Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 11327 ggr
Rafflan
0

Tvätta?

Kan jag tvätta mitt schabrak i den vanliga tvätt maskinen? kan jag tvätta den ihop med mina kläder? kan man torktumla dem eller bör dem hänga på tork?

hur tvättar man ett schabrak? vad ska jag tänka på? :)

Gronstedt
1

Jag tvättar mina i 40 °C med Grumme tvättsåpa, centrifugerar och låter dropptorka. Inte ihop med kläder, för de kan lämnar viss "stallarom" efter sig. Sopa bort så mycket hår som möjligt före tvätt bara, annars protesterar tvättmaskinen snart Flört. Fast det funkar  bara med "vanliga" schabrak, för speciella material, brodyrer, fransar och sådant är det bäst att kolla noga vad de tål.

Rafflan
0

#1 funkar det emd vanligt tvättmedel för kläder? kan man ha sköljmedel också? :)

Gronstedt
0

Det borde det väl göra, antar jag. Jag tvättar allt - kläder, sängkläder och hästgrejor - med Grumme tvättsåpa och utan sköljmedel, så jag vet inte så noga hur det är med andra tvättmedel.

Rafflan
0

#3 okey ;) tack så mycket för dina svar :D

Em--ma
0

bara så du vet om du tvättar hästgrejjer med päls på så finns det risken att alla dina kläder du tvättar igen i den tvättmaskinen blir fulla med päls ;)

Så se till att ta bort så mycket päls du kan på schabraket innan du tvättar det! =) Tungan ute

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Rafflan
0

#5 blir det till å använde roller innan jag tvättar då, vi har även hundar å brukar tvätta deras filtar i maskinen (efter att vi tagit bort så mycket päls vi kan) så päls är det nog redan lite i tvättmaskin :P

Zaphix
1

När jag hade egen tvättmaskin tvättade jag schabrak och sånt i den, men körde en tom tvätt efteråt innan jag tvättade mina kläder. Borstade såklart bort all päls innan.

Tvättade med vanligt tvättmedel och sköljmedel på 40 grader, 60 grader fungerade utan problem det med, ställde in fel ibland..:)

Men nu när jag har gemensam tvättstuga så känns det inte alls bra att tvätta hästsaker. Kan ju kanske finnas allergiker som inte mår bra av det..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#7 tack, då kör jag på tvättmedel 40 grader ;)

kan man torktumla?

Zaphix
0

#8: Jag gör det utan problem, men det kanske inte är så smart, men det fungerar iaf. :)

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#9 okey ;D

CelsiusT
0

Torktumlare är pälsdjurägarens bästa vän =D Här torktumlas mer eller mindre allt torrt innan det tvättas. Då förvinner det mesta av håren och även grejjer som inte får torktumlas kan endå köras torrt utan problem. Det gör att det inte blir så mkt hår i maskinen så den bråkar + att det då inte smittar över til andra kläder efteråt.. Torktumlaren har ju ett filter som allt hamnar i och är lätt att tömma tillskillnad från tvättmaskinen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

kaka1234567
0

Man kan väl tväta alla slag va häst grejer i en vanlik tvätmasnin?

Förutom täken de kaske de blir lite för stort.

Så de spelar ingen vad man har för tvät medel?

Om man tvätar täcken bör man ha ipigrerings medel varje gång ??

har någon ett bra tipps på vart man kan köpa bra stor eller häst tvätmaskiner ?

Bäretta allt om de men häst tvätande!!

Vart kan man köpa bra täckes hängare??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

#11: Smart! Tack för tipset. :)

#12: För täcken bör man nog ha en stor tvättmasking gjort för grovtvätt, de är ju oftast rejält skitiga.

Har turen att ha möjlighet att använda en maskin gjord för grovtvätt för att tvätta täcken, perfekt. :)

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Ett tipps - använd inte tvättmedel för vit tvätt till de vita schabraken (gäller egentligen vanliga kläder med ofta) då de många gånger kan vara infärgade med vitt och man då bleker bort den vita färgen vilket gör dem grådassiga. Använd tvättmedel för färgad tvätt.

Sedan var noga med att borsta bort hår!

Hakuna matata!