Vill ha häst ...
Hejsan! Jag är 13 år och har ridit i nästan hela mitt liv. Nu vill jag skaffa häst. Mamma verkar också kanske lite intreserad men vet inte riktigt…. Hur ska jag göra för att få en häst ? x') Några tips ? Jag vet att man måste ha tid och pengar men det har vi ^^
Läs på så mycket som möjligt om vad det innbär att ha häst. Sjukdommar, ja allt du kan komma på.
Någon speciell ras du tänkt? Läs på extra mycket om den i sånt fall.
Det kostar mycket att ha häst, inköps priset, stallhyra, foder, försäkring, hovslagare, ev veterinär vård, vaccin, utrustning, träningar, ect..
#1 Tack för ditt svar :) Vet inte riktigt vad för ras, men helst en D-ponny
Fundera på var du ska stalla den. Om det är första hästen är det klokt att stå i ett stall där det finns trevliga, erfarna personer som man kan fråga när man inte vet. Det är också bra om du har någon som kan hjälpa dig med träningen av både dig och hästen.
Prata med folk som har häst. Det finns alltid en massa kostnader och saker som man inte tänkt på. När man gjort en kalkyl för hud mycket tid och pengar man kommer att lägga på pålle, så är det lika bra att fördubbla den direkt
.
#3 Tack för svar
har funderat på att börja med att bli fodervärd. Sedan får vi se vad det blir, förhoppningsvis en pålle ! Finns det nån bra hemsida som man kan leta på ?

visa att du kan ta hand om en häst och säga nej till att gå ut med kompisar m.m. som man ofta inte har tid/råd med när man har häst. =)
#5 Okej, har inte riktigt blivit ett så stort snack än men jag tar det när det passar. Skulle kunna offra vad som helst för att få en Pålle =3
På www.hastnet.se kan man hitta folk som söker fodervärdar. På www.stallroempke.com kan man hitta hästar för uthyrning - det kanske är en bra början. Min pålle kommer därifrån.
#7 Tack så mycket
Nån som har några mer bra hemsidor ?