olja läder utan läderolja?
Sitter här med ett par remmar som måste desperat oljas innan de ger upp, men har ingen läderolja hemma. Borde man inte kunna använda hushållsolja? Har även paraffinolja…
Har intemöjlighet att varesig åka till en hästsportsbutik eller beställa inom det närmaste….
några råd? tankar? funderingar?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Linolja går säkert bra.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 jo det är jag väl medveten om och det var inte frågan, utan frågan var om jag kunde använda det jag redan hade hemma. ;)
Jo ja men jag tänkte att de gick väl lika bra med läder fett. För de värkade som att du vile ha hjälp med att få de mjuckt överhuvutaget. Men de går att använda i prinsip alla oljor. Och De stod att man inte ska använda på påda sidorna. För de blev för sladrigt . Men jag tycker inte sladrigt är dåligt de är då de är mjuckt. =)
vad är eran tolkning av mjuckt ?? På mit träns kan man knyta varändaste del jag har.

Om man nu kan använda linolja till att smörja med så kan det vara bra att tänka på att det kan självantända (främst den kokta).
Så elda upp eller lägg trasan (eller vad man nu har använt) i en burk med vatten och lock och släng efter ett par dagar :)
Jag är skeptisk till vegetabilisk olja på läder. Hellre gnida med en fläsksvål då
. Vegetabilisk olja löser andra fetter men har samtidigt stora molekyler så den inte tränger in speciellt bra, så risken är att det först blir kladdigt och sedan uttorkat. Lädret ska inte vara mjukt som ett sämskskinn - då har det ingen vidare hållbarhet - utan smidigt men spänstigt.
Problemet är att jag har inget sådant hemma över huvud taget. varken olja, balsam eller dylika. Och det här lädret är på väg att gå åt fanders om jag inte gör något och det snart…. Har inte riktigt lust o köpa ett sidepull för 700 spänn när jag redan har ett.
Jag tycker om mitt läder mjukt och följsamt, inte stelt och spänstigt. Jag får så ont i händer och fingrar när lädret är för hårt för att pillas igenom spännen och dylikt, en nackdel med fibro att små enkla saker gör ont.
Ska se om jag kan ordna med ombud för litet ekol.
när jag köpt nytt brukar jag använda vanlig matolja och hälla i i en plastpåse och sedan lägga i det som ska smörjar, trycka ur all luft och se till att allt läder blir täckt. Låt det sedan ligga över natten och smörj sedan bort all olja som sitter kvar dagen efter :)
blir mjukt direkt !
Fick reda på att svärmor skulle till ullared, så ringde fort som f*n och bad dem köpa läderolja, nu ska man bara se om hon kom ihåg att handla det åt mig….