Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 17400 ggr
[japptravare]
34

Tittig häst

Bra tips hur man får tittiga/rädda hästar att bli "tryggare"?

Zahara
1

miljöträning, miljöträning, miljöträning :) är nog det bästa och kanske det ända du kan göra.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

ladymirabell
0

Hur menar du med tittig? i vilka situationer blir din häst tittig?

Rafflan
0

Är hon rädd för nåt speciellt, rid förbi den saken varje gång ni är ute och rider typ. Är hon tittig för det mesta är det mijlöträning som gäller ;)

Lorita
0

Jag skulle jobba med relationen med hästen om hästen litar på mig och mina besluta så lämnar hästen över ansvaret på mig och då har den ingen anleding att leta lejon/spöken.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

niare
0

när du rider och vet hästen kommer reagera på det, ställ hästen från saken du vet den kommer reagera på. få hästen lite sysselsatt så han får annnat att tänka på

[japptravare]
1

#1 Vad för typ av miljöträning då menar du? :P

#2 Är nästan alltid tittig. Speciellt vissa dagar (?)
Kan bli rädd för allt som en liten blomma bara.

#3 Det är på vissa ställe hen blir extra "osäker" Rider förbi sakerna varje gång & låter honom titta och nosa osv, men den saken är lika läskig till nästa gång vi passerar.

#4 Relationen jobbar vi enormt på. Tränar mycket nh osv och han litar verkligen på mig. Men som sagt, när han ser något läskigt litar han bara på sina instinkter.

#5 Jag brukar försöka ställa ifrån honom från det han tycker är läskigt, men han vet ändå att det läskiga gömmer sig bakom ögonvrån så ett litet ljud är som ett monster enligt honom ^^ Eller så hittar han något annat läskigt åt andra hållet

Cilla89a
1

Det är svårt att "ta bort nerverna" hos en häst. Vissa hästar är mer nerviga än andra och det är bara att acceptera.
Men man kan ju träna bort tittigheten i vissa moment, t,ex om hästen är tittig för en vattenmatta, dressyrstaket etc. 
Men i grunden så har hästen mycket nerv, så finns det inget man kan göra åt det.
Brimad är likadan, han har nerver så det räcker till 10 hästar, om inget annat skulle jag tro att han har ett 6:e sinne, för han ser minsann och blir livrädd för saker som jag inte kan se ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zahara
1

Har själv en nervig unghäst men hon börjar bli bra nu, med miljöträning menar jag allt som du kan komma på. Praslande ikeapåsar, släpat bommar, bett grannen köra förbi med mc, traktorer, tutat, startat mobilen, släpat ensilage plast, kastat tomma spannar (ej på hästen) hoppat studsat tjoat, barnvagnsrally utanför hagen, ja i prinsip allt du kan komma på som kan vänja hästen vid ljud,ljus och rörelser. I dag hoppar min till och inväntar min reaktion för att se om det är farligt i stället för som innan bara rusa bort från "faran".

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

liljegren
0

Min fröken var rädd för allt i början, men ju mer hon fick se verkade det som att hon förstod att jag inte skulle hitta på några dumheter, så i somras skulle vi gå över en träbro (smal med höga räcken och det klapprar väldigt mycket när man går över) tog hon tag i min jackärm och gick med över. Hon gör likadant om vi ska gå förbi fåren, tar tag i jackärmen alltså..

Så jag skulle väl säga att miljöträning, låt hästen nosa på allt och gå inte därifrån förrens hästen lugnat sig.. Jag har gått mycket med min tjej i början, om det kanske kan hjälpa?

Klasselover
0

Om du vet att hästen tittar på något, tänk dig förbi det, spänn dig inte utan bete dig som att det inte är någonting. Då känner hästen av att du inte tycker att det är farligt..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

thilda-
0

fortsätter på #10… ställ hästens huvud ifrån "föremålet" :)

WinterPrince
0

Min första lånehäst var väldigt nervös av sig till en början. Första gången en traktor körde förbi hagen for han iväg till andra änden av hagen. När han blev rädd så vände han och sprang! Inte lätt att hålla emot då.

Innan vi lämnade tillbaka honom hade det blivit så pass bra att han bara stannade när det var något farligt.

Efter att ha gått en körkurs har jag en ny inställning till sånt som är läskigt. För att få hästen avslappnad lät man den i halten stå still tills den tittat runt på allt och sen vände sig till dig för nästa signal.

Min unghäst är fortfarande lite skeptisk tll saker (idag var det en gul slang). Drev jag på honom började han konstra och sicksacka.

Efter att ha fått honom i rätt riktning igen så lät jag honom bara stå tills jag såg hur han slappnade av en smula. Då drev jag på lite och han tog ett par steg i rätt riktning.

Första gången tog det 3 stopp innan han gick förbi. Andra gången behövdes bara 1.

Rafflan
0

Jag rider själv en tittig häst, men hon trampar bara i sidled från det hon tycker är läskigt å jag brukar inte bry mig om hennes trams och hon har lugnat ner sig när hon börjar bli van vid samma väg med samma "läskiga" saker ;)

lisette
0

det är inte så att hästen känner av att DU tittar på föremålet hästen blir rädd för?

tänk på att inte titta på saker som kan vara läbbiga.

saker som min häst tidigare kunde reagera på reagerar hon inte längre på för jag har lärt mig att hon tittar på det jag tittar på. det är så otroligt små nyanser som hästen känner av.

emblagirl
1

Jag utsätter min häst för sånt hon tycker är läskigt, diken, traktorvagnar, timmerhögar osv…låter henne få gå fram i sin takt och nosa och låter henne stå tills hon börjar se mer avspänd ut, ger massa beröm för varje moment hon klarar utan att hoppa runt. Nu kan hon gå genom stora vattenpölar och stå still i dem samt rygga. Diken är lite mer läskigt, så det är en prövning varenda gång, kliva eller hoppa, det vet man aldrig, men över kommer hon nu för tiden. Har hållt på i två år med massa olika moment. Brukar lägga in ett pass med jämna mellanrum då vi enbart tränar miljö…

joise
0

Min häst var oxå väldigt tittig när jag köpte henne.

Hon var rädd för allt, tex gräs som inte såg ut som de andra gräset osv… Hon försökte kasta av mig och skena hem om det kom en traktor/bil etc.  

Men titta absolut inte på sakerna hon KAN bli rädd för. och spänn dig inte. bara rid på. och gå fram och titta på dom sakerna som är läskiga. Träna Träna Träna.. Vi gjorde till och med en bana med läskiga saker som hon tillslut gick igenom utan problem! Flört

imsuchadiva
0

Tycker det låter som att hästen har för lite att göra. Mer motion, och mer ridning vid varje pass. Sitt inte o åk häst.
Du ska inte visa hästen sakerna som är läskiga, för då säger du "titta den stenen är läskig" och då blir hästen rädd.
OM du absolut ska låta hästen lukta på något läskigt, så ska den närma sig genom att gå framåt, inte genom att sträcka på halsen.

Låter även som att hästen behöver lita mer på dig. Eller du på hästen kanske.

Zaphix
0

Här är nåt som kan vara värt att läsa, lite ledning till problemlösning om inte annat. :)

Är det specifika saker som hästen brukar vara tittig för är det ju enklare att lösa. Storen brukar alltid skygga för soptunnor, de kan ju faktiskt bo monster i dom, men nu har vi löst det genom att när vi är ute och promenerar lägger morotsbitar på soptunnorna. Han förknippar dom med nåt positivt, ingen rädsla längre.
Fast då får man problemet att han numera gärna går fram till varenda soptunna för att leta godis, men det tar jag hellre. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

elli-kleo
0

Miljöträning och träning från marken skulle kanske vara bra :)

Lycka till

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

jackiejohn
0

Min ena häst är lite tittig men jag driver med henne nu, hon kan få för sig att en tall ska äta upp henne tex, då sitter jag och driver med henne så hon tappar fokus på den elaka tallen ;)

Men har jobbat mycket för det, i början blev hon rädd ifall en spade stod på fel ställe typ ;) Men ju mer hemmastad hon blev och ju närmare vi kom varandra så försvann det :)

Jag jobbar mycket för att förstå hästen sitter i timtal och studerar deras beteende/kroppsspråk och agerar utefter det och har lyckats super med mina 4 hästar..