Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 2554 ggr
Armi
0

Drar upp huvudet

Hej!

Min ponny drar upp huvudet i traven… Någon som har tips att få henne och sluta??

Tacksam för svar:D

WornOut
0

Det beror helt på anledningen. Varför "drar hon upp" huvudet?

[PinguLikesMusic]
0

Haha min medryttarhäst gör detsamma :) Med det gäller att rida hästen lösgjord, skänkelvikningar osv… Och få hästen att trampa under sig ordentligt Du ska absoulut inte DRA ner huvudet eller såga!

Fast din ponny kan såklart ha andra anledningar… Bettet kan sitta fel, vara för litet eller klämma.

Gronstedt
0

Följ med upp med handen, så att vinkeln mellan tygeln och hästens mun blir densamma även om hästen höjer huvudet. De flesta slutar ganska snart försöka undandra sig tygeltagen genom att köra upp huvudet när de märker att det inte lönar sig.

imsuchadiva
0

Kolla först upp munnen & ryggen på hästen.
Har den några sår, vassa tänder? Ligger bettet rätt?
Har den ont i ryggen, är sadeln fel?

Armi
0

Vi använder inget bett så det kan inte vara det…

Vi har haft en massör och hon sa att hon har sjukt i ryggen, bakbenen och bogarna just p.g.a. att hon drar upp huvudet…

sadeln har vi ochså kollat den ligger icke fel!

Hon drar antagligen upp huvudet för hon har inga muskler att tramppa under sig (håller på att träna upp dem)….

Alma-G
0

#5 Då tycker jag du ska fortsätta bygga upp muskler :) Klättra, arbeta i korrekt form, hoppa lite studs. Ja, arbetar ponnyn rätt sänker den oftast huvudet.

Lorita
0

av det jag läst så ta hjälp av en bra mjuk tränare.

Att lyfta handen nej det reor jag inte på, sänker man handen så visar man vägen men det kräver en mjuk och följsam hand.

Med en aktiv mjuk ridning kan du nå resultat och det kräver mycket av dig som ryttare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning