Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2260 ggr
ebengtssson
0

Nosgrimma?

Satt och funderar på en sak, vad har nosgrimman för funktion?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Alex
0

Att stabilisera bettet. Glad Inte att nypa igen hästens mun när den gapar, som vissa tyvärr tycks tro…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ebengtssson
0

hur stabiliserar det bettet då? fattar inte riktigt det :P

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Maja
0
mille-star
0

Nosgrimman stabiliserar inte bettet på andra sätt än att dra ihop munnen på hästen om man nu kan se det som att stabilisera bettet.

Nosgrimman sitter runt nosen, bettet i munnen så jag får då inte ihop den ekvationen #1 nämner.

Alex
0

#2 & #4 Hela tränset stabiliseras, sitter på bättre plats och får svårare att röra på sig, därmed stabiliseras även bettet, som sitter fast i tränset. Nosgrimman sitter även på utsidan om munnen och hindrar bettet från att röra sig i sidled.

Man kan även se nosgrimman som en liten extra "säkerhet", ifall det händer något och man hamnar i en situation där man måste ta ett rejält tygeltag så hindrar den ju då hästen från att gapa och bettet glida igenom munnen.

Men det är ju som sagt i nödfall, gapar hästen i andra lägen ska man ju se över munnen, bettet samt sin egen ridning och inte snörpa igen munnen på hästen så den inte kan gapa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mille-star
0

# 5 Nogrimman förhindrar inte bettet att glida i munnen, drar du i tygeln så åker bettet om det inte passar. Det ska väl möjligtvis vara om man drar igenom hela bettringen som en nosgrimma kan förhindra detta men annars har nosgrimman ingen större inverkan på bettet!

Varken pannband, sidostycken eller nackstycke sitter stadigare om du har en nosgrimma. Jag har då aldrig varit med om att tränset skulle röra på sig utan nosgrimma. Nosgrimmans funktion ÄR att dra ihop munnen på hästen!

Alex
0

#6 Nackstycket sitter betydligt stadigare, framför allt om tränset är utan pannband och käkrem. Flört Och jo, ett bett kan röra på sig även om det passar. Bara för att man inte ser det betyder det inte att det ligger helt stilla. Hur mycket sitter du och tittar på bettets rörelser när du rider?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mille-star
0

# 7 Om man inte har pannband på tränset så är det två lösa remmar över nacken på hästen. Jag ser fortfarande inget samband mellan ett stadigare träns och nosgrimma annat än att dra ihop munnen.

Visst kan bettet röra sig även om det passar men nosgrimman förhindrar inte rörelse!

Alex
0

#8 Jag tänker inte försöka få dig att byta åsikt, jag har sagt min och vad jag har erfarenhet av, sen om du tycker nåt annat så får du det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mille-star
0

# 9 Jag försöker bara förklara att nosgrimman inte har någon betydelse för hur stabilt tränset är eller inte!

Elshira
0

#9 Remontnosgrimma kan ju stabilisera bettet (om man nu kan tycka det är possitivt att ha en nosgrimma som ligger på bettet).

Men inte kan en "vanlig" nosgrimman göra allt annat blir stabilare (ja möjligen att man inte kan förhindra att man kan snurra runt helt) men tar man tag i sidostyckena när man har en nosgrimma kan man ju fortfarande vicka på dem. Har man sedan ett pannband som inte remmarna sitter helt tajt i så kan ju remmarna löpa helt fritt i vilket fall som…

Hakuna matata!

Alex
0

#11 En remontnosgrimma ska inte ligga på bettet. Övriga har jag ju lite sämre koll på, men som du säger så hindrar de ju i alla fall tränset från att röras i sidled och då även bettet att "vickas" upp och ned.

Sen så kan det ju självklart gå lika bra utan i många fall, det säger jag absolut inte emot! Jag ser bara att nosgrimma kan ha andra funktioner än att stänga igen munnen på hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Linnea
0

Då skulle det i princip inte gå att rida engelskt utan nosgrimma för att tränset skulle åka fram och tillbaka. Jag rider sällan med nosgrimma och har då inte upplevt några såna problem.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

#3 Självklart går det! Jag har absolut inte sagt att ett bett alltid rör på sig, åtminstone är det inte vad jag menat. Flört Jag har själv ridit utan nosgrimma, i ett träns med bara nackrem, och det har allt gått alldeles utmärkt. Så jag påstår inte på nåt sätt att det är fel att rida utan nosgrimma!

Vad jag menar är att bettet/tränset kan i vissa fall röra på sig, och då kan en nosgrimma hjälpa till att stabilisera upp det. Själv har jag dock nosgrimman främst för "nödstoppssituationer".

Mvh Alex
Värd för Ridsport

ebengtssson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade lite "fakta" om nosgrimmor i min bok "stora boken om ridning" tror jag den heter.

Hoppas ni ser vad det står.

http://satilaryttaren.blogg.se

satilaryttaren.se