Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1992 ggr
Fiona
0

Lösgörande för framdelen

Skulle behöva lite tips på lösgörande övningar för framdelen så tipsa på!

Sushi har trampat av sig två framskor på två veckor och min hovis sa idag att hon antagligen inte hinner flytta fram framfötterna tillräckligt snabbt utan trampar sig. Och jag sa att hon är lite stel när man rider så han tyckte att jag skulle rida mycket lösgörande för framdelen eftersom det kan va en orsak till att hon trampar av sig dem.

Tack på förhand!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Zaphix
0

Hur är hon verkad?

Vi hade typ det problemet, han slog i bakhovarna i framhovarna, det löste vår hovis med att korta tårna fram (som var aldeles för långa) för att öka överrullningen. Vår gamla hovis sat att det inte gick att lösa, men när vi bytte hovis så blev problemet snabbt löst.

Bara ett tips att kolla upp. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WhoCares-01
0

försök få din häst att gå i en låg form och med långa steg. lägg volter, rd serpentner. hela tden i låg-lång form =) fungerar på min Wlma iaf

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Elshira
0

Båda tipsen du fick var bra! Men särskilt det med att korta av tån lite i fram, inte på höjden utan man tar bara lite rakt framifrån och rundar av lite extra helt enkelt. ^^

Hakuna matata!

ThunderClap
0

Jag trpr inte på att det går att lösgöra bara en enskild kroppsdel, det skulle ju betyda att resten utav kroppen är spänd fortfarande och kroppen sitter ju trots allt ihop, en spändhet sprider sig egenom kroppen. Nä, antinge lösgöra hela paketet (hela kroppen och även psykiskt) eller inte alls fokusera på just det problemet, lösgjordeheten kommer utav sig självt när allt annat stämmer (frisk häst, passande utrustning och ryttare som inte stör).

Jag skulle nog fundera på hur bra min hovslagare är och se över verkningen som de andra säger. Göra överrullningen på framhovarna snabbare.

Steg nr två för mig skulle vara att ta ut equiterapeut för att kolla om det finns någon annan snedhet eller spändhet, se om det är något kroppsligt som lätt går att rätta till, varför min häst trampar sig själv och varför den inte vill vara lösgjord vid arbete.