Schäfern till stallet
Jag måste bara få skriva av mig lite. Här på morgonen när jag skulle åka och ta ut hästarna så fick jag ett ryck att jag skulle ta tiken med mig dit. Sagt och gjort beordrade hoppjerkan in i bilen och hon hoppade glatt in. Satt fint på passagerar sätet tills vi kom upp till stallet. Öppnade förardörren och formligen ramlade ur bilen med ett stycke shäfer som påtrycknings hjälp. Aj som f-n vad ont det gjorde. Sände en liten elak tanke om dumma hundar och höga bilar. Borstade bort snön från byxorna och började halka min väg till stallet. Öppnade dörren gick in för att tända. Tiken kommer rusandes efter (har inte varit med till stallet på länge och då i koppel) kommer in i stallet lagom när lyset tänds. Japp, så höll jag på ge jycken en hjärt attack. Hon fann sig ståendes nos mot mule med shettisen. Hon har aldrig sett en shettis förrut och nu var det helt plötsligt ombyggt i stallet och två nya hästar. Skrämmande tanke. Hunden tittade länge avvaktande på shettisen. Jag gick och borstade av värsta sågspånen från Flisan och satte på henne grimman. Släppte ut henne i hagen, tiken följde snällt efter oss så där på lagomt håll. Gick in hämtade Dixi, då var tiken plötsligen lite morskare. Gick precis framför hovarna på henne så det blev en massa stopp. Blev till slut irriterad och informerade hunden att stanna. Och nu vet jag inte vem som vart mest chockad hunden eller jag. Antagligen jag. Hon stannade faktiskt. Släppte ut Dixi i hagen och gick för att hämta Beauty (shettisen), nu var tiken riktigt morsk. Klart man måste hälsa på hunden matte skaffat. Gick med nosen alldeles vid baken på henne så än en gång beordrade jag henne att stanna, och hon stannade. Släppte ut shettisen i hagen. Satte igång elen. Men nu hade vovven ledsnat på att lyda för trots tillsägelser då sprang hon rätt emot hagen. Så när jag ser vad som komma skall så ropar jag in henne igen, hon stuntar i mig. Och precis när jag då ropar Nej, får hon en kyss av eltråden. Skrik, gnäll och yl. Och en hund som för första gången på sex år sitter fot. fniss. Säger åt henne att komma, hon går bredvid mig som en ängel till bilen. Säger stanna hon stannar. Beordrar sitt och hon sitter. Öppnar bildörren. Hon sitter kvar. Säger åt henne att hoppa in, och hon hoppar in. Kör hem. Säger stanna, öppnar bildörren, kliver ur. Hon sitter kvar. Öppnar grinden går tillbaka till bilen säger åt henne att hoppa ur och hon hoppar ur. Säger åt henne att gå in på tomten och hon går in på tomten. Stänger bildörren går in på tomten. Säger åt hunden att gå in på farstukvisten och hon går snällt före mig in. Nu är vi hemma igen. En elchockad hund och en hund chockad matte.
God Morgon på er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Oj vilket långt inlägg:)
-Min systers schäfrar vänjer sig aldrig riktigt vid shettisarna faktist.
mvh Linda

Orkade du läsa det?
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Nästan; )
Men förstår du vad jag är avundsjuk på dig som får ha hund..
-Charlie är allergisk.
Jag har ju alltid haft hund och tränade på apellplanen 5 dagar i veckan tidigare med mina hundar.
-Så det är en stor sorg att inte kunna ha hund nu men får hålla till godo med syrrans schäfrar och kompisens rottis (Nitro se bild i mitt fotoalbum..)
Kram Linda

Förstår att saknaden är stor. även om min tik inte är direkt det smartaste i hundväg. Bra att du har kompis och syster med hund i alla fall så du inte behöver vara helt utan.
Kram Åsa
Audiatur et altera pars

ja sedan har jag ju shettisen som får fungera hund..

Här är dom värsta tidiga tjattmänniskorna tydligen.
Ja, min schäfer fick sig en kyss av vår el första sommaren vi bodde här. Hon sprang omkring och ylade i flera minuter stackaren. Efter det så trodde hon att alla hästar kunde göra så mot henne. Hon var livrädd för dom. Skällde när jag skulle flytta på dom tex till hagen frå stallet och tvärtom. När jag köpte henne så ville jag att hon skulle få vara med mig när jag red. Men det fungerade inte. Hon sprang och nafsade i bakbenen på Gejsa. Det var ingen höjdare. Var livrädd för att Gejsa skulle tröttna och sparka henne. Så hon fick vara hemma.
hi hi hi!!! din vovve tyckte nog det var bäst att lyda då då "nöp" henne så embarmeligt hårt!!!
Nu har hon lärt sig förhoppningsvis att inte försöka gå in i hagen.. det är bra det..
haha, tänk vad lite olydnad kan göra

Ja, de är roliga de små liven.
Audiatur et altera pars

Ingen av mina hundar springer in i hagen efter att ha fått ström på sig en gång.
#6 De gjorde nog rätt i. Min häst (finnen) hatar hundar. Den har faktiskt sparka ihjäl mina kusiners schäfer. De hade den med sig när de var och hälsade på. Hundarna var ute och lekte och när vi lockade in dem såg vi schäfern ligga på gräset med skallen spräckt. Det var INGA roligt!

Oh fy fan vad äckligt! Stackars hund. Hur gammal var den?

Usch vad hemskt. Tur att mina pållar är hundvana. Men jag tycker inte om att ha henne i hagen ändå. Får dock se hur hon sköter sig i morgonbitti för då får hon följa med igen.
Audiatur et altera pars
Ung, tre år tror jag. Vi antar att det var hästen som hade sparkat den. Hur hade den annors spräckt skallen?
De har en ny nu, olydig som bara den. Man får alltid vara rädd när den också gillar att bita hästarna i benen. Mina små hundar hålls på avstånd, som tur är.

Säkert var det en hästspark. Stackars hund. Ingen av mina har nafsat hästarna i benen. Kanske har jag haft tur. Men det är så mysigt att kunna ha dem emd sig dit. Har dock inte haft det på länge nu. Men nu ska det bli ändring. Kände mysfaktorn komma liksom.
Audiatur et altera pars

Jag var med när en unghäst trampade ihjäl en Jack Russel som ägaren hade bundit i trailern utanför medan de lastade..Idioter finns det gott om..Jag var väll sådär 12 år och blev rätt chockad..

Förstår att detta måste varit chockerande för dig. Usch, hur kan man vara så dum.
Audiatur et altera pars

Ja du transporthästmänniskor som Charlie kallar de med för mycket pengar med för lite tid och för dyra hästar de inte klöarar av..med för mkt nerver..

Usch vad otäckt. Då är man ju så känslig också. Iofs är jag det nu med men ändå.

Min "Lillan" Schäfer/tervuren går aldrig ut i hästhagarna, men är världens "polis" i stallet, om några av hingstarna som står i spillta börjar bråka far hon fram i gången stannar på behörigt avstånd och skäller en gång, det räcker för att pållana ska tystna och stå som små änglar, OBS hon har aldrig försökt att naffsa någon av dom, men det verkar som att dom har respekt för henne ändå.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst