gå in, men vänd mot transporten som om jag var påväg in. Vissa hästar går in direkt här, om dom är vana att åka och inte har några problem med att bli lastade, andra stannar för att man inte går före dom. Då står jag bara kvar och väntar, ken ge en liten uppmaning om att gå på ex med en smackning eller vägledande med grimskaftet. Vill dom backa eller vända ber jag dom bara att vara kvar på lemmen med frambenen. Varje steg mot att gå in berömmer jag och hindrar dom att gå ivg genom att hålla i grimskaftet. Snart går dom på.
Fungerar inte det för att hästen ex inte är van att gå ifrån dig kan man träna först på att skicka iväg hästen när man leder den (så att man stannar och låter hästen gå iväg ifrån dig).
Har man inte tålamodet till detta så kan man göra så att mellanväggen står i mitten så det är en gång på varje sida. I början går man före som vanligt, fast på andra sidan väggen. Vid varje gång så går man lite längre bak i förhållande till hästen. Snart är man bakom hästen och kan helt enkelt stå kvar på lemmen. Även här är det bra om häten kan bli iväg skickad och gå iväg ifrån/före dig.
Annars kan man göra som jag gör med min unghäst änsålänge (hon kan inte gå ifrån mig riktigt ordentligt än) att man går på med hästen och lär den stå kvar medan man går bak och stänger. Om häten bara kan momentet att stå stilla i transporten tills man säger att den ska göra annat så är det inga problem att låta den stå kvar och edan själv gå bak. Jag binder inte upp utan låter henner stå fritt, i början hade jag grimskaftet om bommen fram så hon fick ett drag frammåt om hon tog ett steg bakåt. Första gångerna jag skulle gå bak så gick jag försiktigt så att jag såg att hon verkligen tog kvar. Nu står hon vkar så jag till och med kan gå på utsidan (vilket jag gör när jag kör båda hästarna, då skickar jag på Brorsan och sedan leder jag på Exy och går sedan bak och stänger och sedan fram och binder upp).
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus

Så nu ska jag försöka svara lite. orkar inte svara alla specifikt utan berättar bara lite om min kuse och min "plan" utifrån det ni skrivit och era tips.
Han är inte osäker på transporten, det är en gammal rutinerad kuse som åkt massor i sina dagar. däremot är han väldigt känslig för både det ena och det andra, inkl. spö. han accepterar spöt och är inte rädd för det (jag kan vifta med en långpisk både över, under och vid sidan av honom utan att han ens rör öronen) men han har stor respekt för den och flyttar sig direkt om man petar på honom. han är en sån typ av häst som hoppar framåt om du använder spöt, inte en sån som slår tillbaka.
när jag lastar i vanliga fall så har jag dubbla grimskaft, ett vanligt och en kedja som jag ser till hänger löst, och lastar sen i det vanliga (kedjan finns som säkerhetsgrej eftersom han en period var stark i huvudet, vill kunna säga till honom direkt om han visar sådana tendenser igen). senaste 2 åren har han klivit rakt in på första försöket med hängande grimskaft. borde kanske ta bort kedjan nu egentligen.
hur som helst är min plan inför första försöket att först gå in en gång som vanligt, därefter helt enkelt ställa mig bredvid och ha ett spö och peta på honom med och se om han går in, eller åtminstone överväger det.
han är för övrigt en del tömkörd kan jag tillägga så han är van att gå före, vilket han tyckte var väldigt konstigt i början.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte om detta riktigt gills som lastar sig själv ännu, jag skickar in honom i dagsläget utifrån iallafall. Har inte transport själv, men jobbar sakta på att det ska bli stabilare och stabilare vart efter som.
Jag gör så som jag gör vid longeringen; jag skickar honom ifrån mig. Nu använder jag godis att gå in efter som lockbete även för att göra det lite mysigare för honom. Har lugn häst som kan fram och ut, och bör ju inte vara svårare än att be honom göra det då är min tanke. Blir dock svårare i verkligeheten när vi ska iväg för då är matte stressad och gör allt helt-galet istället. Men hästen kan.

#12 ungefär sådär är min plan också, peta lite med ett spö =) tror det svåraste kommer bli att få honom att förstå att det är IN i transporten han ska, helt ensam. tror han kommer tycka det är konstigt =)
nästa vecka blir det testing =)

#13 Fast om du ger en liten ledning med grimskaftet med handen inåt och ger kommando för framåt och ut när hästen står i rätt position så har han inte så mkt att välja på om han ska följa vad du säger ;) Sedan finns ju alltid alternativet att inte göra vad matte säger och göra något helt annat 
på hästarna i stallet så går vi som vi ska gå in med dom men sen slänger vi över grimskaftet över halsen och så fortsätter hästen att gå

#14 haha ja det lär märkas =)