Eksembilder
Jaa.. Jag håller ju på med en artikel om eksem och skulle behöva lite bra bilder på hästar med eksem! Om ni har det så skulle ni vara jättegulliga om ni kunde posta dem här så att jag kan använda dem i artikeln.. :) Mina egna är ju inte så bra.. ;) Tack!!
Har inte så många bra på datorn just nu.. Men ett par på Þerna med rätt sönderkliad pannlugg.. Kanske kan användas i alla fall. :) Har gamla bilder sparade på cd-skiva också, kan kolla dem sen om det finns några bättre. ;) Finns hästar med eksemtäcken där i alla fall vet jag..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Och en liten "jämförelse-bild" om det kan vara intressant.. För att visa hur fina vissa kan vara trots eksem.. Båda hästarna på den här bilden har ju faktiskt eksem. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tackar, tackar.. :) Haha.. Annars får jag väl göra om henne lite i Photoshop!! ;P Hahahahaha.. Neeeejdå.. :P
Haha ja du får göra det. ;P Nej, jag ska kolla om jag hittar bättre sen..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag måste få igång min scanner, den vill inte igen, vetesjutton vad det är för fel nu…
Är det någon särskild typ av eksem du är ute efter? Jag har andra mer ovanliga eksem med, även om man mest ser avskavd päls eller lite rodnad på huden som mest…
Alex, vad har hänt med pållans nosrygg som gör att hon har så underligt vitt över den? Är det tecken hon är född med eller har hon haft någon illasittande nosgrimma någongång eller nått sånt?
Bästa bilderna jag har på knott-eksem på isläning är två rätt dåliga, en urklipp på ett öga som är avskaft och insmort på bilden…

Snuttan - En illasittande flughuva som skavde. :( Hon hade den ett tag efter att såret börjat komma eftersom det inte var nån som tänkte på att det kunde vara flughuvan.. Hon har ju som sagt eksem så det som låg närmast till hands var ju att hon kliade sig, vilket inte alls skulle vara konstigt. Men när det blev djupare så kom någon på det. Tyvärr blev det ju vita hårstrån där sen, ett litet skönhetsfel. Men det är läkt, och det är väl det viktigaste. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#7 - Bilder på alla olika eksemtyper är välkomna.. :)
TACK till er som har postat……artikeln är på väg.. :P

Det finns ju verkligen hästar med rejäl eksem. Vilket jag har haft en ståendes hemma hos mig ett år. Fasiken vad jag är arg på mig själv att jag inte tog bilder på den stackars hästen. Typ en förebild när den kom och efter en säsong med mitt braiga medel. Det var sådan skilland så det går inte att beskriva. Hästen var sårig i hela ansiktet bl a. Grannen trodde att den hade blivit misshandlad. Men tyvärr så har jag inte några foton. Men det måste väl finnas foton som är riktigt bra någonstans hos någon.

Äsch, har inga heller, har inte velat ta bilder när hon ser som värst ut. Hon har sett hemskt ut min isis när det varit som värst. Hon hade t.om stora sår på ryggen.Jag har visserligen några men de är vanliga foton.
När ska du senast ha bilderna?
Jag lär inte bli klar med artikeln förrän nästa vecka någon gång, så ska vi säga att ni har till på måndag kväll på er? :P
Hahaha.. Det låter ju som om ni ska lämna in läxor eller något.. ;P

#12# Har du scanner sussi?

#13 Ok,då hinner jag inte :(
#14 Jo, men tyvärr så är fotona hemma.
#15 - När åker du hem igen då? :)

Har ni inte lov nästa vecka i Finland Sussi?
*putt* :)

Oj har inte märkt att ni skrivit.
#16 Jag är här på studieorten över helgen så tyvärr får jag inte tag på bilderna :( Far hem på torsdag men då är det väl försent?
#17 Grundskolorna och gymnasierna har lov nästa vecka men universiteten har inte något lov, tydligen anser de att vi inte behöver det :(
#19 - Äääh.. Jag kan vänta.. :) Eller så publicerar du dem själv när artikeln är klar.. :P
Dubbelt
Jag hittar inga bra bilder. Alla hästar med eksemtäcken befinner sig i bakgrunden på bilderna och syns knappt (plus att det är totalkass kvalité på dem) och värst mycket avkliade manar hittade jag inte heller.. Vet man inte hur de ska se ut med "full" man så syns det ju typ inte att de är avkliade. :P Så du får klara dig utan mina bilder. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#11, vad har du för braigt medel?

#23# Ett som man måste ringa och beställa. Säljs inte i affär. Men många, många använder. T o m min veterinär.
Har någon av dina hästar eksem?

#24, mitt russto har mycket eksem. Har testat allt (trodde jag), men ingen fungerar… Tips tas gladeligen emot! :D

Du får ett mejl av mig.

#26, tusen tack!

#27# Lycka till med din häst. Glömde fråga har en eksemtäcke på sig eller tar du in nattetid? Eller gör du kanske båda?

#28, eksemtäcke dygnet runt. Går ute nattetid, går in vid gryning/skymning/mitt på dagen om det är väldigt mkt knott.

#29# Men inte måste den väl ha eksemtäcket på sig när den står inne?

# Om det har kommit in knott i stallet får täcket sitta på även där, annars naken.

Ring du och beställ en flaska så har du att ta till när knotten kommer i vår. Det gäller att förebygga. Ger du även kallpressad linfröolja för magen och pälsen så kommer ditt russ att må bättre. Börja så fort som möjligt med linfröoljan.

#32, det ska jag göra! :)

#34# Men gud vad tunn hon var. Är hon sjuk och gammal där?
#35 Som sagt, sjuk. När fölungen var 4 månader blev vi tvungen att skilja dem åt, för märren höll på att stryka med. :-( Fick ta bort henne för ett tag sedan. Skitjobbigt rent ut sagt, men hon orkade inte leva längre.

#37# Ja, jag förstod det. Stackaren. Inte roligt med en häst som tunnar ut fast det är sommar och gräs.