har en fråga
jag var hos tanlekaren i går med Filma 2 av hennes tenner nede i munnen er lite polera av bettet sen hon biter seg fast.
veterinären sa hon fikk rides på stang bett sen det 3 dela er inte bra for Filma.
jag har et Kimblewick med tunge fri het jag kan bruka på Filma men min kompis sa til meg at det kvitta sen det bettet ville med legge seg på hennes tenner???????
men jag tror inte det sen det er jo en stang hon mente at sen det var et tunge fri bett så kvitta det om jag brukte KW eller 3 dela.
men dette kan inte vära rett
noen som kan hjelpe???? sen hon kan vell inte bite fast på stang som hon får til på 3 dela en stang er hel ?????

När vi hade vet. ute för tandvård så var det två hästar som fått lite nedslitna tänder pga bettet. Han sa att det berodde på att betten de använde var troligtvis för långa och eftersom de var ledade så lyckas hästen peta upp det och bita fast i det. Han rekommenderade dem att rida på rakt bett, blev det bättre då så var deras gamla bett för långa och de bör gå ner i storlek. Så jag tycker du ska testa att rida på KW, om det är det enda raka bettet du har. fungerar det och du vill rida på ledat bett så får du byta ned dig i storlek på det ledade bettet.
hej
jag hadde med bette hon brukar så han provar det och sa det passar men hon biter seg fast i 3 dela så han mente at jag skulle sette henne på stang bett så hon inte fikk biti i bette