Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4692 ggr
MissisM
0

Såga i form?!

Vart går gränsen med att lirka & såga med bettet? Jag tycker att väldigt många sågar hästan i "form". Bara för att hästen kröker på nacken så går hästen inte i form…

may-britt
0

formen kommer bak i  fra fra sjenkler och  sete inte fra tyglen

viktoria91
0

lirkar med bettet för mig är när man väldigt lätt plockar med ena tyglen, såga är när man drar från sida til sida. vet en idiot som tycker att det är bra att såga med bettet, fast hon har pessoa och det kan man ju inte såga med säger hon. idiot!

WornOut
0

Precis som #2 säger, så är såga att dra i varannan tygel och på så sätt tvinga hästen att böja på nacken. Då går den oftast inte ärligt "på tygeln" utan böjer bara på nacken och "släpper" ryggen. En riktig form måste komma med början i ryggen och bakbenen, välvningen i nacken/halsen blir då automatisk :)

Zaphix
0

Jag ser inte riktigt poängen med att lirka med bettet heller faktiskt.

Varför gör man det?

Jag tar bara i bettet när jag vill föra fram någon information till hästen, alltså något av de sju tygeltagen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salish
0

Inte jag heller.

En annan grej med form som jag har funderat på, vad är egentligen form? Om formen kommer naturligt, borde inte hästen gå i form hela tiden då? (Förutom med en ryttare som sliter, sitter fel och allmänt stör hästen) Jag menar, man ser ju aldrig hästar gå med krökt nacke och höjd bakdel i hagen.

Tusen
0

#5 Nej, att gå i form är inte direktnaturligt.Man kan dock se det ibland på t.ex.hingstar som visar upp sig då det är ston i närheten.Men vitsen med att ha hästen i form är att den ska bli mer hållbar och orka bära upp både sig själv och ryttare. Den har du musklats på ett sådant sätt att den ska kunna hålla längre utan skador.

Sen är det nog tvärsom egentlligen då det gäller baken.De ska ju sätta under sig bakbenen så därmed sänks nog bakdelen mer än den höjs.

Kristall
0

#5: Fast hästen behöver ju inte gå i "dressyrform" när den går i hagen. Då klarar den sig med sin vanliga "fria" form. Men när den arbetas (med el utan ryttare) krävs det ju att den går i korrekt form för just arbetet, så att den inte går fel och sliter sig. Man ser ju inte hästar trava runt ställda på volter eller göra sidvärtesrörelser i hagen heller.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

may-britt
0

lirka med bettet kallas det ner man svarar hästen mukt man moste svara hösten och  inte ha en stel hånd

Zaphix
0

#5: Fast det är onaturligt med ryttare på ryggen, då hamnar det mer vikt fram än det vanligtvis gör. Och då måste man få hästen att förflytta mer vikt bak för att få jämnvikt, och höja ryggen för att kunna bära upp den extra tyngden förståss.

För det blir ju lättare att bära vikt på ryggen om man höjer den, bara att testa själv och låta någon sitta på ens rygg och man testar ha ryggen i olika lägen.

Så nej, hästen går inte i den form man eftersträvar under ridning naturligt utan ryttare, för hästen behöver det inte då.

Men form är ju rätt realativt också, "ändamålsenlig form" är bra och förklarande ord. För det krävs ju olika form av hästen för olika sorters arbete.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#8: Fast hur gör du när du svarar?

Vad sker i hästmunnen och i dina händer rent fysiskt?

Min och Dackes blogg

Alma-G
0

Man vill ju få hästen i form så man kan bygga muskler så att den kan bära upp ryttaren korrekt!
Bakbenen ska in under för att fördela jämnvikt över hästen eftersom den har vikt framåt och ryttaren trycker på framåt ännu mera, arbetas hästen inte korrekt blir det lätt förslitningar.

Zabbio
0

De går i form ibland i fritt tilstånd också. Feamförallt går de ''i form'' och samlar sig när de är beredda på att göra något som kräver balans. Till exempel om de springer på ojämn mark eller är beredda at snabbt byta riktning eller tempo. Precis innan ett skutt/hopp samlar de sig i form.

Men när man rider sätter man en exctra tyngd som de inte är byggda för att bära egentligen och då vill man att de ska bära den tyngden så bra som möjligt, och samtidigt vara beredda att lyda ryttaren och göra saker de inte är helt förberedda på, tex om man vill svänga så vil man att hästen ska svänga när man ber den och inte 10 steg längre fram när hästen hunnit tänka igenom saken, samla ihop sig och är klar att svänga fint. Om hästen redan är ihopsamlad och fysiskt och mentalt beredd på att göra ''något'' så kan den göra det direkt när du ber. Men framförallt vill man ju att hästen ska hålla och må bra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

may-britt
0

jag kramar på  tyglen inte saga men krama ner jag svarar

Tusen
0

Även hästar som körs behöver gå i form för att kunna få det bästa drivet framåt. Ett bra bakbensarbete gör att de ärven drar rätt.

kaka1234567
0

För mig är såga när bett ringarna går en bit in i munen och huvudet går extremt fort fram och tilbacka

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Agneslundin]
0

#15 gå måste man dra väldigt hårt tycker jag.

jag brukar "röra" lite på lillfingrarna

Tusen
0

I princip är väl såga just att man växlar mellan högeroch vänster tygeltag. Om man håller ena handen helt still och sedan plockar lite lätt med andra handen genom att bara krama tygeln så sågar du garanterat inte.Skrattande

Gudris
0

Såga för mig är att ta upprepade gånger i tyglarna, en i taget så bettet "sågar" i munnen. Även OM hästen kröker på nacken av en sån behandling så betyder det bara att den vill komma undan obehaget, inte att den går i form…

WhoCares-01
0

att lirka ser jag som att försiktigt röra på sin hand så att man hela tden har lte kontakt med munnen på hästen. bara att visa att man finns där som stöd.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3