Barockhästar
Vad menas med "barockhästar" eller "hästar av barocktyp"? Vad skiljer dem från "vanliga" hästar? Jag menar exteriört & så.. Visa gärna med bilder.. :)

Jag gissar på att de ska vara bygda på något särskilt sätt som är anpassat efter det som kallas "barockridning", vilket jag inte förstår, då det borde vara detsamma som välbygda dressyrhästar..
Menar man hästar som ser ut i typen som de hästar man hade under barock-tiden kanske…? Jag skulle inte förså varför man skulle vilja ha moderna ridhästar som ser ut som de däremot…
Oftast när man ser någon skriva att hästen är "barockhäst" så känns det mest som något de skriver på kornsingshästar som är hyffsat dåligt bygda för ridning som de vill få ut pengar på genom att lura någon stackars idiot att hästen skulle vara lämpad för någon särskild sorts ridning 

Ok.. När jag har sett att nån har skrivit "barockhäst" så har det handlat om t.ex. PRE, lusitano, frieser m.fl. Jag har inte sett att nån har skrivit så om korsningar däremot. Men varför skulle de raserna jag nämnde vara mer lämpade för barockridning än andra raser?

PRE och Lusitiano är ju hästar som är rätt lika varandra i kroppsbygnaden, Friesiers däremot är VÄLDIGT anorlunda bygda än de två raserna.. Så man undrar hur de kan få in dem i samma kategori ;)
Det beror ju på vad barock-ridning exakt innebär.. Är det någon variant på det som kallar akademisk ridning? Eller är det faktiskt närmare den typen av ridning man höll på med den tiden?

Ja, inte vet jag vad de menar med barockridning.. Jag är inte så duktig på olika "ridstilar".. :) Ett tips kanske.. Om nån vill skriva en artikel här om olika ridstilar (typ som artiklarna om olika raser). Det vore bra!

Jag tycker ridstilar är förvirande, absolut med tanke på att alla gör sina egna varianter av precis alla ridstilar och det finns miljoner olika, som ofta är mkt snarlika :P
(Svammelvarning!) Jag pratar hellre om olika skolor, då är det mer "olika sätt att se det på" än egna "stilar", pratar man olika "skolor" så följer man mer olika läror som ofta går att kombinera/blanda mera än stilar där det mer låter som att man håller på med enbart en stil. Pratar man olika läror/skolor istället så kan man följa flera… Skolor låter som om det är mindre, ridstilar känns som så stora grupper, blir gärna bara modern dressyr, klassisk, ar, barock, centrerad och lite annat.. Pratar man skolor finns det typ femhundraelvatusen st :p Funkar bättre om man är väldigt pettig framförallt och vill definera sin ridning närmare, säger jag att jag håller på med dressyr kan det ju betyda vad som helst. Säger jag modern/klassisk dressyr kombinerat är det fortfarande ofantligt brett.. Definerar jag min ridning mer som att jag håller på med klasssisk dressyr enligt den tyska utbildningsstrappan/srs och mkt biomekaniskt så säger det ju klart mer närmare vad för ridning det är :p Och man bör kunna göra en rätt klar bildning utav att det är mkt sits-ryttar träning och inte hästträning och Hur man använder och rider med sätet…
Barock är väl lite likt akademiskt, men lite mer "extremt" om jag har förstått det rätt. Vet dock inte hur en "barockhäst" är byggd, men man använder ju oftast lite kraftigare raser med anlag för samling. Alltså är PRE och Lusitano rätt ävlanvända. I Sverige är ju kallblodstravaren välanvänd inom de ridstilarna också. :)
Mycket mer än så kan jag nog inte komma med, tyvärr..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

det är väl högresta hästar de vill ha… om jag förstått rätt….

Fast bara för att hästen är högrest så behöver den ju inte ha hög ridbarhet eller ha lätt för samling eller bära sig själv, så som man oftast vill att ridshästar ska… hm..
Barockhästar är alla hästar som idag rids enligt bent branderups filosofi om akademisk ridning.
hästar som säljs som barockhästar/akademisk brukar vara litet grövre i typen eller redan ha skolats litet inom den akademiska ridningen.
Barockhästar ska ha lätt för samling och *svamlar vidare*
Nåväl, en del korsningshästar förekommer men inga av de jag har sett har vart spattiga och dåliga i kropparna….
den akaemiska dressyren är til lför hästen…. så oavsett ras, kroppsbyggnad etc så kan man rida akademiskt, samlingen tar bara olika lång tid.
och våra nordiska kallblodsraser är särskilt lämpade för akademiskt, såsom fjordingen, nordsvensken och dölen. Just emd tanke på deras kompakta, starka kroppar….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sj är jag väldigt intresserad av akademiskt.. vet inte varöfr egentligen? skulle va kul om ngn ville skriva om det :P :D funderade på att träna d innan m mackan men d blev aldrig av..

Fast Bent håller INTE på med Barock ridning enligt honom själv ju LinaN..?
Han tar avstånd till det uttrycket och har ju med flit, tagit ett eget namn till det han håller på med…
Det optimala är väll ändå att ha en häst som har lätt för sig, kan samla mkt… En fjording har ju oftast begränsad förmåga att samla sig och jobba väl enligt klassisk/modern/akademisk dressyr, så jag undrar varför du väljer att ta med den rasen?
De raser som framförallt stämmer in på de få kraven du har där, lätt att samla sig, korta i kroppen är framförallt PRE, Lusitianos, Lipizzaner osv…
Nordsvenskar har ofta lätt att vinkla på bäcknet och vara taktmässiga, men har rätt begränsad förmåga att samla sig till högre del… Och för att bara gå rakt fram och bära ryttaren kräver det att de tar i så väldigt mkt mer med samling än vad en häst bygd för ridning behöver… Så jag är mkt förbryllad utav det du skriver… Hade du skrivit kallblodstrvare och dölen och tagit bort fjording och nordsvensk så hade det varit mkt bättre… För kallblodstravare har ofta riktigt bra extriör för den typen utav ridning.