Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5473 ggr
Moalinn
0

Häst som hänger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min halvfoderhäst, Blenda, (syrrans häst) hänger otroligt mycket.
Visst, det är en nordsvensk brukshäst men min andra syrras häst, Nora, är hur lätt som helst och går lungt och fint och stressar inte upp sig.

Men min Blenda hon hänger, hon tar tag i bettet, eller om jag har hackamore så drar hon bara iväg, och hon är allmänt stressad av sig.
Vi har prövat allt möjligt, två delat bett, tre delat, rakt, hackamore och nu är det ett rätt elakt bett som är i munnen på henne nu, för att vi ska kunna rida henne och springa över huvud taget.
När jag och min kompis är ute och rider, jag har Blenda och kompisen har Nora, och om vi ska galoppera så blir det jätte fel allt.
Jag tror att det är så att min kompis inte kan/orkar hålla Nora, även om hon är mycket lättare än Blenda.
Och hon nora väl springer så kan jag inte hålla Blenda heller, då är det helt kört, i söndags tror jag att det var så red vi och skulle galoppera upp för en backe,
Men det var plant ovanför backen och dom är vana vid att om det är en uppförsbacke och sedan nerför så stannar man, men om det kommer en till uppförsbacke så är det bara att fortsätta springa.
Vilket dom gjorde, och det är då uppförsbackar hela vägen hem till stallet.
Men jag fick alltså dra tag i henne och svänga in henne i skogen, det hade inte slutat bra annars alltså.
Visst, inte snällt att dra hästar i munnen osv,, men jag kan se att i såna tillfällen så får man göra det.

Men finns det något man kan göra?
Tips behövs verkigen!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

mille-star
0

Rid med många halvhalter, hästen kan inte hänga sig i tygeln om ryttaren inte erbjuder något att hänga i.

För allas säkerhet så kanske ni bör hålla er till trav så länge när ni rider ute.

Moalinn
0

Halvhalter gör vi så fort hon verkligen hänger, ungefär efter 3 minuter utav ridturen, och försöker att få henne att gå normalt. Hon trippar otroligt mycket.

Oh, det där med trav.
Så fort hon tänker springa så är det galopp som står högst upp i huvudet på henne.
Men det är något vi också måste träna på, att hon ska kunna tänka trav och inte bara galopp.
Vi ska börja rida henne i paddock snart hoppas jag, har fått låna en utav grannstallet så dags att börja med hårdträning på henne igen.
Det var ungefär 3 veckorsedan som vi flyttade hästarna på grön bete och har inte ridit i paddock sedan dess.
Om det inte blir paddock så finns det en jätte fin parkering en bra bit bort som man alltid kan träna lite på Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto

mille-star
0

Börjar hon trippa och rusa iväg i traven så sakta av till skritt igen. Trava inga längre sträckor förän hon klarar av att inte rusa iväg.

Hur gammal är hästen och hur mycket är den riden?

Moalinn
0

Tack :)

Hon är 8a år, blev inriden när hon var 5 tror jag, och just nu rids hon från 3-6 ggr i veckan Glad

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

kan säga att innan så var hon bara halvt inkörd utav hennes tidigare ägare.

Medarbetare på Djurfoto

mille-star
0

Hur mycket utbildad är hon? Det låter som att grundutbildningen kanske inte är helt befäst.

Träna massor av övergångar skritt-halt, skritt-trav och halt-trav när du rider. Det får hästen uppmärksam och förhoppningsvis glömmer den bort att rusa iväg om den hela tiden får en ny uppgift. Försök att komma till det läget att hästen aldrig hinner hänga sig i handen. Fungerar inte halvhalter så att hon slutar hänga så släpp ut tygeln och samla upp igen samt sakta av till skritt. Galoppera inte utomhus förän hon lyssnar ordentligt och ta det på ridbanan först så att det inte händer en olycka om du inte får stopp på henne.

Alex
0

Först och främst tänker jag smärta när jag hör om ett sånt beteende. Alternativt (eller i kombination) att hästen inte har muskler och ork för att bära upp sig själv, alltså blir det lättare att låta ryttaren bära huvudet och rusa framåt istället för att ta det lugnt i trav/galopp med vikten på bakdelen. Så då är det att träna upp bakdelen som gäller, klättra, samt träna samling i skritt och låta hästen bygga upp muskler så hon orkar bära både sig själv och ryttare.

Även att se till så hästen får en korrekt foderstat så hon kan bygga muskler.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har blivit riden i både western och vanlig engelsk ridning.
Men hon kan ju en hel del, och när hon väl är på det humöret så är hon jätte duktig och lätt i munnen om man tränar i paddocken.
Och att hoppa gillar hon också, kanske inte den bästa tekniken men hoppa kan hon iaf.
Om hon nu inte får för sig att gå fram till hindret och putta ner bommarna innan hon kan gå över (xd)
Jag får börja göra lite sånna saker, tack för tipsen! :D

Smärta,, hum.
Jag kan säga att hon har muskler och bra kondition.
Eftersom att hon rids så mycket som hon gör varje vecka och alltid är det någon uteritt som det är klättring och allt annat i.

Sen vet jag inte vad som är rätt foderstat för henne.
Men hon får kraftfoder och lite sånt just nu bara eftersom att dom går på bete.
Om dom får havre, betfor eller något  mer så blir dom pigga (!)
och då går det enu sämre med ridningen.

På bilden galopperar jag med henne, det finns inget jobbigare än att galoppera den hästen i kort galopp i paddock eller något liknande!

Medarbetare på Djurfoto

Alex
0

#8 Det behöver inte vara smärta i den bemärkelsen, kan vara låsningar, spänningar och annat också. Så att ta ut en equiterapeut eller något skadar inte…

Sen är inte kraftfoder det viktigaste, det viktigaste är att hon får ordentligt med proteiner, och den bästa källan till proteiner är grovfodret.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Moalinn
0

kanske det, jag har ingen aning om vad syrran kommer att göra.

Grovfoder på sommaren?

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Gräs får hon ju Flört

Medarbetare på Djurfoto

Alex
0

#11 Gräs är grovfoder. Flört Sen kan det ju ha vart dåligt värde i höet hon fått nu under vintern och våren, för jag antar att hon inte gått på gräs så länge?

Annars kan det ju bara vara musklerna också, att hon rids mycket betyder inte att hon bygger rätt muskler, hon ska ju ridas korrekt också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Moalinn
0

jag kom på det Tungan ute
Kan ha varit så, ja.
Jag har ingen aning faktiskt Glad

Medarbetare på Djurfoto

Alex
0

#13 Nä inte jag heller, jag försöker bara spåna på anledningar som kan leda till sånt beteende. Glad Sen kan det ju självklart bara vara något dumt hon fått för sig, så man helt enkelt får korrigera det. Men det ska man ju inte göra förrän man uteslutit alla andra möjliga orsaker.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Moalinn
0

ja, tack för all hjälp Glad
Vi får fortsätta att fundera på vad det kan vara.

Fast sen låser hon högersidan också.
Kan vara att hon har ont där.
Jag har ingen aning, och just nu är hon allmänt tjurig,
hon bockar osv.. när vi ställer för mycket krav på henne.
Så det kan ju vara att hon är omusklad och inte orkar göra det som vi begär av henne.

Medarbetare på Djurfoto

mille-star
0

# 15 Om hon låser i handen i höger sida så kanske det vore en bra ide att åka in på klinik för att få tänderna kontrollerade! Hon kanske försöker komma ifrån obehag i munnen genom att låsa sidan och dra ner huvudet och bli hängande i handen.

Moalinn
0

hon började med det när vi hade hackamore på henne.
Eller ah.. efter ett tag så började hon med det,,
men kom på att hon inte låser lika mycket längre faktiskt.

Medarbetare på Djurfoto

Alex
0

Det kan mycket väl vara spänningar på andra platser i kroppen också, så jag rekommenderar fortfarande equiterapeut/kiropraktor eller liknande som får kolla igenom henne. Det är bra att göra med jämna mellanrum ändå, även om man inte märker problem, för spänningar och låsningar kan dyka upp lite titt som tätt ändå. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Moalinn
0

jo, det är sant.
Om det hade varit min häst hade jag gjort det för lääänge sedan.
Men eftersom att det inte är det så kan jag inte göra mer än att prata med syrran om det.Glad
Men troligtvis kommer hon inte vilja det eftersom att hon inte har jätte mycket pengar och att hon tror att det finns andra utvägar/att blenda bara är på "dåligt humör" just nu.

Medarbetare på Djurfoto