Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 3298 ggr
NinaToy
0

Bra form.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar, speciellt till dig Snuttan. :P
Går Bino i bra form på bilden? Han trampar under sig, kanske inte syns men det är tagen från film så jag såg det. :P

Snuttan
0

haha, får jag leka expert nu :p

Får jag gnälla över att jag överlag inte gillar uttrycket "i form" först?  - Blir fel för mig eftersom hästen alltid går i någon form, kan ju vara en dålig med :p Och en bra form kan ju varierar i hur den ser ut, så det är inte som att det finns en mall :p
så han går i en form, och det går ju alltid att förbättra formen än mer :) - Blir så mkt mer positivt om man har den synen än att den inte går i form eller går i form. För delar utav formen kan ju vara på G eller vara bra, bara det att man saknar vissa delar. Är ju jätte svårt att få med sig allting, alltid. Går typ inte ;P

Jag tycker han ser framtung ut på bilden och han ser kort ut i halsen. Bra regel som går att använda så väll på bild som när man bedömer hästar som visas är att de ska vara lika långa bakom ryttaren som framför. Bino skulle behöva få sträcka fram både hals och huvud här får att kunna balansera sig bättre och ryggen kommer kunna släppas upp.

Du sitter väldigt prydligt och han ser väldigt aktiv ut :) Ser absolut ut att trampa långt in under sig! Men, han skulle kunna trampa Ännu längre in om han fick sträcka sig fram om ni kom till att börja lägga bak vikt.

Hur jag ser att han är framtung: 1. det lutar neråt ;) 2. Frambenet är så pass lågt in under kroppen och långt bak innan det lyfts.  

Så här skulle jag lite grovt rätt till det: 1. aningen längre tygel och vik i armbågen, gör att du kan ta tillbaka lättare med handen och fånga uppåt istället för att armen nästan bara får funktionen bakåt. Handen får enligt den skola jag rider efter Aldrig gå bakåt i stort sett så utan viket i armbågen blir det svårt ;) 2. öva på att vinkla bäcknet (vinklar du ditt kommer han vinkla sitt). Vinklar han bäcknet nu när han vinklar hasen så bra så kommer han sätta sig på en gång och få bak vikten!

NinaToy
0

Tack för svaret, Snuttan! Viklet håll ska jag vinkla bäckenet? Har ett problem, har en höftsjukdom i vänster ben som gör att jag inte alls är rörlig där. :(

Snuttan
0

Ajdå.

Min tränare har en bra jämförelse, tänk att du är en blottare som ska öppna upp din rock för att blotta dig för små-barn ;) vinkla alltså uppre-bakre delen utav bäcknet bakåt, underlivet ska alltså uppåt-framåt ;)

Ännu en fint klottrad bild ifrån mig :p Blå pil på övre delen utav bäckenet, den delen som ska tippas bakåt. Om jag säger tippa bäckenet istället för vinkla kanske det låter bättre?
Röda pilen är underdelen utav bäckenet som ska vinklas om och röra sig rakt uppåt.

Jag har ju problem med att röra på mitt bäcken kan jag lägga till. Haft scolios som liten och kotpelarna är antagligen inte helt raka i min rygg, vilket förhindrar viss rörelse. Jag KAN egentligen röra på bäcknet, men gör aldrig det och har inte några nervbanor för det. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra för att få det att röra på sig Generad Jag kan röra på det, men vet alltså inte Hur, är som att inte veta hur man ska böja på armen, hjälper inte alltid att läsa hur många förklaring som helst med att man ska flexa på övre eller undre biceps…

Jag har en del övningar för att öva upp och stärka rörelsen till bäcknet, men vet inte om det kan hjälpa i din situation?

Är ju egentligen inte höften som ska röra sig på något vis, men om du blivit sned utav problemet i ena höften eller i den höftleden sitter fast så blir det nog svårt att röra på bäcknet…

Både min tränare och naprapat har fö föreslagit sex som bra för att röra på bäcknet ;)

NinaToy
0

Aha… :P Men jag började egentligen rida när jag var liten för att doktorn sa det, hade jag inte ridit så mkt som jag gjorde så hade jag adlrig vatt så rörlig och aktiv kan springa och gå normalt som jag gör idag.. :P Man märker inte på mig att jag har någon sjukdom. Var på återbesök hos doktorn som märkte att jag hade skolios så jag vet hur det är… :( Men jag tror jag ska fixa det du menar. ;) Tack för förklaringen! :D Kommer förmodligen en liten film när vi har övat lite mera. ;)

Snuttan
0

Lycka till :)

Om du vill och orkar svara: vad är det för höft-sjukdom/ sjukdom som påverkar höften du har?

NinaToy
0

#5# Tack! :P Perthes tror jag den heter nått sånt.. :P När jag va typ 4-5 år började jag klaga på att jag hade ont i mitt ben så vi åkte in på sjukhuset och de konstaterade då det, det är när höftkulan inte ligger i skålen där den ska göra utan är utanför, de fick operera och bryta av lårbenet, vinkla det och sätta en massa skruvar och grejer, och sen så fick de operera ut det igen, missade skolan typ ett halvår, låg inne på sjukhuset så otroligt länge, bör jag nämna att jag inte är spruträdd och kan ställa upp i OS på att hoppa runt med kryckor? :D haha. Men jag har haft otrolig tur, många som har sjukdommen kan inte gå igen efter operationerna, ser man inte mitt ärr på benet så kan ingen se att jag har det… ;P

gejsa
0

Snuttan du skriver att du har haft scolios som liten. Har du vuxit i från det eller har du haft stödkorsett som ung? Har själv scolios. Trodde inte att man kunde få bort det.

Snuttan
0

Jag växte ifrån det. Har aldrig röntgat ryggen sedan de tyckte att det var så pass rakt att det inte behövde kontrolleras mera, vilket är synd med tanke på att jag nu har lite små rörelse problem och det vore skönt att veta exakt vart det kommer ifrån… Funderar på att överdriva mina problem för neurologen nästa gång jag träffar honom så att han skickar iväg mig på röntgen för det med…

Med tanke på att jag röntgat huvudet minst 4ggr under året +två underligare röntgenomgångar, så tycker jag att de borde kosta på sig det med eftersom de är så pass duma att de inte kan ha koll på gamla plåtar… Blä för duma sjukhus. 

Det enda jag kan tänka mig märka av är rörelsen i sidled som jag bara märker av vid ridningen, bäckenet-rörelser och lättare stelhet uppåt och lite snedhet ner till benen, funderar på om det är pga jag har aningen ojämnt långa ben - vet inte riktigt.

emsems
0

jag har åxå skolios! + en wiplashskada och en masssssssa andra problem. skönt att höra att man inte är själv. ridningen är det enda som får min friskare. när jag slutade rida (på läkarens order) tappade jag alla muskler (för att inte tala om depression) och ag kunde inte ens hålla upp ett mjölkpaket. tappade det i golvet gång på gång. har fortfarande otroligt svaga händer och kan inte göra saker som att riva av flärpen på mjölken, öppna burkar osv. men det är iaf så jag kan rida och i princip leva normalt!

ang formen på hästen håller jag med snuttan om att den är för kort. vill länga halsen och få den mer avslappnad. men det där fixade du så bra snuttan att jag har nog inget att tillägga

elin
0

vad är skolios?

/Elin

NinaToy
0

"Ju mer man kröker ryggen desto mer ökar belastningen på ryggraden. Vi justerar automatiskt vår hållning så att vi håller balansen och undviker smärta och trötthet."

Det är det jag gjort jag sitter som en banan pga min skolios… och det har lett till att jag får bara mer och mer ont i ryggen, går snett det gör jag med. ;)

Snuttan
0

Nyfiken på hur pass alvarlig skolios ni andra har?

Hör gärna om hur det påverkar er och hur ni löser det! Hur blir det i ridningen?

Jag håller ju på med kroppsmedveten ridning och även om jag har minimal snedhet så märker jag av det ändå och gnäller ju en massa (som ni ser) ;) Så jag tänker, hur blir det för er som värkligen har skolios… Kan ni vrida ända bak åt båda hållen korrekt? - Om ni inte kan det, hur gör ni när ni rider och ska svänga eller böja?

Jag kan ju inte alltid vrida åt höger (eller har iallafall inte, kan kanske nu) och böjer därför med flit inte åt det hållet, utan rider rakt eller böjer åt vänster bara, å när jag svänger åt höger så gör jag det mkt på hästens snällhet för vikt flyttning mellan sittbenen och för ytterskänkel istället, vilket då gör att jag alltså inte gör några korrekta hörnpasseringar/svängar eller volter åt höger…

Snuttan
0

Nina som inte ens naturligt sitter rakt, hur gör du till häst? Jobbar du på att sitta rakt fastän det inte är trevligt för dig eller låter du det vara och får sitta och parera upp att hästen därför inte går rakt?
Eller har din häst vant sig med din snedhet och parerar upp det gratis till dig?

Milli
0

#13 jag har haft scolios växte ifrån det när jag började rida ordentligt faktiskt :) min mamma har det, tror att det är ca. 50 grader…
hon skulle ha behövt operera när hon var liten, men blev inget av. Hon rider också regelbundet vilket hennes rygg mår bättre av iaf.

Anna
0

#15 Detta har egentligen ingenting med trådskaparens fråga att göra, men jag har skolios. Fick det diagnoserat (finns det ordet? haha) förra våren, 2006, och då var kröken ca 32 grader så det var ju inte så farligt men jag fick leva med korsett (du kanske vet vad det är?) ett tag. Sedan märkte jag att jag bara mådde psykiskt dåligt av korsetten och slutade använda den. Jag håller mig till ridningen! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Milli
0
Snuttan
0

Jag tror på att hålla igång konversationer och diskutioner även om det inte längre gäller frågan det började som :p

emsems
0

visste inte ens att jag hade skolios föränn en läkare skulle hjälpa mig med wilashen såg det. men det är nog itne så farligt. men via wiplash har jag svårt att röra mig naturligt. jag kan inte vrida huvudet åt sidan, upp eller ner merän någon centimeter. tex om jag sitter och tittar rakt fram, så kan jag bara flytta hakan 2 cm åt höger och 2 cm åt vänster. kan vrida axlarna ca  7 cm åt vardera sida (alltså så man är rak i ryggen och vänder sig åt sidan). givetvis påverkar detta. man kan inte se hindrena i så god tid man kan vilja osv, men i dressyren så är det ju sällan man vrider sig så. vikten och öriga hjälper är nog inget problem.

Snuttan
0

Så du vill inte ens flytta axlarna i dressyren?

emsems
0

jag kan flytta det som behövs. varför ska jag flaxa runt med axlarna? jag kan flytta in inner axel något å mirran gör en sluta, det är väl som allt jag någonsin märkt att jag behövt.

Snuttan
0

Inte flaxa runt, för att flytta axlarna krävs ju vridning i ryggraden = kan du inte flytta dem beror det på blockering någonstans i ryggraden.

Rider man biomekaniskt eller efter tyska systemet (klassiska tyska sytemet det srs rider efter bla) så flyttar man/vrider rättså mkt på axlarna, för böjning, vid sväning, för all flyttning utan bogarna…

Är nyfiken isåfall hur du svänger? Hur du böjer hästen?

Om du rider efter det system som man lär sig på Flyinge och som ridlärare i Sverige lär ut, att rida med skänklarna istället? För att säga det lite grovt/generaliserat så böjer man med innerskänkeln, svänger för ytterskänkel och innertygel, flyttar bogarna med skänkel och tygel… 

Eftersom jag med flit mkt tydligt går emot det systemet då jag inte tycker det är lika schyst emot hästen och desutmo aldrig kan få lika bra resultat så är jag nyfiken isåfall på att höra hur du tycker det fungerar, varför du valt att rida på det sättet….

MiaMaria
0

#21 och 22 - Intressant!

Snuttan
0

Eftersom fler otroligt nog orkar läsa mina inlägg ;)

Hur gör ni när ni böjer? Böjer ni för er egen kropp eller böjer ni för hjälper? Vad är tanken med det? Hur förklarar ni det? Varför har ni valt att rida på det viset ni gör?

- Kan själv svara med när jag hämtat mer cola :p

MiaMaria
0

Jag svarar i morgon när jag kommer från jobbet, måste stressa dit nu…

Ja hämta mer Cola du Snuttan, de kan du behöva så som du anstränger dig o skriver ;-)

Snuttan
0

Så, med mer cola nu så svarar jag själv först :D - tyvärr fick jag precis hem ett jätte intressankt  avsnitt utav The O'Reilly Factor med Stephen Colbert, så det tar tid att skriva och lyssna samtidigt ,)

**Hur gör jag när jag böjer?
**För böjning så gör jag så som jag vill att hästen ska göra ;) Hästen ska länga yttersidan jämnt genom hela kroppen och korta innersidan = jag gör det själv genom att centrera kroppen på mitten på en "påle" (ryggraden) och vrida aningen, in med axlarna. Inte vika sig i sidan, tänk dig att du har hästen som danspartner istället om man försöker göra det.

Vad är tanken med det? Varför gör jag på det viset? Varför inte göra på annat vis?
Att hästen följer sätet. Att du gör det hästen ska göra. Är inget konstigt som behöver läras in, utan funkar på alla hästar. Är enkelt, effektivt, skonsamt emot hästen och det blir korrekt gjort, man får tex en böjning egenom hela kroppen, eftersom man vrider ryggraden på hästen jmf med om man skulle be den att runda sig med innerskänkeln då man dels får en häst som snedbelastar aningen, men framförallt får man en häst som inte böjer sig jämt, för att den inte böjer sig korrekt. Är på lång sikt en slitsam böjning.

MiaMaria
0

Jag böjer mig runt min egen ryggrad (låter ju helt sjukt att skriva så), inte viker (kan av misstag hända ibland) men visar vägen med axlar och höfter. Ibland behövs även hjälper, så som en uppstöttande innerskänkel, helt beroende på hur lyhörd hästen är för min sits och position. Varför jag använder mig att ryggen ist för skänklar i första hand är för att det är en mkt mindre hjälp och ju mindre hjälper man kommer till ju mer fin-lir blir det i ridningen.

Oj så svårt det här va att förklara. Ska försöka filma någon dag så ni (du snuttan) får se…

gejsa
0

Oj, vad ni har skrivit om scolios nu. Hann inte vara här alls i går. Fick åka med en häst till Strömsholms Djursjukhus på kvällen hastigt och lustigt. Den kommer att vara kvar där minst en vecka nu pga en spark.

Nåja, jag har ingen aning vilken grad jag har. Det är ju så länge sedan dom konstaterade scolios. Jag var väl 11 år ev 12 år och nu är jag snart 48.Hemlis

Men jag mår ju bättre av ridningen iaf. Har andra fel så jag vet inte vilket som gör att jag är som jag är. Har bla växt ihop andra och tredje nackkotan på mig. Så vända huvudet kan jag inte göra så bra. Bl a…..

MiaMaria
0

För att yttligare en gång "förstöra" tråden: Gejsa, vad händer med hästen? Va det någon av dina? Hur mår den nu?

gejsa
0

Nej, inte mina. Det var en inackordering. Det stora halvblodet på 170 cm går ju med en islänning på ca 130. Och han sparkar ju så fort han inte vill leka. Så han sparkade honom mitt på knäet. Vi tog ut en vet direkt på kvällen men hon sa att det kunde ha kommit ut ledvätska och det är ju livsfarligt. Så vi var tvungna att åka till strömsholm direkt.

Nu var det ingen fara med ledvätskan den såg klar ut. Men brodden hade kommit in på börsan. Precis som min islänning fick förra året. Då fick han ligga inne i 12 nätter där.

Vi får se hur det går. Men nu får dom två inte gå ihop längre. Han är ju livsfarlig eg för den stora hästen. Han är så liten så sparkar han så blir det rätt på knäet.

lisette
0

vill tipsa er som har problem med smärtor att gå in på http://fibromyalgi.ifokus.se

Snuttan
0

Vilken duktig stallägare du är som åker iväg med dina inackordneringar till vetrinären Gejsa!

emsems
0

hur jag böjer hästen. om vi säger att jag kall rida in på en volt. då sätter jag över vikten lite på inner sidan av hästen,jag leder lätt med inner tygel och lägger till ytterskänkel som jag flyttar bak något. inner skänkel är mothållande och ytter är formande. blicken är riktad i rörelseriktningen (något längre fram i volten).

ledande tygeltaget är givetvis inte ibland nödvändigt och skall ju självklart inte behållas i den positionen (det görman ju aldrig med ledande tygeltaget). på mirran behöver jag bar tänka volt så gör hon volt, men det är ju itne alla som är som hon ;)

Snuttan
0

Ems, vad är tanken med att forma hästen med skänklar? Varför har du valt att rida för hjälper istället för med sits?

När du skriver att du bara behöver tänka det så gör du ju antagligen ngt med kroppen som hon följer, om du tänker och känner efter, vad är det du gör?

När du formar med skänkel och tygel så får du ju inte en jämn böjning, utan om hästen svarar korrekt på de hjälperna så kommer du få en häst som böjer mer i bog och hals än i kroppen - hur tar du ställning till det? Tycker du det är okej? Vad är meningen med  det?

gejsa
0

#32# Tack ska du ha snuttan. *ler*

Men jag är sådan. Klart jag ställer upp om någon behöver hjälp med sin häst. Den här tjejen är ju eg Stockholmsbo. Hon studerar i Eskilstuna. Har en gammal bil utan krok. Hennes pappa som bor i Stockholm var i Australien så hon hade ingen som skjutsade henne. Min gubbe fick åka hem igen. Hade precis åkt till en annan stad och hunnit vara där i ca 15 min. *Ler* Så ringer jag och säger att jag inte törs köra med min volvo 245:a. Han har en V40 med fyrhjulsdrift. Mycket säkrare med en så stor häst. Så han fick åka på kvällen och hämta en hyrvagn en boggie som är bättre att åka i. Vi kom fram till sjukhuset kl 20.30. Vi kom hem strax efter 23 igen.

Jag har följt med mina inackorderingar många ggr till djursjukhuset. Eftersom det  är tryggare att vara två när man åker.

NinaToy
0

Snuttan , Skrev att jag gick och står snett, sitter faktiskt inte snett. :P Men satt rätt snett i sadeln på min förra ponny och kan göra det nu ibland i hoppningen men det beror på att nertrampet i höger stigbygel är mycket starkare än i vänster, har övat på det och nu sitter jag aldrig snett i dressyren längre kan hända nångång i hoppningen, Bino är mycket stabilare än vad min förra ungponny var. Sjukgymnasten sa att ridning var jättebra för min rygg! Eftersom att jag då har en bra hållning och svankar rätt, det gör jag även när jag går, men det är speciellt sitsen som jag sitter nu framför datan tex, sitter extremt böjt med ryggen (inte snett), det är skönare så, har inga muskler för att sitta rakt och min rygg blir jättetrött efter ett tag. ;)

emsems
0

#34. vad är tanken med att forma hästen med skänklar? Varför har du valt att rida för hjälper istället för med sits? Jag rider ju med sitsen, viktigaste delen i denna rörelse är ju att jag sätter över vikten på inner, vilket jag också skrev först av denna anledning. sedan förstärker jag ev med ytterskänkel och en ledande inner. varför jag leder är för att mirran har en tendens att tappa bogen/köra in baken. ledande tygeltaget hjälper henne att komma på plats. hon gillar inte en bakomliggande ytterskänkel, så det kan ajg itne göra på henne, men på övriga hästar Ska man göra det (enligt ridläran).

När du skriver att du bara behöver tänka det så gör du ju antagligen ngt med kroppen som hon följer, om du tänker och känner efter, vad är det du gör? ja hon är superkänslig och jag behöver aldirg göra något alls. i princip. jag tittar väl in mot volten och hon känner det (vilket medför enliten svängning i axlen som känns ner till rugg och rumpa och därmed sitsen, men det är ju samma som att jag lägger över vikten, och det är jag ju medveten om.)

När du formar med skänkel och tygel så får du ju inte en jämn böjning, utan om hästen svarar korrekt på de hjälperna så kommer du få en häst som böjer mer i bog och hals än i kroppen - hur tar du ställning till det? Tycker du det är okej? Vad är meningen med  det? ang skänkeln i detta sammanhang så lägger jag ju itne till skänkeln här, utan bara flyttar bak den för att "den ska vara där" och forma med baken. åh vad jag skulle vilja ha en bild att visa och förklara till.

Om jag förklarar som till en nybörjare med otroligt överdrina hjälper och förklaringar så skulle jag nog lite kunna sätta det såhär. tänk inner skänkel som en mothållande sak som balanserar upp. vi låtsas att det är en lyktstolpe. sedan leder man lite i tygeln för att få hästen att forma sig runt denna stolpe. men om jag bara ledit så hade ju hästen svängt in, därför den innerskänkeln. vidare har vi en lite bakåtflyttad ytterskänkel som flyttar baken runt stolpen också. alltså är hästen formad runt innerskänkeln och därmed kan vi minska och öka böjningen hur enkelt som helst. försod du min knasiga förklaring?
vidare påsåtr jag nog itne att den ställer sig mer i halsen än på ditt sätt? förstod inte riktigt vad du menade med hur du red din volt?

Hagelyckan
0

Hejsan, Förlåt om jag gnäller nu men asså din häst går ej i form där! Han trampar INTE under sig. Då skulle rygen kommit upp mer.

Kolla min bild så får du se en häst som trampar under sig .

bubbelbubbel
0

hagelyckan, jag tog bort din bild du lagt i ditt inlägg, då det var en bild på en hjälmlös ryttare, och det inte är tillåtet att publicera sådana bilder. Vänligen läs våra Skrivregler om vad som får publiceras och ej. /Karoliina Medarbetare.

Hagelyckan
0

bubbelbubbel,Men får man inte läga ut bilder på ryttare som rider utan hjälm?Men asså så man får inte läga ut bilder på ryttare som rider med hatt då eller?Knasiga reglerHemlis

Snuttan2
0

Hagelyckan, jag tycker du har rätt negativ syn nu… Och jag är ju rätt negativ-nancy själv, så det borde väll säga en del Oskyldig

Hästen går till att börja med alltid i NÅGON form, sedan kan vi prata om hur hälsosam och BRA den är för hästen. Är ju VÄLDIGT svårt att få alla pusselbitar på plats och själv vara nog stark och duktig att alltid göra rätt och ha häst som orkar göra rätt och att allt klickar alltid, lite förståelse för hur svårt det är kanske behövs när man kommenterar andras ridbilder…? Alla börjar ju någonstans desutom, det tar ju massor med tid och övning att få in nya nervbanor så att man klarar av att göra nya rörelser, så som vid ridning, och att bara döma ner totalt så där skulle jag säga visar på okunskap och oförståelse för hur svårt det värkligen är att rida korrekt och jag skulle nog ta och ifrågasätta hur långt du kommit själv i din utvecklingskruva när du skriver sådana kommentarer…

Jag föreslår att du helt enkelt beskär din bild så att ryttarens huvud inte kommer med, eller klipper bort ryttarens huvud, så borde bilden vara okej att visa…

Hagelyckan
0

#41 Fattar ej vad du mennar!Fundersam

Snuttan2
0

Övht? Eller något särskilt?

bubbelbubbel
0

Hagelyckan, Hatt är inte hjälm, för att publicera bilder på ryttare, skall hjälmen vara på, det är något vi kommit överens om här på ridsport.ifokus. läs våra Skrivregler. /Karoliina

bubbelbubbel
0

..och precis som snuttan sa, beskär bilden så att huvudet på ryttaren försvinner, då är bilden ok att visa.

Snuttan2
0

Fast hatt är okej efter när jag läste reglerna senast och disskution kring det…?

Eftersom man tävlar med hatt och där inte kan välja annat framförallt.. Alltså att forumet i stort sett följer reglerna för dressyr och huvudklädnad :P

Hagelyckan
0

Men så du mennar att man får inte rida utan hjälm men man får rida med hatt? Men så dom tycker det är mer okej att man rider utan hjälm på en främande plats för hästenän att man rider utan hjälp på hemma plan? Reglerna talar mot sig själva!

NinaToy
0

Hagelyckan , skulle vilja att du utvecklade din kommentar lite, tvivlar lite på din åsikt pga om man är kunnig så vet man att hästen går i någon sorts form alltid, du skrev att Bino inte gick i form. Men han gör ju det, frågan är bara hur bra/dålig.
Varför tycker du han inte går i bra form? Bifoga gärna din bild igen…

Hagelyckan
0

Men asså jag trode att du menade i en arbets form!

Snuttan2
0

Och vad innebär en "arbetsform"..?