kolik och stopp i magen
hej
imorse var min häst påväg att få kolik,veterinären kom ut och hon var även lite stoppad i magen.nu ska jag ge henne nån sorts soja.är det nått mer jag bör tänka på??är det halmen(havre) som gör att dom kan få kolik??
mvh anna

Ska du ge hästen soja???? Varför då? Det har ju inte med koliken att göra.
Hade du bytit något foder nyligen? Isf vad?
Har hästen alltid tillgång till vatten?
Vad ger du för mat?
ja den där sojan var för att hon inte hade druckit tillräkligt,eftersom vi försökte att sondmata henne genom näsan men det gick inte.nej jag har inte bytt till nått nytt foder,bara ifrån spån till havrehalmen.annars är allt som vanligt.ja hästarna har alltid tillgång till vatten,och dom får endast hö nu.
ursäkta att jag inte var tydlig i det förra inlägget
mvh anna
äter den av havrehalmen?
ja båda mina hästar äter havrehalmen.

På vintern är det tyvärr ganska vanligt med kolik ifall de ätit fruset gräs eller liknande.
-Hoppas det löser sig för din häst MVH Linda
ja det hoppas jag med.men ska jag ut och gå med henne så hon för röra på sig eller nått sånt??vi har inge gräs i hagen..

Så länge man inte misstänker tarmvred så ska hästen röra på sig.
Ut och gå..
mvh Linda

En häst med kolik symptom mår bra av att röra på sig det hjälper till att få igång magen, så ta promenader du och se om du kan få henne att dricka. Man brukar inte ge dom något att äta just då dom har koliken…men du har säkert fått veta det du behöver från veterinären 
Lycka till med totton…
Mvh CBA
PS. Lyssna på magen med jämna mellanrum, den får inte vara tyst utan det ska bubbla och mullra.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jo jag tänkte på det….får hästen vattnet i en vattenkopp eller i en stor hink ??
Mvh CBA
hon har en stor hink att dricka ur både inne och ute.

Vad bra
Många gånger så har vattenkopparna för lågt tryck i vattenflödet så hästen orkar helt enkelt inte dricka sig otörstig, jag har för mig att det bör flöda 7-8 liter/minut om en vattenkopp ska fungera ordentligt och hästen kan dricka ordentligt utan att hinna bli trött före.
Håll oss underrättade hur det går med din häst…om du vill !
Mvh CBA

Vad trist att totton inte mår bra. Jag hoppas det löser sig för er. Skriv gärna och berätta hur det går. Även om du lyckas komma på anledningen till att den vart sjuk är bra om man får veta. Det är genom andras erfarenheter man lär sig lite extra liksom.
Sköt om er.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja ,och tack för alla era svar!!
mvh anna
#11 Det har jag inte vetat. Jag tycker att vattnet kommer långsamt i vattenkoppen som finns i hagen åt mina hästar. Jag har själv tänk att de får stå lääänge o dricka tills de är mätta. Vad finns det för risker när vattnet inte flödar tillräckligt snabbt och hästarna inte dricker tillräckligt? Kan man själv göra nåt åt saken eller måste man ha ny kopp?

Om hästen har kolik så brukar den inte ha någon fart på avföringen, när jag haft någon häst med kolik har jag tvingat den att dricka vanlig matolja ca 6-10 cl ( smörjer tarmen) sen gäller det att longera hästen tills man ser att det kommer ordentligt med avföring, den får INTE lägga sig och rulla rundor, då kan den få tarmvred, var envis med att longera den i trav, det hjälper inte att den bara skrittar, var beredd på att du får hålla på i upp till ett par timmar innan det lossnar riktigt. Lycka till.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Håller med dig bebbe. Trav är bättre än skritt.
För att jag frågade om hästen har tillgång till vatten dygnet runt är för att om hästen är törstig och inte får dricka kan den få kolik. Mycket vatten är viktigt. Bra hö/hösilage är viktigt. Dåligt foder kan dom få kolik av också.

#14 Risken med att vattnet inte flödar ordentligt är att hästen kan gå runt och vara konstant uttorkad. Vattnet behövs även till att blöta upp allt foder i mage och tarm så det inte blir som en tjock smörja som tillslut packar sig och orsakar förstoppningar.
Kroppen behöver även vatten för att bilda mer blodkroppar har jag för mig och att njurarna får jobba hårdare då pH värdet oftast blir i obalans.
Jag hade två 20 liters hinkar (murarhinkar) i boxen till min gamle för jag litar inte på att vatten kopp räcker.Jag har för mig att på själva kläppen som hänger ner i vattenkoppen (den dom trycker mulen mot när dom dricker) finns det på undersidan en mutter som man ställer in vatten flödet med. Det är en del jobb och det går åt en del vatten att kolla så att flödet blir bra…då är det lättare att vattna med en stor hink 
Mvh CBA