En valack som är hingst
En person köper en fyraårig häst. Hästen köps direkt av uppfödaren som säger att hästen kastrerades som ettåring, alltså är det en valack. Köparen litar på uppfödaren och tar hem hästen efter en veterinärbesiktning som visar att hästen är helt frisk.
Hästen börjar visa hingstbeteenden, mycket kraftiga sådana. Köparen börjar fundera på hur det kommer sig att hästen beter sig som en hingst, trots att han är valack och letar efter tecken på att en kastration verkligen är genomförd. Köparen hittar inga ärr, inga tecken på att det har skett, inga uppgifter hos veterinär, rasförbund eller dylikt. Hästen står som hingst överallt, med en notering på att när kastrationen skulle genomföras så hade inte kulorna ramlat ner, alltså valde de att vänta tills de var på plats.
Hästens kulor har, tre år efter den påstådda kasterationen, fortfarande inte ramlat ner, utan det rör sig om en klapphingst. Uppfödaren sade alltså att hästen var kastrerad, vilket köparen litade på. I själva verket visar det sig att det rör sig om en klapphingst med bägge kulorna "uppe", det vill säga att ingen har ramlat ner än.
Vad är det som händer i en sådan situation?
Uppfödaren (säljaren) har alltså ljugit för köparen och sagt att klapphingsten är en valack som har varit kastrerad i ett par år. Köparen har låtit honom gå med ston, i tron om att han är en valack.
Låt oss säga att klapphingsten har lyckats betäcka X antal ston i hagen. Klassas detta som köparens "fel", eller är det säljarens "fel"?
svår fråga..man har ju undersökningsplikt, men det är ju rätt svårt att undersöka..
Säljaren har helt klart en stor del av skulden, oavsett vilket. Kanske hela.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Borde räknas dom dolt fel, men efter som ägaren var medveten om det borde det ju ligga i tidigareägares ansvar. Så varan är ju felaktig vilket säljaren var medveten om = bedrägeri.
Nu vet jag inte vem som skulle bli ansvarig för stona, men det känns som att den nya ägaren skulle vinna fallet i rätten så vida det stod vallack i köpekontraktet.
Hakuna matata!

Helt klart uppfödarens fel. H*n visste att det rörde sig om en klapphingst vilket köparen omöjligt kunde veta vid köpet.
Skynda långsamt så går det fortare.
varför tror alla att alla vänder sig till rasföreningar om allt man gör med sina hästar. Mina hästars ingrepp är väl inget jag vänder mig till en rasförening och meddelar dem om.
Jag har inte kontaktat någon rasförening för att jag har kastrerat mina. Den enda som vet om mina hästar är kastrerade är faktum jag själv, förutom den vet som utförde ingreppet.
En veterinär har sen väll inga rättigheter till att att lämna ut vad han har gjort med någons häst.
Det kvitto man får när man betala det är inget som jag direkt varit noga med att spara. Inget jag har ansett vara av vikt. För mig är ingreppet utfört och sen går jag framåt vidare.
Vad det gäller ärr så var jag ut och titta på mina valacker ( Som jag vet är kastrerade eftersom jag var med då det utfördes ) Jag måste säga jag hittar inga ärr på mina. Om arbetet är utfört snyggt vet ej. men jag hittar inte några.
Men den aktuella hästen har man sett att den har betäckt ston ?
Har någon kunnat känt kulorna där uppe eller bara en gissning allmänt.
min kompis köpte en häst dock mkt äldre men som dom sa var kasterad som ung. inger mer med det utan hon tog hem hästen, sen så såldas han pga av att dom inte passade ihop och den nuvarande ägaren märkte då att han var klapphingst.
Klapphingstar är jo ofta mer hingstiga än andra, och jag ahr svårt att tänka mig en hingst som blivit kastrerad vid ung ålder fortfarande skulel vara (obh bli mer) hingstig.
Men annars är det ju bara att ta ut veterinär som får känna om kulorna finns där någonstans eller inte.
Vad det gäller ärr så är det något alla hingstar har, dock synns det ju olika mycket vilket beror på att precis som vi människor så är fostret först av sto kön och sedan xäxer äggstockarna utåt och skinn växer ut runt dessa. Därför brukar det vara ett "streck" mitt emellan kulorna. Har man då kastrerat och skurit p samma ställe så kan man ju inte heller veta vilket som är vilket.
Ring evterinär - titta i köpekontraktet vad som står, då allt som inte står där brukar vara svårt att motbevisa.
Hakuna matata!
Står det valack i köpekontraktet är det helt klart bedrägeri. Annars är det lite klurigare även om jag tycker att det är säljaren som begått felet.
Med vänliga hälsningar
Chess
juridiskt sätt har du undersökningsplikt….vet.besiktad av egen veterinär? annrs har du bortsätt från din plikt, vilket är svårt att friskriva sej ifrån
spermier är inte befruktningsdugliga när testikeln ligger i bukhålan, för varmt. däremot kan det ge andra bekymmer. Lita aldrig på säljare, då det kan stå dej dyrt…..

#8 hur många kollar sin valack vid köp om den har kulorna i buken.
#9 Det ligger i köparens undersökningsplikt att kolla varan (hästen), alla operativa ingrepp som en kastraktion skall finnas upptagen i passet, där känstgörande vet (klinik) stämplar och skriver under……
Köparen har ett stort ansvar och skyldighet att kolla varan, vilket är lätt genom passet och chippmärkning.
om hästen nu var kastrerad och vet (klinik) inte skrivit i pass ska det finnas ett separat intyg om ingreppet, mao full dokumentation som säljaren bör kunna uppvisa…detta ligger på köparen att ta reda på och kontrollera……

#10 för min ras räcker det att skicka passet (dom kollar inte mer än mitt ord) till föreningen och min hingst är kastrerad men det står inget i passet och jag kommer inte skicka infet för den sakens skull det är inte värt 340kr.
Jag har en elev som rider en valack men han står som hingst, det är jättevanligt. Säger säljaren att det är en valack och inga kulor syns då tror man den på ordet, kulor i buken måste vara ett dålt fel då det är ovanligt.
#10 Vad har rasföreningen med kastraktion att göra? ALLA operativa, medicinska åtgärder skall finnas dokumenterade…får du som köpare inte tillgång till dessa värdehandlingar är det något lurt, och köpet kanske inte skall genomföras….
340kr… kopia på genomförd kastraktion via post kostar ett frimärke.
även testiklar i buk kräver undersökning på klinik och därigenom dokumentation.
Är säljare seriös så visas ALL info ang varan upp, är hästen kastrerad…begär att få se intyg på kastraktionen, vilket är en rimlig begäran och på så sätt undviks ovanstående problem, vilket hade varit till gang för den här hästen och dess nya ägare i det här fallet.
Vi kräver besikningsunderlag och gärna full servisbok när det gäller bilar…tänk om köparna gjorde lika dant vid hund och hästköp
Även om man har undersökningsplikt som köpare så är detta helt klart ett bedrägeri. Detta köp borde kunna hävas av den orsaken.
De flesta klapphingstar brukar väl sällan vara särskilt fertila, tror jag.
Sen finns det valacker som trots tidig kastrering fortsätter att vara hingstiga, tyvärr.
#13 Men har köparen uppfylligt sin del ang köpet?…..
Jag försvarar inte säljaren, men det är så lätt som du vet att begära dokumentation på påstått ingrepp.
Jag har för mej att, för att köp av den art ska kunna hävas så måste du som köpare kunna visa på att du har gjort allt i din makt ang undersökning av hästen och dess dokumentation.
Säljares ord är tuvärr inte alltid nog
Vad trådskaparen, eller den person det rör bör göra i detta läget är att kontakta en jurist som är insatt i nämnda problematik. Kram
Jag kan tillägga att detta är ett sant dilemma till en bekant. Veterinären skall titta på klapphingsten och undersöka stona, har inte fått besked än om vad som har hänt. Jag är inte mer insatt i köpet än det som står i första inlägget.
En tröst i elendet är att testiklar i bukhålan INTE kan produsera livsdugliga spermier då det är för varmt. Ge bekantingen en STOR kram…och jag hoppas att det löser sej.
Det hoppas jag också!
Han är ju väldigt snygg, fantastiska steg, samarbetsvillig och har en toppenstam. Om han hade varit hingst "på riktigt" så hade han med all säkerhet blivit en godkänd avelshingst. Men ja, han "kastrerades" för att han var så "svår att hantera som ung"…
JAg håller med #4.
Min valack som jag var med och kastrerade syns det inte att ingreppet är gjort. Det ä rint ehellr ett ingrepp som står i hans pass då vi missade att fylla i det.
I detta fall så antar man att det är en klapphingst då veterinärer "ska" titta på den. Vilket det inte behöver vara. Det finns hingstiga valacker, valacker som uppfattas som hingstar då dom har "tagit" över osv. HAde en ponny som betedde sig som hingst i början hos mej trotts att han var valack och inga kulor var kvar vid en undersökning. Efter ett tag lugnade han sig.
Även om man har kastrerat en hingst så syns inte alltid ärren… Men de känns i många fall. Så ut och kläm på den tomma pungsäcken och se om inte ni också kan hitta en hudförhårdnad på pungen.
Där har snitten gått.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det har klämts, det har känts, det har tittats, det har undersökts. :) Han är hingst.
Säljaren kontaktades och intyg på att kastreringen har ägt rum efterlystes, ägaren sade att h*n skulle leta och hörde av sig efter ett tag och sade att h*n nog har tappat bort pappret…

Om det står i kontraktet att hästen är valack och en veterinär kan intyga att så inte är fallet så är det helt klart säljarens fel. Denne bör då stå för kostnaden för en ny kastrering.
Skynda långsamt så går det fortare.
#22 jag håller helt med dig:) säljaren ska betala för kastreringen.. Hoppas att det står i kontraktet att han ska vara en valack?, annars blir det lätt ord mot ord tyvärr..
#21 Fråga om klinik och/eller veterinär som utförde det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag vet inte hur det har gått den senaste tiden med hästen, men ska ta reda på något nytt… :)
#24 - Veterinär.
#25 Jamen fråga efter vilken veterinär som utförde det.
Det borde de ju veta, utan att se på papprena.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#26 - Men jahaaa, du menar sååååå… ;)
De har kontaktat veterinären men han (eller om det var hon) kommer ju inte ihåg det och har letat lite snabbt bland papper men hittade ingenting.

Jag skulle åka till en klinik med hästen där dom får kolla om kulorna ligger i buken. Gör dom det så skulle jag låta veterinären operera bort dom och skicka räkningen till den jag köpt hästen av. Går den personen inte med på det så skulle jag hota med domstol.
Jag har nog aldrig hört något så oseriöst som att ljuga om att hästen är en vallack!
Jag har kastrerat en mängd hingstar och aldrig haft papper på att det är gjort. Har heller haft någon tanke på att någon skulle ljuga om något så viktigt.
Fick påpekan av en vet nyligen att det inte var inskrivet i min polles pass. :(

#29 fast det är väl ditt "ansvar" att det står rätt. det står hingst i min ponnys pass med, han kasterades efter att passet gjordes.
#30 - Då ska det ju ändras i passet. Ett X bredd "Hingst" eller ett streck över ordet har jag sett i olika pass.

#31 det ska registreras hos avelsföreningen passet i sig är inte så viktigt. Min valack står också som hingst, jag tänker inte skicka in passet rekommenderat och lösa ut det rekommenderat det blir 3-400kr han får stå som hingst.

Jag har ändrat hos rasföreningen AQHA när jag sålt hästen och då kryssat i att den blivit valack när jag gjort ägarbytet.

Min vet fyller alltid i passet vid kastration. Finns ingen särskild rad för det (olika för olika raser) då fyller han i raden där identiteten kontrollerats och anger kastration som orsak.
Sedan gör jag som #33. Det anmäls till rasföreningen i samband med ägarbyte.