Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 933 ggr
Loa-bg
0

Hjälp!

Min häst har fått en våt fläck på baken, som inte torkar. Det ömmar och är varmt. I övrigt inget fel på honom.

Han har haft en sådan fläck innan, fast då på halsen och mindre fläck. Då slutade han ömma, fläcken torkade efter två dagar. Men sedan blev det som räfflor, riktigt hårda och tydliga sådana som sedan försvann. MEN, efter det så tappade han skinn under håret, håret satt alltså kvar. Sen var det innget mer med det.

Men nu när det händer för andra gången blir jag orolig. Vi ska ringa vet. imorrn, för att få reda på vad det är.

Men kanske är det någon som vet något om det, eller varit med om något liknande?

// Lovisa

joytick
0

Låter lite som Streptotrikos. Här har du lite om det: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=713

steffy
0

du får skriva i morgon vad vet sa. kan tyvär inte hjälpa dig

joytick
0

Ja, du får återkomma med vad vet. säger!

Snuttan2
0

Är jätte nyfiken på vad vet. säger att det är…

Hur stor är fläcken?

Loa-bg
0

#1 Usch, ja, det låter som det… Jag lovar att skriva så fort jag vet!

Loa-bg
0

Denna fläcken är ca 1 kvadrat dm. Den förra var bara nån cm.

Loa-bg
0

Hej! Hann inte skriva igår för jag var iväg och provred häst.

Men vet. var här, han gav Nova lugnande medel och rakade av den våta fläcken. Man kunde se skorpor och vissa var t.o.m öpnna och alldeles rosa.. Nova ska gå på pencillin i 5 dagar, och jag ska badda med joddopax två gånger om dagen. En kompis sa att åppelcidervinäger funkade, så jag ska testa det med.

Vet. visste inte riktigt vad det var, han ville inte riktigt kalla det regnskållor för han tyckte att det var ett konstigt ställe eftersom regnskållor brukar hamna på fuktiga ställen på kroppen. Dessutom har Nova tunn päls så det är lite konstigt. Men vet. skickade iväg ett prov till labb, så nästa v. får vi veta vad det är. 

// Lovisa

PonnyAnnie
0

Hoppas att han blir bättre!Hälsa honom från mig:)

Hur gick det med hästen som du provred?

Loa-bg
0

Jag ska hälsa knasen ;) jo, det gick ganska bra.. hehe